/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf, radio og antenne!
Fra : Baracca
Vist : 1156 gange
200 point
Dato : 25-11-04 22:35

Jeg skal prøve at gøre en længere historie kort. Mit problem er, at jeg ikke kan få ordentlig radio i min Golf fra 1987, som jeg har købt for 2 mdr. siden. Da jeg købte bilen sad der en Sony RDS radio i den. Den kunne ikke tage ordentlig radio, hverken med den lange skærmantenne eller en gummiantenne, som jeg prøvede som test. Sonyen gik imidlertid i stykker og jeg købte den dyreste Roadstar i Harald Nyborg (den skulle være OK, så billige kommentarer om at det skulle være noget billigt L... frabedes venligst Men stadig heller ikke ordentlig radio. Jeg bor i Aalborg og kører meget til Århus. Tit kan jeg ikke fange signal i disse to byer og 10 km udenfor er det helt galt. Jeg har så købt en billig tagantenne i Biltema og monteres den. Alt er altså nyt nu! Men lige meget hjælper det. Jeg har i øvrigt haft en helt 3. radio i og den virkede heller ikke. Både min egen roadstar har og den 3. har jeg hørt virke helt perfekt hos en radiomekaniker med en lille ledning som antenne.

Er der nogen, der har et bud på, hvad der er i vejen. I må gerne svine den billige antenne til, men kun hvis I mener det er den, der er problemet. Jeg vil så gerne kunne høre P3 hele vejen mellem Aalborg og Århus.

Kan der være noget ved bilen, der gør at jeg ikke kan høre radio?
Kan det svare sig at købe en dyrere antenne? - Er der nogen, der ved om Biltemas VW-antenne med forstærker til 250 kr er ordentlig?

Alle bud modtages med glæde... Bare jeg kan komme til at høre radio!!!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 25-11-04 22:50

Hvad med din antenneledning.
Er den monteret rigtigt, altså inden i selve stikkene, eller har du prøvet at skifte den ud. Og har antennefoden ordentlig forbindelse med selve bilen. Ledningen må heller ikke være alt for lang. Jeg havde en Mercedes for år tilbage med de samme problemer, og det var fordi antennen var monteret på bagskærmen, og da den blev flyttet til forskærmen var der ingen ting galt.
Jeg ville mene du skulle kunne høre forskel på, om det er noget i bilen der "går i" radioen, eller om det er dårlig antenneforbindelse.
Det var et par forslag, men ellers ved jeg ikke lige hvad der er galt.
mvh dova

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 25-11-04 23:17

Der er ikke noget fra bilen, der går i radioen. Antenneledningen er også ny. Det var den, der fulgte med antenne. Den er cirka 3 meter lang og den er ikke skilt ad i stikkene efter, jeg har købt den. Antennen går med "skruen" gennem bilens tag. Og en møtrik klemmer ledningen op mod taget.

Håber disse oplysninger hjælper dig lidt mere med at hjælper

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-11-04 23:31

Jeg spurgte lige en, og han sagde, at nogen bilradioer var lidt følsomme med hvilket antennestik der sidder på ledningen der går ind i radioen. Han havde selv været ude for at måtte skifte stikket ud med et andet for at få sin radio til at modtage ordentligt.
Og så skulle du prøve, at sætte en antenne på skærmen, med så kort ledning som muligt.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Baracca

Dato : 14-12-04 00:16

Tak for svaret dova.

Nu har jeg endelig fået radioen til at virke. Under antagelse af, at ledningen til antennen, der var helt nu virkede gik jeg i gang med at lave stel på radioen og under kontrol af stel til antennen målte jeg ledningens center. Der var ingen forbindelse. Det var ved stikket ved antennen, den var gal. Jeg loddede selv ledningen om og vupti. Så virkede det!

Før jeg reparerede ledningen selv havde jeg i øvrigt fat i to andre antenner fra Biltema, som hellere ikke virkede. Ingen forbindelse på centeren på begge ledningen. Altså 3 defekte ledninger af 3 mulige fra BilTema. Det er simpelt hen bare ikke godt nok... 00 til dem!! - Men nu kan jeg høre radio og er glad

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-04 00:31

Selv tak

Og det var da godt du fik det til at virke, men rigtigt meget for dårligt med defekte ledninger. Det forventer man ikke lige af nye ledninger, at man selv skal lodde dem om.

mvh dova