/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Min hardisk
Fra : RaB
Vist : 499 gange
41 point
Dato : 05-08-02 17:54

hey..

Er du ikke nogle der kan svare mig på hvorfor min computer skriver det her, når jeg starter den op: Floppy disk(s) fail(40)...........????????

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 05-08-02 18:17

Jeg glemte jo at give dig en løsning!!
Hvis du ikke bruger drevet alligevel, kan du slå funktionen "boot up floppy seek" fra i bios.
Ellers er første trin at checke floppykablet. Sidder det ordentligt. Hvis ja prøver du at skifte kablet ud. Hjælper det heller ikke skal du have et nyt diskettedrev (floppydrev).

Her går jeg ud fra at du ikke selv har pillet i bios, og fået lavet vilde indstillinger for drevet (sat det til 2,88 mb og den slags)

Bye igen
Gennie

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 41 point
Dato : 05-08-02 19:52

Kære Rab

Når du checker kablet kan det vende den forkerte vej... den farvede ende skal vende mod 0 og 1.

Bag på diskettedrevet nede ved stikket til floppykablet kan du se nogle tal på selve stikket, kig på dem og gør som beskrevet.

Den ene ende skal på motherboardet og den anden i floppydrevet, her er det vigtigt at du bruger stikkene i begge ender og IKKE det som sidder midt på, da det er til floppydrev nummer 2, hvis man har et sådant.

Og nej, den fejl du får er meget sjældent et defekt diskettedrev, som Gennie mener, i 99 % af tilfældene skyldes det forkert eller ingen forbindelse imellem kablet enten på motherboardet eller på floppydrevet. Simpelthen fordi kablet ikke er rigtigt monteret.

Og det er upraktisk at slå floppydrevet fra, for man ved aldrig hvornår man får brug for det.... Det bruges trods alt endnu.

Og som standard skal du sætte det til 3½", 1.44 Mb inde i BIOS, så er det sat rigtigt op.

Hvis det ikke hjælper skriver du bare igen, for jeg tror ikke du kommer langt med det halvfærdige tip som du fik fra Gennie.

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 05-08-02 21:45

Skulle du ikke læse mit indlæg ordentligt inden du hakker løs Zonker??? Hvis kablet vender forkert er det en fysisk defekt (i modsætning til en software/driver-fejl) derfor skriver jeg at han skal checke kablet. Hvis det ikke virker skal han videre med hardwarecheck som i første omgang er kabel, og til SIDST drevet.
Jeg skrev at fejlen var i FORBINDELSE med drevet, IKKE i drevet!!

Hvis du har tid skal jeg gerne hjælpe dig med lidt specialundervisning i læsning!

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 05-08-02 21:48

Nå jo, Zonker. Jeg glemte helt at spørge om det er en taktik der går ud på at få afvist mit svar, bare for at du kan skrive det samme på en lidt anden måde, så du kan rage point til dig??

Godkendelse af svar
Fra : RaB

Dato : 05-08-02 21:56

Tak for svaret zonker.