/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
maleri ramme
Fra : nanahund
Vist : 3178 gange
200 point
Dato : 25-11-04 09:49

Jeg har et maleri som har hængt for tæt ved brændeovnen, og derfor har slået sig i rammen så det drejer skævt. Det er ca. 3 cm det drejer sig om, og ser ikke pænt ud når det hænger på vægen. Det er en smal ramme på ca 3 cm hvor den så drejer udad for oven i den ene side, men hvad kan jeg selv gøre ud over måske at få sat ny ramme om.???

Accepteret svar
Fra : rimmer

Modtaget 200 point
Dato : 25-11-04 11:21

Det træ din ramme er lavet af er blevet kraftigt tørret, det er årsagen til den skæve
ramme, hvis der som du skriver er tale om et maleri, er det nok også gået ud over
blændrammen som maleriet er monteret på, og så er det ikke nok at skifte
yderrammen, da den formentligt ikke vil kunne trække blændrammen på plads, det vil
nok lande et sted midt imellem. Det bliver nok nødvendigt med en udskiftning af
begge rammer, træ der har slået sig pga. uens tørring er praktisk talt umuligt at
rette op.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-04 13:02

Hvis du absolut vil bruge den gl. ramme, skal den skildes ad, og i vand et par dage, derefter i kogende vand 3min, tages op og sættes i spænd, lidt ekstra udbøjet den anden vej. Det kan gøres med skruetvinger eller lign.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 08-12-04 21:10

Fagmæssigt er der jo en del rigtighed idet med vandbehandlingen, men det er jo nogle voldsomme foranstaltninger, og hvad med overfladen bagefter. jeg kan komme på lidt utrationelle ideer: Fremstille en ramme af en fast træsort i en dimension der både er tyk og stiv nok, og som er skjult bag yderrammen. Ved at skrue det sammen skulle det være let at skjule undersænkede skruehoveder med en klat maling svarende til rammen. man kunne også fastskrue nogle små jernblikplader på bagsiden, og som stak lidt udenfor med et hul i som kunne rawlplugses ind i væggen, eller bore et hul i hvert hjørne af rammen og så skrue den ind i væggen, så er man ihvertfald sikker på det ikke dratter ned. Jeg håber du i det mindste får dig et billigt grin over mine ideer. Mogens

Godkendelse af svar
Fra : nanahund

Dato : 15-12-04 21:53

Tak for svaret rimmer.