/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Foto på CD med samtidig lyd - til afsp. ~
Fra : bigfool
Vist : 481 gange
200 point
Dato : 23-11-04 18:04

Jeg ved ikke om det er noget jeg har drømt, men jeg mener at have hørt at man kan brænde såvel billeder som lyd ned på CD for senere "simultan" afspilning på TV via DVD-afspiller. Jeg har Nero 6, DVD-drev samt DVD-brænder i min PC. Nogen her der har et godt råd til at komme i gang, hvis det altså kan lade sig gøre ?

Bigfool :)

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 23-11-04 18:54

Ulead DVD Movie Factory 2 eller 3 http://www.ulead.com/

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-11-04 20:26

Det kan sagtens lade sig gøre at lave en menu, og ligge musik ind på en CD via Nero, du kan endda lave det sådan at billederne selv skifter efter X sekunder, så det bliver diasfremvisning, men metoden er lidt indviklet at forklare.
Det nemmeste er at vise CDèn på en alm. DVD afspiller, så du ikke behøver at forbinde din puter til fjernsynet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 23-11-04 20:46

@Palle

Det var faktisk også det jeg mente, nemlig at CD'en skal afspilles fra stationær DVD-afspiller til TV og med lyd til billederne. Kan lyden være direkte brændt fra en original-CD eller skal den konverteres til MP3, og hvilken metode i Nero skal man anvende ?

Bigfool

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-11-04 22:41

Jeg tror musikformatet er ligegyldig, Nero skal nok lave dem om, eller lave vrøvl. Prøv at leg med det, du kan jo højes med at afspille (Se længere nede) før du brænder.
SVCD er ikke afspilbart i alle DVD-maskiner, selv om det er et bedre format, men som så også kun kan vise en 30 minutters video, men hvor mange billeder, afhænger jo nok af din opløsning
Start smart/nerovision express 2 /make new slide show/video CD
Så åbnes stifinder og billederne trækkes ind på filmsstrimlen (Det er faktisk kun en genvej du laver til billedet, så hvis du højreklikker et billede som du vil have væk, og trykker delete/fjern, så har du jo stadig dit orginale i din oprindelige mappe)
I ruden foroven til højre er der forneden til højre en "browse for media and add to", den kan du også hente lydfiler med.
Denne rude har 2 valgmuligheder foroven, hvor den ene er overgange.
I ruden til venstre kan du afspille dit projekt.

nerovision express 2 kan ligeledes lave videofilm.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : kaypia

Modtaget 200 point
Dato : 15-12-04 15:46

Også jeg har Nero 6, men mener at selv om det nok er et af de bedste brænderprogrammer som findes, er det lige netop på dette område noget besværlig at have med at gøre, så jeg har forlængst købt mig til en nemmere løsning, nemlig ULEAD`s DVD PictureShow 2, som jeg synes er langt lettere og hurtigere at bruge. Det kan både lave VCD, SVCD og DVD slideshow efter eget valg.
Det kan fåes for ca. 300 kr.
Efterhånden kan stort set alle DVD afspillere klare VCD, hvorimod der stadig kan være nogen, som ikke kan afspille SVCD og DVD slide-shows.
Det nævnte program er på engelsk, men yderst brugervenligt og kan stort set klare alt hvad angår tekst til de enkelte fotos, flytning af rækkefølge, musikunderlægning og hvad man ellers kan have af ønsker.
På en CD i VCD format kan der være ca. 450 fotos når der er lagt musikfiler sammen med. Uden musik op til 1900 stk. SVCD noget mindre, men lidt bedre kvallitet. Musikfiler kan være i WAW eller MP3, men sidsnævnte fylder mindst på CD-en.
MVH
JØJ

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 15-12-04 18:35

@ JØJ
Tak for svaret kaypia.
Jeg har kun lige snuset til Ulead DVD PictureShow 2, men umiddelbart ser det ud som om at det er meget brugervenligt, og derfor må point'ene gå til dig denne gang :)

@PalleBHansen
Også tak til dig, men det virker som om at Ulead's program er mere brugervenlig (for mig) i forhold til Nero (Vi er jo forskellige), men håber selvfølgelig på din assistance en anden gang ! :)

God Jul til jer begge og alle andre på dette KANON-board !

Bigfool

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-04 19:04

Ja smag og behag, men fejlen er måske at du ikke bruger Nero StartSmart, som forklarer alt i sin menu.
Ulead er også fin.
Vi er her til kun for at hjælpe.
Selv god
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 16-12-04 11:42

Glæder mig at svaret kunne bruges.
I øvrigt kan jeg tilføje, at Ulead programmet har været udførligt beskrevet (med dansk "brugsanvisning") i magasinet Digital-Foto nr. 2/2003 side 62-65.
Jeg ved ikke om det er muligt, hvis man er er interesseret, at få artiklen/eller hele nummeret ved henvendelse til www.magasinet-digitalfoto.dk. Det er jo nok tvivlsomt, når det er så gammelt et nummer.
Alternativt, hvis det har interesse, kan du sende din mail-adresse til yak.@webspeed.dk, så skal jeg levere dig en kopi af artiklen i din mail-boks.
Vi må jo hælpe hinanden.
Og til Palle Hansen: Jo, jeg bruger også ind i mellem Nero StartSmart, og det er også fint, men jeg er en gammel dreng, så jeg har bare syntes, at Ulead programmet ligger nemmere for mig. Sådan er vi heldigvis så forskellige.

m.v.h.
jøj/kaypia