/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Soft- eller hardwarefejl
Fra : Asrock
Vist : 499 gange
100 point
Dato : 25-11-04 17:11

Hej

Min PC er begyndt at opføre sig mærkeligt
Først bemærkede jeg, at den var begyndt at være meget længe om at starte op, og så fandt jeg ud af, at det var 256 MB 2700 Ram, der ikke virkede mere. Så fjernede jeg dem, og så kørte den igen, bortset fra at den var længe om opstart. Når jeg så ville lave en image-fil af mit C-drev med DriveImage, så genstartede den inden den var færdig. Under opstarten nåede den til der hvor bjælken kører (XP), så genstartede den igen. Det gjorde den 3-4 gange for så at gå helt i sort, jeg lod den så stå slukket i 4-5 min. så kom den i gang igen. De sidste 128 MB 2700 ram skiftede jeg så med andre 128 MB 2700, som jeg heldigvis havde liggede. Derefter kørte den så igen.
Men nu er den begyndt med det samme igen, og når jeg så endlig får den i gnag, så kommer den med meddelelsen: "Systemet er oprettet efter en alvorlig fejl". Jeg har også prøvet at formatere, men den går ned allerede inden jeg når til valg af patition, hvor jeg vil installere XP.
Jeg har kørt en Ram-test med DocMemory, og de 256 MB skulle være i orden, men med dem er PCen helt død. De 128 MB kunne slet ikke testes, men med dem kan jeg dog komme lidt i gang den genstarter dog bare hele tiden.
Jeg tror ikke det er software fejl, selvom den får den fejlmeddelelse, det er nok pga. alle de genstarter. Jeg har mistanke om, at det er bundkortet, som er skyld i hele missæren, også at Rammene går.
Er der nogen der kan hjælpe mig, jeg er nemlig ved at være godt træt af den?

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-11-04 17:17

Drive Image kører bedst og hurtigst fra en anden windows partition.

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 25-11-04 17:27

hej emesen

har aldrig haft problemer med Drive Image, det var kun for at forklare hvordan computeren opfører sig.

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-11-04 17:37

Ok - men DI kan godt lave ballade hvis der er lidt "kludder" i partitionen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-11-04 18:25

Lyder som en hardwarefejl!

Accepteret svar
Fra : Soenne

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-04 19:14

Hvis du ikke kan geninstallere windows, er det helt sikkert en fejl på hardwaren.
Prøv evt. at sætte bios'en til default-værdier, jeg tror det måske er cachen eller processoren, prøv evt. at slå cachen fra i bios, det betyder at din computer bliver langsom, men du har en chance for at finde ud af om det er bundkort eller processor, det kan være meget svært at skelne mellem fejl på bundkort og processor (og ram).

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 25-11-04 19:57

hej Soenne

Jeg har prøvet at sætte bios til default, men det hjælper ikke, så jeg vil prøve at slå cachen fra, som du foreslår.

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 25-11-04 21:48

Et par andre tips, har du ordentlig køling af processor, hvor stor er din strømforsyning....

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 25-11-04 21:49

Jeg kan ikke finde noget sted, hvor jeg kan slå chache fra i bios. I hvilken menu og undermenu skulle det være?

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 25-11-04 21:52

Jeg har kørt med den samme processor og køler i snart 2 år og jeg har 400 watt strømforsyning.

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-11-04 21:56

Det kan man jo ikke på mere moderne CPU'er. Alt tyder jo på ram/motherboard fejl!

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 25-11-04 21:58

Måske et lidt dumt spørgsmål, men du har selvfølgelig checket at din køler virker ??

Hvilken bios har du ami eller award eller en helt tredie ??

Hvis det er en award, kunne punktet hedde "CPU Internal Cache" og "External Cache" og er placeret under "Advanced BIOS Features", her ligger de på min PC. Hvad har du iøvrigt for en CPU ??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-11-04 21:58

Men selvfølig kan der jo være et varmeproblem med RAM!

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 25-11-04 22:05

>tedd, mener du slå cache fra, det går da meget fint på min PC. Winfast K7NCR18D-Pro2/Athlon XP 2400+, Asrock's PC'en er også mere end 2 år.

Jeg kender dog ikke meget til P4, jeg ved ikke om det er muligt på dem...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-11-04 22:41

Har selv en 2400+ og award bios. Kan godt nok ikke finde et sted hvor jeg kan slå level 2 cache fra på min! Ikke at jeg ikke tror dig, har bare ikke stødt på det!

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 26-11-04 11:09

Jeg skal i badeland hele weekenden, så jeg vender tilbage på søndag, håber I hænger på

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 28-11-04 17:13

hej

Så er jeg tilbage igen.
Min bios er Megatrends AMIBIOS Version 3.31a, og jeg kan ikke slå cache fra.
Min CPU er en xp2200+ Bundkort er Asrock K7VT2
Køler på CPU virker.
Jeg overvejer at sende PCen på værksted for at få klarlagt hvad der er galt.
Hvis det er bundkortet, har jeg set på nogle, jeg kunne tænke mig at købe, men hvad siger I:
http://www.asrock.com/product/product_k7vt6.htm til 330,00 kr.
http://uk.asus.com/products/mb/socketa/a7v600-x/overview.htm til 378,00 kr.
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=511 (LSR) til 435,00 kr.
http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/soltek-kt880e_2.html til 445,00 kr.
http://www.asrock.com/product/product_k7upgrade880.htm til 369,00 kr.
http://www.albatron.com.tw/english/it/mb/specification.asp?pro_id=72 til 375,00 kr.

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : Simbave

Dato : 15-12-04 15:38

Hvis jeg var dig, ville jeg låne et AMD system nogenlunde magen til dit eget af en af dine venner, og stille og roligt skifte komponenterne ud, til du finder fejlen på hardwaren.
Har du lavet nogle BIOS opdateringer fornyligt? Hvis ud har, så prøv at fjerne dem igen. Hvis du har clocket på kernen, FSB, RAM eller chipsæt så sæt alt til standart. prøv eventuelt at sætte et sæt PC3200 RAM (ved mulig BIOS opdatering)

Godkendelse af svar
Fra : Asrock

Dato : 27-12-04 13:13

Tak for svaret Soenne.

Jeg havde PCen på værksted, og de "mente" det kunne være bundkortet, men de ville gerne have lov til at formatere harddisken, men jeg ville lige have taget noget backup af mine billeder inden, så jeg skulle komme med den igen, og så ville jeg få næste fejlsøgning til "halv pris".
I stedet tog jeg konsekvensen og købte et nyt bundkort http://www.albatron.com.tw/english/it/mb/specification.asp?pro_id=116 til 575kr., og da jeg alligevel var i gang kunne jeg lige så godt købe et nyt kabinet http://www.chieftec.com/products/Workcolor/BA-01.htm til 899 kr. og 512 MB DDR 3200 til 499 kr.
Så nu kører den rigtig godt og jeg har tænkt mig at investere i en harddisk Maxtor 160 GB SATA 8 MB buffer til 669 kr.

Mvh Asrock