/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 98 maskine vil ikke starte
Fra : goldeneye
Vist : 416 gange
120 point
Dato : 23-11-04 09:54

Har en ældre notebook med Win 98 SE.
Når den startes kommer den til Windows logoet/baggrundsbillede og kommer aldrig videre.
Har prøvet at starte i safe-mode med samme resultat.
Har prøvet at sætte bios til "load setup default", og startet Windows i kommandoprompt og lavet en scanreg/restore og valgt en profil der er 2 dage gammel .... uden at det hjalp.

Nogle der har en anelse om hvad der er galt og hvordan det repareres ?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 130 point
Dato : 23-11-04 10:25

Geninstaller med den originale Win98 SE. Du mister hverken programmer, opsætning eller filer, men det er muligt du skal ind på microsofts side og geninstallere sikkerhedsopdateringer.

Dvs. BOOT fra din Win98 SE startdiskette og vælg : Boot med CD-ROM understøttelse.
Skift til dit CD-ROM drev f.eks. d: og skriv; install ...eller d:\install.
Hvis du ikke har en Win98 SE bootdiskette ? Kan du hente en her : http://bootdisk.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 23-11-04 11:01

Tager lige en backup først for en sikkerheds skyld

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 23-11-04 14:10

Har prøvet dit tip molokyle .... men hos mig virker det ikke.
Får fejlen
SMBIOS structure found
Min Win 98 CD er åbenbart en recover CD. Vil jeg ikke slette alle data hvis jeg kører en recover CD ?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 23-11-04 14:29

jo det er lige hvad du gør med en win98 recover cdrom.
men kan du ikke istedet opgradere til me(xp hvis den er mere end 300 hz og har min 128 mb plus 2 gb diskspace).
men måske skal du tage backup af det hele.programmer skal nuindtallleres og du skal under alle omstædigheder have driver til div lyd/net/grafikkort.

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 23-11-04 14:37

Har ikke software til ME eller XP. Men har i mellemtiden fundet en "normal" Win 98 CD som jeg nu er gået i gang med at prøve at installere.

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 23-11-04 15:05

Tror det er harddisken er defekt.
Nu har den "pakket" filer ud i en ½ time, der sker ikke rigtigt noget

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 23-11-04 17:15

En bemærkning til det sidste goldeneye siger om at harddisken er defekt!
Det skal du ikke være så sikker på , den er.
Lad mig lige fortælle dig, at jeg havde Win ME som første program på min PC. Så gik et eller andet galt (jeg lavede en fejl under en opdatering af windows) og så var der en god ven af mig, der formaterede min harddiks og hentede Windows 2000 i stedet for.
Jeg véd så ikke hvad der er sket, men Win 2000 kørte aldrig helt godt. Min comp kørte så uendelig langsomt, og lige med en gang kunne jeg ikke åbne computeren.
Der vistes kun en vandgrå side og intet mere. Jeg forsøgte at åbne igen og igen, også i fejlsikret(det gør man på min PC ved at trykke på startknappen og så på F8), men intet skete. Jeg er meget stædig og forsøgte så at åbne en gang til og så lynhurtigt at trykke på F8, og pludselig skete der en hel masse. Det vrimlede frem med en masse tekst - linie efter¨linie - jeg var i DOS. Nu havde jeg det held, at en supporter fra TOSHIBA (som er navnet på min PC) kendte mit problem uden at kunne hjælpe mig. Ham kontaktede jeg med det samme, og da han hørte, at jeg var kommet så vidt, så var han i stand til at guide mig igennem, så jeg kunne bruge min Produktgendannelse-CD-rom til WIN ME og i løbet af 40 min. havde jeg det program som min PC var "født" med tilbage på PC'en. Og siden har der intet være i vejen. Prisen var, at jeg mistede en del data (meget havde jeg backup til) men nogte mistede jeg.
Men min harddisk som havde knirket og knaset er nu helt fin igen.
Konklusion: tro ikke at din harddisk er kaput, det er langt fra sikkert.

Godkendelse af svar
Fra : goldeneye

Dato : 19-01-05 10:16

Tak for svaret molokyle.