/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
SpeedStream 2601
Fra : erik_ja
Vist : 364 gange
20 point
Dato : 06-08-02 07:58

Hej.

Jeg kører her NetExpress ADSL med en SS2601 router. Jeg har en webserver sat op på en SuSE Linux 7.2 computer. WEB er sat op også, og peger på Linux computerens IP adresse. Linux computeren har ingen firewall. Hvordan ser jeg, om SS2601 har firewall sat ??.

Problemet er, at nogle af dem jeg kender kan komme ind til min webserver, men desværre ikke alle.

Er der mon nogen her, der har et god bud hvorfor ikke ??.

Mvh, Erik Jakobsen

Kommentar
Fra : erik_ja

Dato : 06-08-02 08:12

Hej igen.

Jeg glemte at fortælle, at jeg har fast ip.

mvh.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-08-02 08:56

Hvis du ikke har ændret routerens ip-adresse er den fra "fødsel" 192.168.1.1 gå in dpå denne adresse v.h.a. en browser, så kan du konfigurere routeren ad denne vej.
Højst sandsynligt skal du bare sætte regler op i routeren så NAT sender forespørgsler på port 80 til den adresse webserveren står på

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-08-02 09:00
Kommentar
Fra : erik_ja

Dato : 06-08-02 09:02

Hej zonker.

Tak for dit svar. Jeg har access til routeren via omtalte ip adresse.

Hvordan sætter jeg sådanne regler op ??.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-08-02 10:26

Avanceret konfiguration i venstre ramme
prædefinerede NATP servere i højre ramme
Hak i web og indtast ip-adressen for serveren på lokalnettet, så burde det virke ?

Kommentar
Fra : erik_ja

Dato : 06-08-02 10:34

Hej Zonker.

Det er også det, jeg har gjort. Og som sagt så kan nogen komme på min webserver. Andre ikke.

Må jeg sende en screendump til dig ?.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-08-02 12:12

hmm jeg kender ikke en pind til linux jeg har fortalt dig om opsætningen af routeren.... kan du ikke bare lægge dumpet ud på din webserver og give mig adressen så kigger jeg på det

Kommentar
Fra : erik_ja

Dato : 06-08-02 14:30

Hej Zonker.

Min ip er 80.199.7.181

Jeg vil helst sende dig dumpet, hvis jeg altså må.

Men det er:

WEB 192.168.1.4

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-08-02 15:09

hejsa
har du bedt tdc om at deres servere skal pege på din ip ?(80.199.7.181)

der er måske lidt hjælp at hente her
http://www.dsl-faq.dk

ellers kan du selv sætte routeren op under
Avanceret konfiguration -> Prædefinerede NAPT servere

giv den et hak ved web og ip adr. 192.168.1.4
under "Host Mapping/NAT" SKAL IKKE være sat "til"

routeren har som standard sat firewall til, såfremt man vil åbne for nogel porte
skal man gøre det selv.

Kommentar
Fra : erik_ja

Dato : 06-08-02 15:24

Nej jeg har ikke bedt TDC herom.

Jeg har iøvrigt set en del på dsl-faq.

under "prædefinerede NAPT servere" har jeg sat det, som du beskriver, og der er da også nogle, der siger til mig, at det ikke er her, at fejlen skal findes.

"Host Mappping/Nat" er IKKE sat "til".

mvh.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-08-02 18:16

dk hvorfor spørger du om dette "har du bedt tdc om at deres servere skal pege på din ip ?(80.199.7.181)" ??
Det har da intet med sagen at gøre.....der er jo ikke tale om et domæne, som skal pege på en ip-adresse, derimod at folk ikke kan se hans webserver....

Erik du kan også åbne fuldstændigt får en adresse, det gør du i hostmapping NAp ved at slå det til og give ip-adressen på LAN'et på den maskine som serveren står på. Men det kræver, at du har en firewall som du kan sætte imellem, da det sikkert er den indbyggede firewall i routeren, som nogen gange kan være tung at danse med.

Kommentar
Fra : erik_ja

Dato : 06-08-02 18:22

Hejsa.

Ja så kører det -prøve det-

Det var en index.html fil, der havde fået .de eller var det .en hægtet på

Det du skriver til sidst er vel der, hvor man kan åbne HELT for en enkelt ip ?.

på Linux'en er der ingen FW. Det er der her på WIN98. En Norton 2002.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-08-02 18:26

hmm den fungerer godt nok her....havde du overvejet en færdig windows løsning ?? pørv at kigge på www.foxserv.net

citat fra deres hjemmeside :

"FoxServ is an Apache / mySQL / PHP installer package for Windows. Unlike NuShpere or PHPTriad, FoxServ features the latest version of all included pacakges, user defined configuration during installation, PHP as a module, PEAR, and the Zend Optimizer "

DU kan finde den her :

http://telia.dl.sourceforge.net/sourceforge/foxserv/FoxServ-3.0.exe

Kommentar
Fra : erik_ja

Dato : 06-08-02 19:00

Tak for rapporten. Jeg ved ikke med hensyn til Windows. Jeg er mere til Linux. Men jeg vil se på de links du nævner.

Foreløbig tak for din hjælp idag.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 20 point
Dato : 06-08-02 19:10

Vil det sige, at du har fået løst dit spørgsmål eller ??

Godkendelse af svar
Fra : erik_ja

Dato : 06-08-02 20:12

Jo tak. Jeg har fået løst spørgsmålet.