/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Bærbar problems...
Fra : Toupie
Vist : 475 gange
300 point
Dato : 24-11-04 07:50

Jeg sidder her og skal prøve at få en bærbar på rette fod igen...

Det er en Fijitsu Siemens Lifebook, hvad der er i den, ved jeg ikke endnu for jeg kan ikke komme "ind". Den skriver: Operating system not found.
I Bios skriver den: Primary Master [none]- jeg har prøvet at ændre dette til [Hard Disk] men uden resultat.

Jeg ved der er styresystem i den, men den laver dette nr. indimellem og andre gange lukker den bare ned...

Hvad kan der være galt og hvad kan jeg gøre for at komme "ind" i skidtet???

// Toupie

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 24-11-04 08:37

Kan du ikke åbne den i fejlsikret tilstans og så komme videre fra DOS?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-11-04 08:41

Desværre ikke, jeg kan komme i Bios og dét er det Der sker intet ved F8 eller F10

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 24-11-04 08:52

Jeg har haft nøjagtigt det samme problem, jeg prøvede at starte min PC 100 gange og bruge F8, men den ville ikke.
Hør så her: jeg er utrolig stædig, så jeg blev ved, men jeg gjorde dét, at jeg ligesom lagde en slagplan, og det var, at jeg indstillede mig på, at så snart jeg så lys, der hvor jeg vidste at NU skulle jeg trykke F8, der var parat med fingeren på knappen F8 - og lynhurtigt kanllede jeg ned F8 (før teksten om at bruge F8 stod på skærmen, og så åbnede den i DOS. Kan du ikke lige prøve det?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-11-04 08:58

Jeg prøver lige Jeg er nemlig også stædig

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-11-04 09:02

Den skriver bare: Operating system not found. Forøvrigt får jeg kun mulighederne F12 Boot Menu og F2 Bios setup

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 24-11-04 09:18

ja Toupie, så kan jeg nok ikke hjælpe dig mere, men jeg vil råde dig til at lade dit spørgsmål stå her og se se om ikke der skulle være andre, der er meget dygtigere end mig, der kan hjælpe dig.
Jeg ved at 'emesen 'og 'molokyle' s kulle være i stand til det. Så se lige tiden lidt an.
Held og lykke.

P.S. jeg fik for øvrigt hjælp fra en supporte hos TOSHIBA, som er min computers ophav, og som jeg da ringede til.

Jeg vil følge med og se hvad der sker. Hej!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-11-04 09:20

Det er ok Joanjorgensen, men tak for forsøget

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 24-11-04 09:25

mm... Er du sikker på at hardisken ikke er stået af? Prøv med en win98 startdiskette ellers :)

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-11-04 09:41

Misteryman, det kan jeg jo også godt frygte - den har været on and of/virket og ikke virket den sidste måneds tid, men der skulle have været adgang til win, for et par dage siden. Er der nogen måde man kan finde ud af om HD er stået af?

Jeg har desværre ikke noget "værktøj" her hvor jeg befinder mig, men kan få fat i det på søndag når jeg kommer hjem igen.
Kan man ikke gøre noget i Bios der kan få dyret igang igen? Skal lige sige, at Bios for mig er som at skulle snakke kinesisk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 11:01

Har din bærbare lavet lyde inden eller i forbindelse med, at den er holdt op med at virke. Skurende eller klikkende lyde?
De fleste bærbare har ikke en BIOS opsætning med mange muligheder og harddisken søges automatisk. så det er meget sandsynligt, at den ikke vil mere.
Jeg har lige sat en hardisk i min bærbare, der har drillet mig længe inden den stod af og det blev en 30 gb Hitachi Travelstar til 699,00.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-11-04 11:05

Hej BjarneD, det er ikke min bærbar så jeg kan ikke rigtigt svare på hvad den har lavet tidligere men når jeg prøver at starte den op, kommer den godtnok med en underlig lyd...kan måske godt kaldes en klikkende lyd.

Hvordan drillede din HD dig?? på samme måde eller??

