/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
appelsinfri?
Fra : xyzzygy
Vist : 1465 gange
20 point
Dato : 25-11-04 22:45

hvad vil det sige at være, eller ikke være appelsinfri?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-11-04 22:46

at være eller ikke være helt ædru

Kommentar
Fra : mango

Dato : 25-11-04 22:50

kort og godt..eller at være fuld eller være ædru..såen mere nøjagtig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-11-04 22:51

Når man ikke er helt appelsin fri, er man ikke helt ædru
mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-11-04 22:54

tjek google:
ca 300 sider med ordet appelsinfri brugt
http://www.google.dk/search?hl=da&q=appelsinfri&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryDK

appelsinfri = slang for ædru

ikke helt appelsinfri = en undedrivelse om at man er godt fuld !

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 25-11-04 22:55

jeg har fattet det, det ville være mere interessant hvis nogen kunne sige hvad appelsiner har med alkohol at gøre.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 30 point
Dato : 25-11-04 22:55

mango - for en god ordens skyld citerer jeg lige fra nudansk ordbog:

Citat
Appelsinfri (måske dannet efter 'appelsinsaft' brugt (ligesom 'saft') i betydn. 'spiritus' kun i forbindelsen "han er ikke helt appelsinfri" i betydningen ikke helt ædru"

bare så'n for at være mere nøjagtig - og rigtig rigtig meget ordkløver

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : xyzzygy

Dato : 25-11-04 23:01

Tak for svaret berpox. du er så magisk, jeg kender mange, mig selv inkluderet, hvor det vil være synd at sige at vi er appelsinfri, da crelle holder 18 års føs'dag på lørdag. ifølge ham selv betyder det 18 shots og 18 pils til hver, jeg tror jeg går under.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 25-11-04 23:01

berbox..jeps..bare helt iorden *G*...jeg "kørte" nok mere på forståelsen...men det ved du!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-04 23:02

Appelsinlikør ????? - det danske sprog og de finurligheder der følger med
det er lidt som at kalde en skovl for en spade ikke ????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-11-04 23:04

Ja, og at have en ordentlig bjørn på, har vel heller ikke at gøre med, at bjørnen indgår som ingrediens.
Ikke engang i Bjørnebryg

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-04 23:28

Udtrykket "ikke helt appelsinfri" betyder:
Lettere beruset.
Oprindelig hed udtrykket "ikke helt fri for appelsinsaft". Appelsinsaft eller blot saft blev tidligere brugt som en eufemisme for spiritus. Specielt betegnede udtrykket "en saft" en blandingsdrink bestående af et glas cognac og et glas absinth med is og vand.

Fra bogen "Hvorfor siger vi sådan"

Hilsen ans og god fest på lørdag.