/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
HVOR ER ALLEBO
Fra : annsholm
Vist : 537 gange
100 point
Dato : 24-11-04 23:33

31-07-03 13:57 Skrev Allebo :::
Jeg kan oplyse at mit forsøg atamon eddige er stadig god vandet klart og alt fungerer M.V.H Allebo
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan dine fisk har det og om det stadig virker! og hvor længe det virker inden en gentagende behandling!
Er der andre der har prøvet det med susses?
Annette.

Kommentar
Fra : annsholm

Dato : 25-11-04 00:12

Jeg Har selv en dam på 40.000L med Koi'karper,
http://www.bonnet-it.dk/annsholm/koi_dammen.htm!
Jeg ved godt det ikke er meget eddige der skal bruges, Men kan alligevel ikke lade være med at tænke på at når man tager en rødspette har den et slimlag og hvis man vender den i eddige går slimlaget af! hvad med fiskene i dammen???
Jeg ville virkelig gerne høre fra nogen der ved noget om dette, jeg kan se at der var flere på indlæget sidte år!
Har nogen af jer prøvet "kuren" og virker den på trådalger?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-11-04 03:35

Hvis du har for meget gødningskraft i vandet, er det nok bedst med TV-Leths råd med at fylde en sæk eller netpose med halm, ægge en tung sten i, knude på og et tov bundet om og så ud i baljen med det. Halmen bruger nitratkvælstof til sin nedbrydning, og når det har virket, fisker du bare sækken/posen op og smider den brugte halm på kompostbunken. Så har både vandet og haven godt af indsatsen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-11-04 07:56

Jeg havde for en del år siden sorte mollyer. Her brugte jeg salt og fosforsyre for ikke at fåangeb af hvide pletter. jeg justerede surhedsgraden hver gang jeg skiftede vand, ellers fik jeg en reminder nogle dage efter i form af hvide pletter, der kan slå dem ihjel. Mollyerne var de mest følsomme, og de måtte maks komme op på pH 6,5.

Kommentar
Fra : annsholm

Dato : 25-11-04 09:09

Dette link virker hvis der er nogen der vil se min dam!
http://www.bonnet-it.dk/annsholm/koi_dammen.htm
Det er nu ikke fordi jeg har så forfærdelig mange alger, som det sikkert også kan ses på min webside! Men de kan komme i løbet af ingen tid, og jeg ville gerne vide det med Eddige og atamon, da jeg også ved at atamon kan behandle svamp / sår på fiskene! men den med eddigen den vil jeg gerne have bekræftet i mit tilfælde er det jo så 6½ dl der skal i dammen!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-11-04 13:05

Eddiken er der for at sænke pH'en, og har der en vis buffervirkning, lige som fosforsyre. begge er svage syrer, og atamon er godt modsvamp. Er der meget kvælstof, masser af lys og ingen planter, får du masser af alger. Har du mange fisk, skal du have ekstra mange planter til at optage næringsstofferne fra vandet, og dermed til at rense det. Dunhammer, siv, iris og vandpest er rigtigt gode til at rense vand for alt muligt, og helst ikke kun én af arterne.