/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gipsvæg
Fra : cakliha
Vist : 8489 gange
20 point
Dato : 25-11-04 10:08

Hvis man skal lave en skillevæg i gips er det så nok med et lag gips på hver side?

Mvh

Cakliha

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 25-11-04 10:14

Det er det, men husk at isolerer væggen med rockwoll da den ellers vil opfører som en lydforstærker

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 25-11-04 10:20

Der er mange vægtyper. wwwdanogips.dk og www,gyproc.dk

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 25-11-04 11:03

hejsa..

Jamen det er det da, men men men.. hvis du har planer om at hænge noget op på den væg, så vil jeg anbefale dig at lave det med dobbeltlag, da den med et enkelt lag simpelthen bliver for svag.

Mvh
BigDane_dk

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-11-04 11:52

Cakliha

Du skal kun lave væggen i 1 lag.
Vi har på hele vores øverste etage kun 1 lag gips, og der har aldrig været problemer med at hænge noget op eller at det ikke står ordentlig.

2 lag gips er ganske enkelt spild af penge og tid.
Så længe du sørger for at lægterne ikke er for langt væk fra hinanden. Normaltvis sætter man den med 45cm mellemrum, da det passer med en gispplade som er 90 cm bred.

Som acronym skriver som kom 100mm rockwoll ind i væggen.

De kloge siger det er nemmest at lave det med stålregler, men det vil jeg ikke give dem ret i, træ er nemmere og lige så hurtigt at arbejde med og langt billigere.

Men istedet for at bruge almindelig "skæve" skillerumslægter, kan du bruge regler som er lidt kraftigere end lægterne, det giver en meget stor stabilitet af væggen, med kun et lagt gips.

Skal du hænge noget op på væggen på et tidspunkt er det en rigtig god ide at tage et billede med en tommestok på inden du beklæder lægterne, så ved du altid hvor de er henne og kan skrue ind i den, frem for at skulle købe dyre special skruer til gipsvægge (som forøvrigt er rigtig gode)

Held og lykke med væggen

http://www.thulinsite.dk

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-11-04 11:55

Kan lige nævne at hvis du skal have en væg op indtil et vådrum, skal det være specielle vådrumsgips plader, og i 2 lag.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-11-04 17:08

De lodrette evt. stålrekler skal have en afstand på min. 40 cm ved et lag gips og min. 60 cm ved to lag gips.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-11-04 18:08

hvis det er en flugtvej skal der to lag gips på ud mod flugtvejen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-11-04 21:04

rotw, det står der intet om i lovgivningen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-04 10:06

det er noget med at væggene skal overholde BS ??

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 26-11-04 11:22

Er det ikke her at man skal huske at anbefale de her ny fibergibsplader, som man kan skruge i uden de her dyre special skruger (som jo altid laver MEGA store huller i vægen)

Kommentar
Fra : traeterrasser

Dato : 28-11-04 07:33

hej jeg lever af og sætte gipsvægge op så glem alt hvad de klummermikler siger . 2 lag gigs på alle lodrette flader - du får en stærkere væk , en væg der er dobbelt så godt lydisolerende vel at mærke hvis du blot bruger r45 stålregler pr 30. afstanden på stålreglerne afhænger af væggens højde er den kun op til 250 cm høj vil jeg anbefale regler pr 40 hvis du bruger en120 plade og 30 cm hvis du bruger en 90 plade. Det er tæt men du får en væg som ikke er ``slatten`` Hilsen www.traeterrasser.dk

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 28-11-04 08:23

traeterasser>>nu har jeg set nogle af dine indlæg , og hvis du vil blive populær herinde , så tænk dig lidt om , du tror nok du er den eneste der ved hvordan alting skal laves , og alle andre er dumme
og så er formålet med at du opretter dig IKKE at du skal bruge forummet til som reklamesøjle for dit eget firma , den måde du fuser frem på , vil få mange til at sige at det firma skal vi ihvertfald ikke bruge

Kommentar
Fra : traeterrasser

Dato : 28-11-04 09:45

bredker dette er ikke et chatrum jeg har som tømrer nok lidt mere forstand på de ting jeg taler om - men bevars jeg kan jo være ligeglad om de rå
d der gives her er værdiløse

Accepteret svar
Fra : emmaemma

Modtaget 20 point
Dato : 29-11-04 09:19

Hvorfor råbe når der er plads til at slås. Hvis jeg var dig Cakliha så ville jeg tage udgangspunkt i hvad leverandørerne anbefaler. Tag f. eks. Danogips de anbefaler at man bruger 2 lag i boliger. http://www.danogips.dk/dok/manual_4a_lette_indervaegge.pdf

Det har selvfølgelig noget at gøre med stivheden af væggen samt for at udgå revnedannelse. Så hvis jeg var dig ville jeg kun lytte til det som leverandørerne anbefaler.

Mvh

Emmaemma

Godkendelse af svar
Fra : cakliha

Dato : 29-11-04 09:22

Tak for svaret emmaemma.

Det link kunne jeg bruge til rigtig meget.

Mvh

Cakliha

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-11-06 23:25

Producenten af gipsplader, lever altså af at sælge gipsplader.

Hvis jeg producerede gipsplader, ville jeg også anbefale 2 lag.

Solgte jeg stålregler, skal de monteres med 15 mellemrum.

Sådan er det vel.
Jeg kan kun som ikke udannet håndværker, fortælle hvad der virker rigtig godt i vores hus/byggeri og give den information videre.