/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Winshares og Linksys router?
Fra : nogoodbadguy
Vist : 574 gange
50 point
Dato : 24-11-04 20:45

Hej, jeg har en windows xp computer som er på internettet gennem en linksys router model befrs41 ver.3
Problemet er at computeren ikke kan connecte til delte mapper på min kammerats computer.
Har prøvet at åbne for port 139 i routeren, men forgæves.
Håber der er hjælp at hente.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 22:21

Det burde ikke være routeren der er problemet da routeren fortrinsvis vil lukke for noget der kommer udefra.
Det kunne tænkes, at det er et TCP/IP protokolproblem idet jeg går ud fra, at mapperne er delt korrekt og at deling på kammeratens computer er både installeret og aktiveret. På Windows XP aktiverer man fil og mappedeling ved at køre den indbyggede netværksguide.
Kontakter du kammeratens PC via Internet?

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 24-11-04 22:29

Ja det er over internettet det hele foregår, men problemet er at hvis jeg deler en mappe på min egen pc kan jeg heller ikke connecte til den. Fil og udskriftsdeling er installeret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 22:49

Har I deaktiveret eller givet tilladelse via firewall.
Du kan ikke se din egne delte mapper hvis der ikke er åbnet for det, i protokollen TCP/IP skal du aktivere NETBIOS over TCP/IP hvilket gør din computer sårbar..
Den indbyggede sikkerhed gør det vanskeligt at udføre det du er i gang med.
Kammeratens computer/router/firewall skal være åben for dig.
Den router du har (og som jeg har) er glimrende til almindelig brug og kan konfigureres til det meste, men det løser ikke for adgangen udad.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 22:56

Jeg kommer lige til at tænke på hvad du egentlig mener med Winshares?
Du skal jo nok have fat i noget software så du kan skabe et virtuelt netværk hvis det ikke er det du har.
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=vpn

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 24-11-04 22:57

Bruger begge Sygate som firewall, SP2 firewallen deaktiveret.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 24-11-04 22:58

Bruger begge Sygate som firewall, SP2 firewallen deaktiveret.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 24-11-04 22:59

Det jeg mener med Winshares, er delte mapper i windows.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 23:00
Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 24-11-04 23:02

Du kan ikke bare dele og få forbindelse via Internet fordi sikkerhedsindstillingerne forhindrer det, heldigvis.
Det du skal lave er jo et peer to peer netværk lige som dem man opretter til fildeling og hvor der også skal være en software der styrer forbindelsen.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 24-11-04 23:08

Det vpn lyder som en fornuftig løsning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 23:21

Det nemmeste er hvis du går ind i Start - Hjælp og support og søger efter VPN
Du kan nemlig sætte det op i Win XP så prøv lige at se på det først.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 23:47

I manualen til din router kan du finde dette:
VPN PassThrough
IPSec Passthrough Internet Protocol Security (IPSec) is a suite of protocols
used to implement secure exchange of packets at the IP layer. To allow IPSec
Passthrough, click the Enabled button. To disable IPSec Passthrough, click the
Disabled button.

eller

The DMZ screen allows one local user to be exposed to the Internet for use of
a special-purpose service such as Internet gaming and videoconferencing.
Whereas Port Range Forwarding can only forward a maximum of 10 ranges of
ports, DMZ hosting forwards all the ports for one PC at the same time.
DMZ
DMZ To use this feature, select Enable. To disable DMZ hosting, select
Disable.
DMZ Host IP Address To expose one PC, enter the computer’s IP address. To
get the IP address of a computer, refer to “Appendix D: Finding the MAC
Address and IP Address for Your Ethernet Adapter.” Deactivate DMZ by entering
a 0 in the field.
When finished making your changes on this tab, click the Save Settings button
to save these changes, or click the Cancel Changes button to undo your
changes. For further help on this tab, click the Help button.

Godkendelse af svar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 25-11-04 16:49

Tak for svaret BjarneD.