/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvepse!
Fra : TariLiex
Vist : 2338 gange
118 point
Dato : 06-08-02 11:37

Hej

Her hvor jeg bor er der extremt mange hvepse og jeg kan simpelthen ikke klare de klamme dyr.... HVAD KAN JEG GØRE?
Jeg ved ikke om jeg også har forbi over for dem, men jeg går ikke uden for en dør når der er så mange, og de er så dumme og grimme.... *G*

TL

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 06-08-02 11:45

hjæææælp mig!!

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 128 point
Dato : 06-08-02 11:46

hej TL
Sæt en 1½ liters cola flaske eller anden flaske uden prop ,fyld den kvart op med sukker,vand-eddikevand,det tiltrækker hvepsene ,de flyver ned i flasken og drukner ,de kan ikke komme op af flasken igen .er det en fobi må du have proff.hjælp
mvh mcloud

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 06-08-02 11:48

det var måske en mulighed.... *S* tak.... vil lige tjekke lidt mere ud....

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 06-08-02 12:00

Rådet med sukker-eddikevand virker fortrinligt!
Men bedst ville det være hvis du kan finde boet. Alt efter størrelsen og placeringen kan ganske almindelig fluegift gøre det af med dem.
Prøv at tøjle din frygt (de gør dig ikke noget, hvis du bevæger dig roligt) og se om du kan se hvor de kommer fra. Kig efter et tørt sted som eksempelvis under taget, i brændestakken eller lign.
Er boet meget stort kan du få hjælp hos skadedyrsbekæmpelsen.

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 06-08-02 12:04

Hvor mange hvepse tager sådan en flaske? vi har prøvet at finde det skide bo, en vi kan ikke, jeg tror bare de flakker rundt her, de er simpelthen de mest modbydelige dyr der findes, så i mit hoved skal de bare dø!!

Tager man bare noget sukker vand og eddike? eller hvordan blander man det?

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 06-08-02 12:18

Ja. Ganske simpelt. Forholdet kommer sig ikke så nøje. De skal nok fange duften af sukker og et par spsk. eddike er nok.
God jagt!

Godkendelse af svar
Fra : TariLiex

Dato : 06-08-02 12:22

Tak for svaret, jeg håber det virker, men jeg skal lige tage mig sammen til at gå udenfor med det.....

Hvor langt væk kan de lugte det? for det skal jo helst ikke stå for tæt på hvor jeg går...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-08-02 13:21

Hej TariLex,

øh... det ved jeg faktisk ikke... men de små bæster har åbenbart en ret go' lugte/fornemmelses sans... jeg vil foreslå dig at vente med at tage låget af flasken indtil, du har stillet den hvor du vil stille den...
jeg vil foreslå at putte dem så langt væk som muligt fra jeres hus/lejlighed... idet ulempen ved denne fælde er, at det jo også tilstrækker dem... og i så fald vil der jo sandsynligvis også komme flere af dem... hvis du er nervøs eller bange for dem, vil jeg foreslå dig at spørge en du kender der ikke er det, om at sætte det ud hvor de nu ska' være henne... så slipper du selv for at udsætte dig for dem...

men her hos Statens Skadedyrlaboratorium... -->
http://www.dpil.dk/frames/spom_frm.htm
har de dette dokument omkring hvepse... -->
http://www.dpil.dk/pdf/gedeham0203.pdf
(højreklik og gem som...) det sku' også komme ind på noget omkring bekæmpelse af hvepse... jeg mener også der står noget omkring sukkervand...

der er evt. også et middel her... "8IO INSEKTMIDDEL"... -->
http://www.trinol.dk/showpage.asp?ID=48

der sku' også være noget information her... -->
http://www.gedehams.dk/hvepseboguide/gedehams/
http://www.hvepse.dk/hvepseboguide/hvepse/
men deres side ser desværrer ud til at være nede i øjeblikket... men prøv at checke den et par gange om dagen for at se om det ikke sku' lykkes dem at få den op og kører, så du ka' læse de råd de giver...

jeg ka' heller ikke fordrage hvepse... er bl.a. blevet stukket 3 gange... men hel og lykke med det... og jeg håber du får det løst...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 06-08-02 13:28

jeg er aldrig blevet stukket, og det er måske også lige så meget derfor jeg ikke kan li dem, for jeg ved ikke hvor ondt det gør eller sådan noget...

Jeg sad og studerede en igår (sad i en bil, den sværmede udenfor) og jeg syntes simpelthen det dyr ser så ondt ud, de er så grimme!!!!!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-08-02 04:09

Hej TariLiex,

det er heller ikke nogen rar oplevelse at blive stukket af hvepse... det gør allerhelvedes ondt...
og det værste er hvis man er overfølsom over for at blive stukket... det var jeg heldigvis ikke...

men ja, det er dælme nogle iriterende insekter... men jeg håber du får løst dit problem med dem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 21:38

Hej TariLiex,

jeg har smidt noget til dig her... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/5841
bl.a. som tak for et godt tip om Banan Milkshake...

mvh.

Strarup