/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
hjemmeside???
Fra : ritter666
Vist : 305 gange
100 point
Dato : 26-11-04 02:48

Jeg har lavet en hjemmeside vha tabeller. Hvis jeg er interesseret i at gøre alt på siden generelt, undtagen det der står i midterste kolonne, hvordan gør jeg det så på smarteste måde. Dvs når man trykker på et link, er det kun det i midten der skal ændre sig. Kan man bruge noget med noget nedarvning uden det skal være det vilde programmering.
Det ville jo være smart, at hvis man skulle tilføje et link der skal vises på alle siderne, er fri for at gøre det på samtlige sider, men kun på den generelle ( overordnede ) side, altså indexsiden. Findes der nogen forholdsvis let løsning på det?

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 26-11-04 03:31

så skal du bruge frames

//anne

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-11-04 06:52

Sådan måske:
Gem alle 5 koder i samme mappe, med de navne som står i dem.
-
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<!-- filnavn: index.html -->
<html>
<head>
<title>Frameset index</title>
</head>
<frameset cols="160,*" />
   <frame name="menu" src="menu1.html" />
   <frame name="side" src="side1.html" />
</frameset>
<body>
</body>
</html>

-
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<!-- filnavn: menu1.html -->
<html>
<head>
<title>menu 1</title>
</head>
<body>
<b>Menu 1 - </b>
<a href="menu2.html" target="menu">2</a>
<hr>
<a href="side1.html" target="side">Side 1</a>
<br>
<a href="side2.html" target="side">Side 2</a>
</body>
</html>

-
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<!-- filnavn: menu2.html -->
<html>
<head>
<title>menu 2</title>
</head>
<body>
<b>Menu 2 - </b>
<a href="menu1.html" target="menu">1</a>
<hr>
Se Kandu i,<br>
<a href="http://kandu.dk" target="side">denne ramme</a>
<br>
<a href="http://kandu.dk" target="_parent">denne side</a>
<br>
<a href="http://kandu.dk" target="_blank">eget vindue</a>
</body>
</html>

-
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<!-- filnavn: side1.html -->
<html>
<head>
<title>Side 1</title>
</head>
<body>
Dette er side 1.
</body>
</html>

-
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<!-- filnavn: side2.html -->
<html>
<head>
<title>Side 2</title>
</head>
<body>
Dette er side 2.
</body>
</html>

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-11-04 09:59

Indsæt en iframe i den kolonne du ønsker opdateret. Når brugeren klikker på et link opdaterer du blot iframen ved at henvise til den navn vha. target="..." atributten i dit anchor <a href="URL" target="...">Link</a>

Iframe ??? http://www.htmlgoodies.com/tutors/inlineframes.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gryet

Dato : 26-11-04 14:06

Hvis du har adgang på til hjemmeside til at anvende ASP, er problemet nemt klaret uden brug af frames, Iframes eller andet skidt.

Du skal da blot "klippe" standardindholdet ud og lægge det over i nogle include-filer. Dermed er det for hver side kun det indhold, der skal ændres, du skal bekymre dig om. Alt andet kommer fra include-filerne.

At lave siderne om til ASP er ikke sværere end at arbejde med almindelige HTML. Jeg vil god ikke kaste mig ud i en længere forklaring, hvis du ikke har mulighed for at bruge ASP.

Kommentar
Fra : ritter666

Dato : 26-11-04 14:26

ASP lyder som en go løsning. Har du nogle råd til hvordan jeg lige kommer i gang, uden jeg skal sætte mig ind i alt omkring ASP

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-11-04 14:53

Include med Frontpage Extensions :

Kode
<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<title>test_00</title>
</head>

<body bgcolor="#669999" text="#C0C0C0" link="#FFFFFF" vlink="#5BB5A7" alink="#FF0000">

<div align="center">
<center>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="578">
<tr>
<th bgcolor="#008080"><font face="Verdana" ,"Arial">test_00</font></th>
</tr>
<tr>
<td>
<div align="center">
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="0" width="100%">
<tr>
<td><!--webbot bot="Include" U-Include="text.html" TAG="BODY" startspan -->
START-------------------------------SLUT
<!--webbot bot="Include" endspan i-checksum="20663" --></td>
</tr>
</table>
</div>
</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#008080">&nbsp;</td>
</tr>
</table>
</center>
</div>

</body>

</html>

Include med *.SHTML

Kode
<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<title>Test_01</title>
<base href="/">
</head>

<body bgcolor="#669999" text="#C0C0C0" link="#FFFFFF" vlink="#5BB5A7" alink="#FF0000">

<div align="center">
<center>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="578">
<tr>
<th bgcolor="#008080"><font face="Verdana","Arial"><b>Test</b></font></th>
</tr>
<tr>
<td>
<div align="center">
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="0" width="100%">
<tr>
<td><!--#include file = "text.html"--></td>
</tr>
</table>
</div>
</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#008080">&nbsp;</td>
</tr>
</table>
</center>
</div>

</body>

</html>

Include i ASP : http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=77

I disse eksempler inkluderes blot en tekst, men der er intet i vejen for, man med et link ville kunne opdatere include siden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-11-04 14:59

Ps. Ingen af didde eksempler vil virke på din lokale maskine ! ..medmindre du har f.eks. PWS (Personal Web Server) eller anden Inet server installeret. De vil også kun virke hos udbydere der understøtter :

1.) Frontpage Extensions
2.) SHTML (Serverside HyperText Markup Language)
3.) ASP (Active Server Pages)

Et fora for ASP på dansk : http://activedeveloper.dk ..og : http://netcoders.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-11-04 15:00

didde ?? disse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-11-04 15:05

Ps. man kan også lave include filer i javascript ...selvfølgelig :

Kode
<html>
<head>
<title>include</title>
</head>
<body>
<script type="text/javascript" src="tekst.txt"></script>
</body>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-11-04 15:08

..sjusk; der mangler den afsluttende markør </html>

Tekst.txt er selvfølgelig bare en eller anden textfil og ikke en URL.

men hvis du includere en *.js fil kan du via lidt fixfax loade alt muligt andet ind

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-11-04 18:34

Når det nu er kommet her til vil jeg da foreslå PHP, men lige som ASP, kræver det en kørende server.
Men princippet ligger i mit første indlæg, hvor der også kunne være brugt IFRAME.