/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Magtens stenhjerter?
Fra : A_MADE
Vist : 879 gange
150 point
Dato : 23-11-04 15:49

Hvor stammer udtrykket "magtens stenhjerter" fra og hvad betyder det?
Er muligvis oversat fra engelsk.

Kommentar
Fra : gb7

Dato : 16-01-05 23:40

Ingen tvivl om hvad det betyder...
Dem der har magten, vil altid ses på som koldblodige og med hårde hjerter. Fx under industrialiseringen, hvor det gjaldt om at få mest for pengene - lige indtil der kom fagforeninger til og dem som ikke havde magten begyndte at støtte hinanden i et større og mere MAGTfuldt fællesskab, lige indtil da, var det arbejderne der led. Da de så tog noget af magten, var det dem som mistede magt, som nu måtte lide...
Jeg begynder at se et mønster...?

Kommentar
Fra : gb7

Dato : 16-01-05 23:42

og hvor det kommer fra, det kan jeg ikke vide.. Det kunne komme fra overalt i historiens litteratur, for der har altid eksisteret magt, og der har altid været et hieraki, selv under kommunismen!

Kommentar
Fra : A_MADE

Dato : 12-02-05 17:30

Det er fra bibelen

Accepteret svar
Fra : krabat

Modtaget 150 point
Dato : 23-02-05 00:42

Den danske oversættelse af bibelen har kun én reference til stenhjerte - det er fra Ezekiel 11, 19: Jeg tager stenhjerte ud af deres legeme.

I særlige situationer bruger man at sige, at man må "gøre sig hård" - f.eks. hvis man er nødt til at aflive et elsket kæledyr. Dvs. at man - FOR AT KUNNE HANDLE - lukker af for sine følelser, lukker af for sin naturlige empati - sin indlevelsesevne i et andet levende væsens ønsker og behov. Troen er, at man kan vende tilbage til sit gamle jeg, når man HAR HANDLET.

Men det er ikke muligt: Har man ikke sine sanser åbne, når man tager et liv, erfarer man ikke konsekvenserne deraf. Og ens "gamle jeg" er så reelt set ikke dén person, som slog kæledyret ihjel = Man har skilt sig ud fra sine handlinger, lagt ansvaret for medlidenhedsdrabet over på en personlighedsdel uden følelser.

"Magtens stenhjerte" er et billede på en permanent adskillelse mellem menneske med følelser og menneske uden følelser. Det er samtidig et udtryk for en farvet holdning - en uforsonlig opfattelse af MAGT som følelseskold dominans. Men magt behøver ikke være uden følelser - det er helt op til de mennesker, som udøver magten: Er de i stand til at have øjnene åbne og føle de konsekvenser, deres magtudøvelse har, eller er de STENHJERTER, som lukker for følelserne, og derved aldrig reelt set mærker, om det de bestemmer, er rigtigt andre steder end i deres egne forestillinger.

Psykologien har et udtryk, der redegør for det (skønt ikke forklarer...): Kompartmentalisme - dét at adskille forskellige handlinger og så at sige opbevare dem i små adskilte rum (compartments). Eksempler er bødlen, som efter en dag med electricitet, kirurgiske instrumenter, spark, slag og knusninger går hjem til sin elskede kone og børn og en vidunderligt nærværende mand og far. Hér er bøddel-jobbet pakket væk i et særligt psykisk kammer.

Kommentar
Fra : krabat

Dato : 23-02-05 00:53

af en eller anden årsag divergerer den engelske og den danske bibel-konkordans - i den engelske er det Ezekiel 36:26 - A new heart I will give you, and a new spirit I will put within you; and I will take out of your flesh the heart of stone and give you a heart of flesh.

stenhjerte = ufølsomhed.

Kommentar
Fra : krabat

Dato : 23-02-05 00:56

jeg har googlet mig frem og tilbage mellem kombinationer, og selv på dansk kan jeg kun finde én...!:

"Nej til Krig og Terror
... Vi demonstrerer vores trods mod afmagt, hykleri og overgreb. Vi er en lille orm der dagligt gnaver i magtens stenhjerte og folkets samvittighed..."

Jeg tror, jeg ville oversætte det til "the cold heart of power", men det er mindre poetisk...

Godkendelse af svar
Fra : A_MADE

Dato : 13-03-05 20:51

Tak for svaret. undskyld det tog så længe.