/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
hvem roder med min pcér
Fra : Doyle
Vist : 328 gange
19 point
Dato : 26-11-04 14:53

Hej
Der findes et program, hvor man kan se, hvornår er har været logget ind på ens computer - jeg har en logerende der (vist) bruger min computer i mit fravær, og det har nu to gange givet mig virus ( han er på sexsiderne kan jeg se)
Han nægter hårdnakket at have været inde på den, men eftersom jeg aldrig selv roder på de sider, så kunne det være rart at finde ud af, hvornår det foregår.
mvh Doyle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-11-04 15:09

er han dygtig nok så er det lidt svært at holde ham ude - men hvis du render med en eller anden - måske flere - vitale dele - så kan du jo sørge for at han ikke misbruger din pc når du ikke er hjemme.
Når du ikke er sikker på om du måske har gæster på linien eller om det nu er ham - ja så ville jeg gøre det sådan.
Sådan gjorde jeg en overgang hvor jeg ikke ville have ødelagt mit arbejde - og det fungerede helt fint

Du kan jo også være uheldig og faktisk ligge inde med noget spyware - har du checket for det ?????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-04 15:18

Temp internet files giver jo både kl slet dato mv. Har du kigget i den?

Du kan jo bare lave et login med password, hvis du er træt af at han bruger den!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-11-04 15:41

3773 - hvis manden er rimelig ferm med en pc - så kan han jo omgå login og passwords - men selvfølgelig - du har ret i at det kan ses der - for at finde ud af hvornår det foregår - medmindre han da når at slette *G* Derfor jeg foreslog at fjerne noget vitalt - det er jo ikke så svært.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-11-04 17:16

Hvis du bruger windows XP:
Start/kontrolpanel/administration/logbog/program
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 26-11-04 17:17

Hejsa...

Mange bios giver osse lov til at lave et password....... det er en smule sværere for ham at komme udenom...... Og hvis der pludselig ikke er password på længere er det jo helt sikkert en der har fysisk tilgang til din pc..... Det kræver jo så bare at du kan slukke din pc når du er væk hjemmefra.....

VH
mrhan

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 26-11-04 17:18

Personen må da være "lidt" mere end "logerende" .. Hvad med at låse døren til dine private gemakker ?
/PG

Kommentar
Fra : Doyle

Dato : 26-11-04 17:19

Hej og tak endnu engang -
Nej desværre er jeg ikke kommet igang med XP - den står på min ønskeseddel når jeg får tid-
Men tak for de gode råd. Jeg prøver mig lidt frem med jeres tanker

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-11-04 17:41

Hejsa

Her er et tip til win95/98

Kræv password

Normalt er det muligt at logge på en Windows 95/98-maskine uden password ved blot at trykke Cancel i login-dialogen. For at højne sikkerheden kan denne mulighed slås fra, så det kun er muligt at komme ind, hvis man har et korrekt password

1 Kør REGEDIT
2 Gå til HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon
3 Hvis nøglen Logon ikke findes, oprettes den
4 Tilføj en DWORD værdi med navnet "MustBeValidated" og værdien 1.
Efter genstart af maskinen vil et password nu være påkrævet.

Mvh
Brian

PS-Du skal selfølgeliglige oprette et password først

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 19 point
Dato : 26-11-04 23:21

Bed din browser at lægge "Temporery Internet" files et andet sted, så vil den egentlige ligge tom. Den gemmer jo på både dato og tid.

Mappen "Cookies" gemmer også noget om hvor den har været, da de fleste sider, og især de frække lægger cookies.

Mappen "Oversigt" viser også hvilken link der har været kaldt på.

Så der er da en mulighed for at afsløre på hvilket tidspunkt og hvor den har været koblet op til, når du ikke er hjemme.

Som regel sidder der en sikring bag på maskinen, den kan du tage ud, når du ikke bruger den, så kan den i hvertfald ikke umiddelbart starte.

Kommentar
Fra : Doyle

Dato : 27-11-04 11:39

Hejsa severno, det er netop på cookies jeg har fundet ham - oversigt, tænker du på den på nettet, hvor man kan få vis frem ? den bliver også slettet - men selv om man sletter hvad man har været inde på, så kan man se, at ugedagene alligevel har været aktiveret.
jeg har såmænd intet imod andre låner min computer, jeg vil bare ikke have de roder rundt inde på de farlige sider - der er meget virus de steder, og det koster ærgelser hver eneste gang man skal igang med at rense.
men jeg er som sagt meget glad for alle de gode råd jeg har fået af jer - jeg kan bruge dem alle, så takker endnu engang -

Godkendelse af svar
Fra : Doyle

Dato : 27-11-04 11:41

Tak for svaret severino.den med sikringen fik mig til at tænke - og selvfølgeligt den er jo indlysende - dermed ikke sagt at alle de andre gode råd ikke kan anvendes, for det kan de, og jeg vil prøve mig frem i systemet
mange hilsner Doyle - og hav en herlig weekend

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-04 20:17

Temporery Internet files, Cookies og Oversigten er mapper der ligger inde i Windows mappen, så de giver til sammen et godt billed af hvad der er sket på nettet.

Den gang jeg kørte på et almindeligt modem, ville min datter gerne surfe på nettet, og det fik hun da også lov til en gang imellem, men i en begrænset tid, da det kostede minutpris.

Flere gange tog jeg hende i, at hun havde surfet i flere timer, når jeg ikke var hjemme, hvilket hun benægtede. Men da jeg så kunne fortælle hende hvor hun havde surfet, og hvor længe og hvornår, så måtte hun indrømme, at hun ikke bare havde hentet mails, som hun påstod.

Jo, man kan se meget i disse mapper!