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 300 point
Dato : 24-11-04 11:32

Min bærbare fortalte lejlighedsvis, at der ikke fandtes en harddisk og den havde en lsvag lyd, noget i retning af swish, klik, hvilket jeg blev klar over skyldes, at læsearmen inde i harddisken kører frem og tilbage over disken uden at finde noget at læse, ikke fordi disken er tom,, men fordi læseren er defekt.
Jeg kender ingen måder, at tjekke en harddisk på en bærbar uden at skille den ad, men du kan godt prøve den boot diskette som Misteryman foreslog. Det gjorde jeg da den var helt død og den kunne ikke boote fordi der skal skrives lidt på harddisken for at systemet kan starte på nogen måder.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 24-11-04 11:57

med hensyn til lyde fra computeren, kan jeg oplyse, at min comp sagde de frygteligste knurrende og hvæsende lyde, efter jeg fik lagt Win2000 i.
Men efter jeg brugte min prodiúkertgendannelses CD-rom med WinME, siger min putte ikke mere, den er tyst og stille.
Jeg havde formateret HD først (fik hjælp)
Havde heldigvis lavet backup på det vigtigste.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 12:07

jj>> Det har nu nok ikke noget at gøre med hverken harddisk eller Windows 2000. Jeg har da lagt Windows 2000 på min bærbare der er født med Windows 98 og det kører meget bedre da Windows 2000 ikke er nær så følsom for bratte nedlukninger og i øvrigt kræver færre resourcer end Windows XP.
Du har helt klart fået sat det forkert op, med eller uden hjælp

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 24-11-04 12:13

Mit Win ME kører fint men det er rigtigt, at Win 2000 nok ikke var lagt i på en helt OK måde, og jeg tror da Win2000 er fint nok, mën som sagt, hos mig må det være forkert lagt i på en eller anden måde. F.eks. kørte min PC så uendelig langsomt - meget langsomt, og tilsidst gik den faktisk helt ned. Konklusionen MÅ være at installationen af Win2000 var lidt rådden.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-11-04 13:06

hejsa
hvad hedder den mere end Fijitsu Siemens Lifebook ??
series ??

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-11-04 13:40

Dk, kan E være det rigtige svar på dit spørgsmål??

Tak BjarneD og Joanjorgensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 13:49

?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-11-04 13:52

den er god nok hvad nr. har den så ??
E-6???????
E-2?????
E-4????
E-7????
E-8????
der er ca 20 at vælge imellem.......

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-11-04 13:53

BjarneD tak for forklaring på lydene og opførslen Alle andres erfaringer er ny viden

Denne bærbar er en win 2000 Pro (det står ihvertfald i bunden af den). Hvis ikke Dk eller andre har en løsning, må jeg vente til jeg kommer hjem, med at afprøve en bootdisk.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-11-04 13:56

Der står mange ting på denne pc men det må så næsten være : Lifebook E-6644

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-11-04 14:06

Dk, nu er jeg jo født nysgerrig så hvad "fortæller" E-6644??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-11-04 14:13

hmm
er ikke sikker på du kan komme direkte ind på dette link her
http://www.fujitsu-siemens.com/support/manuals.html

så har du forklaring på hvor jeg spørger såen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-11-04 14:21

hvilke boot muligheder har du når du trykker F12 ??
prøv evt. at slukke/tænde ( ikke ctrl-alt-del) nogle gange og se om harddisken er med hver gang
hvis du ikke kan se harddisken kan det meget vel betyde at den er defekt.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-11-04 14:26

Hej igen

Da jeg trykkede på det link du gav mig DK, så gik den bærbar jeg var på nettet med i udu.....lavede samme nr. som den der i forevejen var i udu, så jeg har ikke kunne skrive før nu

Den bærbar der virkede, var en arbejds-pc så den blev indleveret til firmaet, der kunne fortælle at HD var stået af....så jeg gætter på, at problemet med den første også er en defekt HD. Den ryger nu retur til ejeren

// Toupie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-04 14:30

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 26-11-04 15:49

Æv, endnu en af de tråde hvor det er svært at give point I har alle hjulpet og jeg er rigtig glad for Jeres hjælp

BjarneD får point´ne for beskrivelsen af lydene på en defekt HD

God weekend og god 1. søndag i advent til Jer alle

// Toupie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-04 16:52

Jegvar nu ikke i tvivl om diagnosen. God weekend.