/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Syltede Chili
Fra : boldt
Vist : 1338 gange
20 point
Dato : 05-08-02 16:04

Er der nogen, som har en opskrift på syltede chili?

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 30 point
Dato : 05-08-02 16:21

Hej Boldt.
Prøv: www.capsicum.dk

Den er go'

Hilsen
Ram2

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 05-08-02 16:28

Hej igen Boldt.
Jeg fandt denne opskrift - mon ikke du blot kan skifte peberfrugten ud med chili?? Det er jo samme familie

Hilsen
Ram2

Syltede peberfrugter
Meyers køkken, Tilbehør

hele peberfrugter
olie

Lage:
1 del sukker
1 del risvinaigre
1 del olivenolie

Hele peberfrugter lægges i hed olie, når skindet begynder at brænde tages de op og lægges i en plastpose ca. 1 time. Derefter kan man nemt pille skindet af. Flæk peberfrugterne, fjern kerner og det hvide kød. Læg dem i sylteglas i lagen.

Kommentar
Fra : boldt

Dato : 05-08-02 16:30

Jo, det skal da prøves.
Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 05-08-02 20:07

hej boldt
Du laver en lage af vand , eddike i forholdet ca. 2-1.smid 1 spsk korianderfrø , en håndfuld skrællede hvidløg, laurbærblade etc.
så kommer Du sukker i så du syntes .
vasker chilierne gundigt og stik dem 2-3 gange med en gaffel ( så lagen kan trænge ind)
Kog lagen op og kog 2-3 kilo af de chilier du kan lide i og kog dem med et par minutter.
Hæld det hele op i rengjorte glas og lad det stå og trække i mindst 2-3 uger.
Jeg laver disse flere gange om året til stor henrykkelse i familien
mvh og god fornøjelse
mcloud

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 05-08-02 20:41

Hej mcloud.
Den opskrift lyder fantastisk.

Hvis du får min adresse - er de så mulighed for at smage dine lækkerier???

kram@oncable.dk

Hilsen
Ram2

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 05-08-02 21:48

hej Ram2
Må med skam meddele dig at jeg i sidste uge måtte gå den tunge gang til min lokale tyrkiske grønthandler og købe dem han har i store glas. de kan godt bruges,men jeg gør det at jeg hælder lagen væk og erstatter med min egen lage.
Der er ikke tilbud på de store grønne chilier jeg bruger men i løbet af 1 måned vil jeg tro ,så kan man her hos min grønthandler købe en kasse med ca 5kg. til 50 kr. og den portion holder ca .3-4 mdr.
Så jeg kan ikke tilbyde dig smagsprøver.
Jeg troede ellers at jeg havde opskriften på min hjemmeside,men det er oliven og feta og andre ting,så opskriften er hermed igen nedskrevet og bliver lagt ud til glæder for andre.
kik forbi på www.lechef.dk
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 19:24

Wed, 07 Aug 2002 07:39:11 GMT, skrev "boldt" <boldt.news@kandu.dk> :

>Er der nogen, som har en opskrift på syltede chili?(%d, '%s')

Jeg har før brugt denne opskrift fra "Tørsleff's Grønne Syltebog" med
stor succes:

pr. 100 g chilier bruges:
1 3/4 dl vineddike (jeg bruger hvidvinseddike)
1 3/4 dl vand
1 3/4 spsk sukker
3/4 spsk salt
4 - 5 skalottteløg
1/2 tsk Atamon

Chilierne befries for stilke og prikkes med en gaffel, så væske bedre
kan trænge ind.
Vineddike, vand, sukker og salt koger op med chilierne og de hele
skrællede skalotteløg.
Væsken hældes fra og gives et opkog.
Tag gryden af blusset og tilsæt Atamon.
Chilierne og løgene lægges lagvis i glas, væsken hældes over og
glasset lukkes.
Trækker mindst 4 uger.

Obs !!
Hvis du skal ordne mange chilier, er det en god idé, at bruge et par
plastikhandsker - da jeg ordnede chili'er første gang for et par år
siden, sved mine hænder i 2 døgn efter

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens