/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne klistermærker fra dør
Fra : grausen
Vist : 10681 gange
150 point
Dato : 24-11-04 19:35

Hejsa
Datteren har haft sat en masse klistermærker op på døren.
Nu er hun blevet træt af dem og er begyndt at fjerne dem igen, men hvordan for vi nemmest klisteret af der sidder tilbage?
Det er en lakeret dør.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 24-11-04 19:39

Hejsa

Brug en hårtører
blæs en godt stykke tid på mærkerne.så vil limen opløses-og dermed kan de nemt fjernes

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-04 19:39

Det nemmeste er at varme på hele klistermærket med en hårtørrer, så er de lige til at trække af efter kort tid.

men rensebenzin er det bedste til at fjerne klisterrester, men pas på, det er meget brandfarligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-11-04 19:51

Hvis det kun er noget af mærkerne, der sidder tilbage, så smør resterne ind i renset benzin, lad det sidde et par min, og gnub så af med køkkenrulle. Tør evt. efter med en klud med sæbe.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-11-04 20:06

Hej grausen

Er døren malet eller det naturtræ? Pas lidt på med rensebenzin. Det er skrappe sager, der kan efterlade grimme skjolder. Hvis det er en malet dør, så smør resterne ind i enten petroleum (lugtfri) eller lampeolie. Lampeolie indeholder petroleum i mindre mængde, men nok til at du kan fjerne resterne fra klistermærkerne. Og så lugter det ikke, men brug det kun hvis døren er malet.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 24-11-04 20:09

Hejsa
Jeg tror døren er noget finer, der er lakeret, det er sådan en brun dør der ses mange steder, hvis det kan hjælpe lidt

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-11-04 21:23

grausen, så prøv først med hårtørren, men der bliver garanteret et "Mørkt mærke" bagefter. Der hvor klistermærkerne har siddet, har træet ikke fået LYS, så derfor vil der blive en mørk skjold.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 24-11-04 21:35

Klistermærker på døre, vinduer, biler og både etc. fjernes ved at varme dem med en hårtørrer (IKKE en varmluftblæser). Når klistermærket "bobler" kan man med lidt fingersnilde trække klistermærket af, mens det stadig varmes. Der vil altid efterlades limrester, som fjernes med rensebenzin på en blød klud (sørg for god udluftning).
Metoden skader ikke lakerede overflader.

Emner limet med epoxy lim fjernes på samme måde, men kræver en del mere varme (stadig KUN fra en hårtørrer og altid med et vågent øje på overfladen). På rå metal, rustfrie overflader og andre overflader der ikke skades umiddelbart kan man benytte en varmluftblæser.

De fleste trælim bla. PU-lim, kan gøres tyggegummiagtige i kogende vand. Det tager lidt tid, men det lader sig gøre.

Emnet er iøvrigt besvaret for et par måneder siden.

Lak og malingrester fra træunderlag varmes med varmluftblæser. Hertil findes et antal mundstykker der letter processen. Ellers er sandpapir et alternativ.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 24-11-04 22:08

Jeg ville først prøve med ganske almindelig madolie. I nogle tilfælde kan det opløse klisteret - og det hverken skader eller lugter. Hvis det ikke dur, så skal der skrappere midler til.

Mvh Else

Kommentar
Fra : mango

Dato : 24-11-04 22:43

og..som prikken ove iét..jeg har brugt mikrofiberklude nu i 10 år..de tager nemt sådanne limrester fra klistermærker..så, hvis du vil investere i en mikrofiberklud kan du nøjes med hårtørren og efterfølgende mikrofiberklud.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-11-04 03:27

Kig godt efter Elses gode råd!

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 27-11-04 10:55

Den eneste måde at fjerne den del af limen, som er trængt ind i træet/døren, er desværre med kemikalier. Kender microfiberkluden men man kan ikke male efterfølgende. Stedet hvor mærket har siddet, vil altid være synligt.