/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Sommerfugle!
Fra : Deigaard
Vist : 2752 gange
20 point
Dato : 25-11-04 19:52

halli folkens!

jeg har fundet en sommerfugl, som jeg nu går og passer! derfor har jeg lige et par spørgsmål vedrørende det:
hvor gammel kan en sommerfugl blive?
og hvad spiser den?
er der forskel på en sommerfugledreng eller en sommerfuglepige?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-11-04 20:03

Det kommer altså an på hvilken sommerfugl det er.
Men de fleste sommerfugle lever af nektar fra blomster, og visse arter spiser også frugtsaft, og honningdug (bladluselort)
I voksen tilstand har de fleste sommerfugle kun en levealder på få uger, mens enkelte arter kan leve vinteren over.
Umiddelbart kan man ikke se forskel på hanner og hunner, og du skal nok ikke forvente, at den lever særlig længe.
mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-11-04 00:10

Deigaard

Sommerfugl
Fakta
Danske navne: Dagsommerfugle og natsværmere (natsommerfugle).
Latinske artsnavne: Klasse Insecta, orden Lepidoptera, 80 familier, hvoraf 6 familier er dagsommerfugle og 74 familier natsværmere, i alt cirka 140.000 arter.
Udbredelsesområde: Udbredt over det meste af jordkloden, halvdelen af arterne er udbredt i tropiske regnskovsområder.
Længde: Fra få cm op til 30 cm. Flere arter er meget store, fx ugleøje fra Sydamerika samt en natpåfugleøje fra Australien med et vingefang på omkring 600 cm2.
Levealder: Som voksen sommerfugl fra 1-2 dage til normalt en måned. Nogle arter, fx monarken, kan leve flere år.
Udvikling: Udvikling af æg: 3 dage til flere måneder (arter, der overvintrer). Larve- og puppestadie: Flere uger, evt. måneder.
Antal æg: 25 til 10.000.
Kønsmoden: Straks efter forvandlingen til sommerfugl.
Føde: De fleste arter æder nektar. Nogle arter lever af saft fra træer, saft fra overmoden frugt, gødning eller råddent plantemateriale. Én familie er specialiseret i at æde mere fast føde i form af pollen fra blomster. Desuden ses sommerfugle ofte drikke vand, samlet i store flokke, eller på næringsrige steder, fx ved saltudslip.

Fra denne side http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=99Sommerfugl

Hilsen ans

Kommentar
Fra : kaidei

Dato : 15-03-05 18:03

hej deigaard.
Først skal jeg sige jeg ikke skriver fordi jeg ved ret meget om sommerfugle, men fordi jeg selv hedder deigaard.
Og hver gang jeg ser det navn, blir jeg nysgerrig, er vi måske i familie?
Jeg hedder Kai Deigaard, 46 år, bor i Lemming ved Silkeborg med kone og børn.
Min far hedder Ervin Deigaard og bor i Glarbo ved Ry.
Så hvem ved, måske???

MVH
Kai Deigaard
Holmmøllevej 22 8632 Lemming

Kommentar
Fra : deigaard2

Dato : 15-03-05 21:06

Hey Kai!

det kan jeg da godt forstå.
Jeg ved ikke så meget om familien, men kan fortælle at min far hedder Finn Deigaard og hans forældre hedder Egon og Karna!

Det er en upraktisk måde at snakke sammen det her!
Har du en E-mail, så kan jeg fortælle lidt mere!
Min er: deigaard_fra_galten@hotmail.com

Håber at høre fra dig!

Kommentar
Fra : deigaard2

Dato : 15-03-05 21:09

Forresten grunden til at jeg hedder Deigaard2 nu, er bare fordi jeg fik ny computer, og da jeg skulle logge på den havde jeg glemt mit kodeord!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-03-05 21:22

deigaard2 hvis du også er Deigaard kan du sende en mail til kandu og få dit kodeord.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : deigaard2

Dato : 15-03-05 22:12

Tak Ans!

Kai, jeg har fundet ud af noget!
Min far's onkel er din far. Det må sige at I er fætre!