/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
graph ????????
Fra : miritdk
Vist : 726 gange
1 point
Dato : 26-11-04 15:44

du skriver i et indlæg at I holder langhårede katte pga allergi - øhhhh - det er forhåbentlig da for sjov - efter hvad jeg ved så er det jo netop støvet fra pelsen der giver allergien og der er ski da mere i en langhåret end korthåret

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 26-11-04 16:09

ja, det lyder mærkeligt,
men der er noget med at langhårs katte ike er nær så "farlige" som korthårs.
De laver ikke så meget skæl som de andre nemlig,,,,sådan har jeg forstået det :S

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-11-04 16:11

hmmm - jeg kan altså ikke få det til at stemme - for fik netop besked på i sin tid at jeg skulle undgå de langhårede katte og hunde da min allergi begyndte og det har vist sig at være rigtigt.
Jeg kan da heller ikke lige se hvad mængden på skæl har med langt eller kort hår at gøre sådan umiddelbart - men synes stadig det lyder uderligt.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 26-11-04 17:00

Jamne jeg vil give dig helt ret...
det lyder underligt :S
Men altså...jeg mener bare der er noget om snakken,
Men jeg skal ikke sige om jeg har ret eller ej.

Altså IQ 40
Hva ka jeg gøre ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-04 17:17

Hej
Enten er man allergisk over for katte, eller også er man ikke.
Men så kan der være nogen racer man bedre kan tåle end andre.
Nu tror jeg så ikke det er ligemeget hvilken langhårskat man vælger.

Men jeg vil godt tro, at f.eks. Maine coon og til dels Norsk Skovkat ikke er så slemme.
Det er fordi deres pels ikke støver så meget fordi de har et lidt fedtet vandskyende lag i pelsen.

Nogen nævner derimod de hårløse racer som værende bedst, men jeg tror som sagt, at det har noget at gøre med at det er individuelt hvad allergikere kan tåle.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-11-04 17:25

Trinethk ........ *GGG*

Dova... et eller andet sted kan der være noget om det - jeg tåler for eks min egen kat udemærket men reagerer voldsomt overfor andre. ( er vel også "vaccineret" i hendes tilfælde da hun ikke er helt ung mere *G*) - så kom ikke her med cooner og normænd lol.

Accepteret svar
Fra : graph

Modtaget 1 point
Dato : 26-11-04 18:18

tjae vi havde en korthåret hankat... hans mor og hans søster.. moderen er mellem søsteren er langhåret... ham kunne vi ikke tåle... men moderen går lige og søsteren er der ikke det store med... ved ik hvori det ligger men efter han kom til en anden familie er allergimedicinen halvveret og vejrtrækning, nysens og rødeøjne er nu begrænset til hvis man fingererer for meget med kattene.. *G*...

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 26-11-04 19:15

Jeg har selv oplevet noget mærkeligt....Jeg er allergisk overfor katte og kan stort set slet ikke besøge venner med katte uden at få anfald....men så besøgte jeg MANGE GANGE en der havde en norsk skovkat og den kunne jeg godt tåle...så det med at enten er man allergisk overfor katte eller også er man ikke er ikke rigtigt i mit tilfælde..
Det er rigtigt at det har ikke noget med pelsen at gøre...men de skæl der er flere eller mindre af....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-04 19:27

SACA2
Jo, det kan da sagtens være rigtigt, men nogen katte kan du bare bedre tåle, og får ikke mærkbare gener.
Det der så er lidt farligt i sådan nogen situationer, det er, at ved at udsætte sig for noget man er allergisk over for, men som ikke giver de store gener, det kan faktisk forværre allergien, så man meget hurtigere får en reaktion når man så bliver udsat for f.eks. en kat af den slags man ikke kan tåle.

mvh dova

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 26-11-04 21:43

ja det bildte min læge mig også ind for mange år siden. og jeg troede på det.....men det er bare ikke i overensstemmelse med fakta...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-11-04 22:29

hmmm - det er noget underligt noget når alt kommer til alt - mon nogen overhovedet har videnskabelig viden om hvad der nu er rigtigt eller forkert

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 26-11-04 23:19

Tak for svaret graph. En stjerne til deling med katte og andre firbenede pelse *GGG* - dit svar var lige så mærkværdigt som mit og andres forsøg på at finde ud af det - god weekend

Kommentar
Fra : graph

Dato : 27-11-04 10:06

*G*.. allergi er en finurlig ting... *G*.. er ihvert fald allergisk overfor kaninen *G*... føj da fy min næse har lige siddet med den og vasket dens øje (noget af det væske fra øjet var størknet i pelsen fra da den var ude) vel frosten der har fået det til at løbe..

Graph - der må ha fat i en pakke benadryl her til ugen *GG* - har forøvrigt oz støvmideallergi.. så det her er bare en GOOO blanding *GG*