/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Mønster til slips...
Fra : mis1311
Vist : 4553 gange
100 point
Dato : 23-11-04 10:02

Jeg sidder i den situation, st jeg skal sy et slips, men jeg har ikke noget mønster, og jeg har ikke helt kunnet lure hvordan man gør. Er der nogen der ved hvor jeg kan finde et mønster?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-04 10:15

jeg har ingen opskrift - men gjorde det for nogen år siden sådan at jeg tog et gammelt slips - løste det forsigtigt op og brugte det til at måle efter - effektivt

Accepteret svar
Fra : eln

Modtaget 110 point
Dato : 23-11-04 10:20

find et slips enten i skabet eller i en genbrugsbutik spræt det op og brug det som mønster og hold lidt øje med hvordan det er syet sammen den måde ville jeg nok gøre det på,det er mønsteret i stoffet der bestemmer om slipset skal klippes på skrå eller trådlige

mvh eln

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 23-11-04 10:38

Tak for rådene... Det havde jeg også selv tænkt på, men da jeg ikke har et slips, tænkte jeg at jeg ville spørge her....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-04 10:42

hmmm - mon ikke du kan finde et meget billigt slips hos venner og bekendte eller i en genbrug

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-11-04 14:01

Som de ovenstående foreslår, er det en god idé at købe et gammelt slips i en genbrugsbutik for derefter at sprætte det op og lure, hvordan det er lavet. Det er nemlig ikke bare helt ligetil - jeg har prøvet. Man plejer at sige, at stoffet skal skæres på skrå og altså ikke trådlige, - det er for at det skal falde smukt og ikke vride sig. Nogle slips er syet med indlæg, andre er der strøget vliseline på bagsiden for at det kan holde facon'en. Du bør gå ud og købe dig et gammelt slips af den kvalitet stof, du har tænkt dig at sy et nyt i, - så er du på den sikre side. Selve mønsteret er meget enkelt, og det er heller ikke svært at sy det. Det er klipningen og bagbeklædningen/indlægget der er det svære.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-11-04 16:14

hvis du går i genbrug, så vær opmærksom på størrelsen. de moderne er større, bredere og med et kraftigere indlæg. indlægget (vlieselinen) er ret vigtigt for at slipset kan holde faconen. har selv prøvet uden, det måtte laves om.
men glæd dig, det er faktisk ret skægt at komme i gang med.

Godkendelse af svar
Fra : mis1311

Dato : 23-11-04 16:47

Tak for svaret eln. Selvom alle har foreslået at kigge på et gammelt slips, var du den første med genbrugsbutikken. Jeg fik sørme et gratis slips i en sådan forretning, så tak...!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-11-04 16:56

Hej mis1311

Hvis du vil lukke dit spørgsmål, da det ser ud til, at du har fået dit svar, skal du klikke på accepteret svar lige over højre hjørne af rammen med det rigtige svar.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-11-04 16:57

Undskyld - jeg sov vist i timen ;o(

Sorry!

MVH
Hanne