/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stramme rem tørretumbler Bauknecht
Fra : tohav
Vist : 3503 gange
240 point
Dato : 24-11-04 21:09

Remmen var sprunget, købte en ny, men kan ikke få remmen til at tage fat, hvordan strammer jeg den på en Bauknecht. Remmen skal rundt om tromlen og ned over et nylon hjul, som sidder på en metal "tap" men nylonhjulet drejer ikke rundt, kun tappen.
Hvad gør jeg galt og hvor kan jeg stramme ?? Hverken trommel eller rem er svær at dreje med håndkraft.
Håber på hurtig svar...please...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-11-04 21:19

Har du en motor med drivskive (med riller)
Har du foruden et nylonhjul (remstrammer)
eller sidder nylonhjulet på motorakslen

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 24-11-04 21:29

-ja er det ikke elmotoren nylonhjulet er monteret på? Er det i så fald ikke indrettet sådan remmen skal strammes ved løsne og vippe hele motoren og spænde den igen i stil med når man strammer "ventilatorremmen" i en bil, der vipper man i de fleste tilfælde generatoren.

Vh.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-04 21:30

Jeg formoder, at det er når du prøver at starte maskinen, at det kun er akslen/"den tap" der drejer rundt. Hvis det er det, tror jeg faktisk, at når akslen drejer rundt og nylonhjulet ikke gør, så er det fordi det er i stykker.
Jeg mener ikke det nylonhjul skal kunne dreje på akslen, men at det skal sidde fast og drive remmen og tromlen rundt.
mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-11-04 21:36

Og så kan der sidde en lille skrue med invendig sekskant som holde nylonhjulet fast............måske er denne skrue faldet af da den ødelagde remmen.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 24-11-04 21:49

http://www.hvidevaredele.dk/shop/

Nu har jeg ikke modellen på din maskine så prøv evt. selv at søge efter "eksploderet tegninger" og reparations manual eller lignende over din maskine på www.

google f.eks. eller http://alltheweb.com/

f.eks.

Vh.

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 240 point
Dato : 24-11-04 23:25

Hej tohav !

Hvad hedder din Bauknecht maskine ( Model etc. ) eks. TRA 866 ? eller lign. ?

Nylonhjulet som du omtaler - og som ganske rigtigt sidder på en tap, er et remstrammerhjul !
Remmen skal hvile med "ryggen" på dette hjul - og skal følgeligt ende nede på motordrivakselen ...

Hele motoren er typisk ophængt i et drejesysten med fjedderbelastning - således at motoren skal vrides til den ene side for at få remmen på plads ?

Det hele lyde måske lidt omstændigt - men det er ikke så galt... - prøv dig frem ...

Lad os høre nærmere hvad du kommer frem til !

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-11-04 03:29

Strammeren skal være uden for remmen, så den får hvepsetalje.

Kommentar
Fra : tohav

Dato : 25-11-04 08:09

Min Bauknecht er en TRA963. Jeg har købt både ny remstrammerhjul samt en ny rem.
Remstrammerhjul sidder løst på "tap", skal den sidde fast med et eller andet ???

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 25-11-04 13:36

Hej Tohav,
Jeg har også skifted rem på min tumbler. Den hjul som du kalder remstrammerhul SKAL være fritløbede da remmen har styr riller på drev siden hele motor og ophæng skal vippes til høyre set fra bagsiden af maskinen.se forklaring fra Ole Brink og php_et

Hilsen Colin

Kommentar
Fra : tohav

Dato : 25-11-04 14:20

Hej Igen

Allerførst tusind tak for alle de gode råd, når jeg kommer hjem i dag, tror jeg at jeg er en løsning nær !!! Jeg tror jeg har monteret remstrammerhjul på den forkerte "tap", hvis jeg har forstået det korrekt skal remmen (med rilsiden) rundt om tap midt udfra motor og nylon hjul sidde lidt til højre på en anden tap...men jeg må lige prøve når jeg kommer hjem i aften om det virker.
Konklusion: Rem rundt om tromle og med rilsiden rundt om tap fra motor, remryg mod nylon hjul som sidder på anden tap lidt oppe til højre.
Mange hilsner Tove

PS: I hører hvis dette går godt, det er ikke altid nemt at være "gør det selv kvinde" *GG*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-11-04 14:27

Det lyder faktisk helt rigtigt det du lige siger der, jeg kunne heller ikke forstå det der med, at "tappen"/akslen kørte rundt og nylonhjulet ikke gjorde.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-11-04 15:26

Ja det lyder rigtigt.

Kommentar
Fra : tohav

Dato : 25-11-04 17:39

Hej Alle "experter"

Så kører min tumbler igen, helt uden problemer....siger tusind tak for hjælp til alle.

Med venlig hilsen Tove.

Godkendelse af svar
Fra : tohav

Dato : 25-11-04 17:49

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.

Efter at have læst dette svar et par gange, forstod jeg hvordan remmen skulle sættes rigtigt på. Derfor Tusind tak for hjælpen.
Og vil da også lige sige at Hvidevaredele har gode tilbud på reservedele.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 25-11-04 18:04

Hej Tove

Velbekomme ! - Der er ingen tvivl om at der er mange af de "garvede" folk der har svaret dig her, ville kunne hjælpe dig ... - men nu var jeg jo så heldig at du valgte min besvarelse !

www.kandu.dk er en "go´ting" hvis man er "gør-det-selv" mand eller kvinde !

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk