/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
harddisk pludselig væk!
Fra : ticka
Vist : 949 gange
150 point
Dato : 22-11-04 22:56

Styresystem XPPro
Jeg var igang med at kopiere en cd over på min harddisk, brugte windows mediaplayer. Da første sang var kopieret, lukkede programmet pludselig ned, viste en sort skærm med en masse tekst om at der var opstået en alvorlig fejl et sted i windows, og at computeren skulle genstartes....
Da jeg genstartede skidtet, insisterede den på at boote fra cd.
Min harddisk er delt i to partioner, hvor windows er installeret på c-drevet. Jeg prøvede at smide installations-cden i for at reparere, men det kunne ikke lade sig gøre. Derefter prøvede jeg at køre en ny installation - også uden held. På et tidspunkt kom der en besked om, at der ikke kunne læses fra partionen.
Nogle bud på hvad der er sket - og rigtig gerne - nogle løsningsforslag til, hvordan jeg får liv i harddisken igen!

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 22-11-04 23:03

sørgeligt men den er nok stået af du har vel backup af skidtet

rigtige mænd tager ikke backup de græder

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-11-04 23:03

Ja lad os håbe at harddisken ikke er stået af, men bare har mistet forbindelsen.
Luk comp. op og tryk graffikkort og ledningerne til harddisken også dem der sidder på bundkortet, godt fast.
Tryk også ramblokken godt fast.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 22-11-04 23:07

Pil HD ud og prøv i en anden PC til at starte med

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-11-04 23:12

Har lige haft det samme problem hos en bekendt. Det var VIRUS som datteren havde åbnet fra en mail.

Harddisken finder du sikkert igen i BIOS (tryk "del" el. "F10" eller ..... ved opstart og lav en autodetect). Så er der nok ingen vej udenom at formatere dit C-drev, men du kan evt. alligevel prøve først om det hele virker (ellers BOOT på en windows-diskette - format c: - husk også at lave en "fdisk /mbr" for at rense master boot record).
Så skulle der være en chance for at du kan geninstallere dit styresystem. Husk først at kopiere smartdrv.exe over på C: og køre den der - det forkorter filkopieringstiden mange gange.
God fornøjelse - og god tålmodighed

Hilsen myg

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 22-11-04 23:34

WindowsXP plejer at kommer med den der fejl-skærm når man tager ting ud af puter mens den er tændt.
Eller også hvis der er hardware-fejl.
Nu er defekte harddiske desværre et normalt problem. :(

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-11-04 09:06

få computeren til at gå i "fejltilstand" ved at starte op og slukke et på gange så skulle der gerne komme (vælg nomal tilstand/fejlsikret tilstand/ tilbage stil com til da den tidliger virked) vælg det sidste tidliger tilstand (herefter køres en antivirus og spy)

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 23-11-04 13:19

gendannelseskonsollen virker ikke, har prøvet harddisken i en anden computer, og den nægter at starte op uanset hvor jeg sætter den. Så harddisken er nok stået af....
>myg: den der virus, hvordan fandt i frem til den, hvis computeren ikke kunne startes op?
Back up!!!!!Harddisken er delt op i to partioner - lille mig har lagt min backup på den ene af partionerne...........

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 23-11-04 16:12

Hej Hej.
Det er XP,du kan kun se HD hvis du sætter den som slave og altså ikke på en anden som master

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 24-11-04 11:08

har prøvet forskellige muligheder. Min "gamle" pc kører win98, og sætter jeg den skadede harddisk som slave på den, kan jeg se harddisken i opstarten, men kan ikke finde den gennem windows - altså i stifinderen.
Ved opstarten vises en "harddisk error - tryk F1 for at komme videre". Jeg MÅ da kunne nå harddisken på én eller anden måde !

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 24-11-04 11:12

En Win98 kan vel ikke læse NTFS formatering, så det er nok derfor, at den skriver dette.
Nu har jeg ikke læst alle trådene, men var det ikke en ide, at få fat i producenten programmer, de kan vel hjælpe.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 24-11-04 11:56

Hej Ticka

Anvendte et program som hedder: PC File inspection recovery, som kan gendanne table clustere på disken. Den er sikkert stået af, men med dette program, plejer man at kunne få fat på disken når den står som slave.

Prøv at få en anden disk i din maskine - installer XP og efter inst. hent PC File recovery, sluk comp. sæt gamle disk på som slave, og se om ikke den i XP med PC recv. kan finde disken og du kan så tage back-up over på den disk som virker af hele diksen - cluster for cluster.
Lars

p.s. en komplet file recovery på en disk kan godt tage flere timer førend du kan kopiere/back-uppe filerne til den "gode" disk, bare så du ikke tror den er gået i stå og slukker

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 24-11-04 12:07

Larsfrohn: Bestilte en ny harddisk igår, og afventer med posten. Vil prøve dit råd, når den dukker op. Indtil da: Tak for hjælpen - vender tilbage med resultatet!!

Kommentar
Fra : annsholm

Dato : 24-11-04 13:06

Jeg ville prøve at gå i enhedshåntering og fjerne harddisken og så genstarte Måske den dukker op igen!!!!!
Ellers skal du have fat i en dygtig edb operatør der kan gendanne harddisken, der er ikke så mange prog. der kan hente alle filer igen.
Men hvis du har overskrevet noget på din harddisk da du prøvede at geninstalere så har du muligvis mistet data og de kan ikke reddes igen.
Annette.
Ps har selv prøvet det men jeg vidste at jeg ikke måtte overskrive disken så jeg fik fundet alt på harddisken igen.
http://www.bonnet-it.dk/annsholm/

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-11-04 22:47

Hej ticka
Har været væk et par dage - derfor ingen svar før nu - sorry!
Vedr. virus, fandt vi ud af det ved simpel oral kommunikation. Vi spurgte simpelthen pigen om hun havde åbnet mails med vedhæftet fil, og hun brød sammen og tilstod

En PC kan altid startes op (næsten). Vi bootede bare fra diskette - men selv uden den kan du jo komme i bios, og det var her vi kunne finde hdd igen. Husk lige at alm. win 98 og tidligere ikke kan se NTFS - vi brugte g-disk og PQMagic.
Under vores makken blev den godtnok smidt ud igen med jævne mellemrum, men efter en kold opstart kunne den findes igen.

Problemet var, at selv efter formatering af C: og reinitialisering af mbr, blev maskinen ved med at smide hdd.
Så lavede min ven en "fejl 40" under installering af xp og kom til at slette resten af drevene, hvorefter vi gav den hele turen med g-disk; ud med alle partitioner, en /mbr og genopsætning fra bunden af.
Nu kører den igen fint.

Har du nu problemer med "slettet" eller formateret disk er der flere udmærkede recovery-programmer. Det er noget siden jeg har brugt det sidst, men har førhen haft held med at gendanne en hdd.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 16-12-04 14:20

....bare så I ikke tror jeg har glemt jer
har ikke fået liv i disken endnu, men er blevet lidt klogere: Sat som slave til min nye harddisk, kan jeg se disken under opstarten, men ikke i windows stifinder.

Har prøvet et program der hedder DATA-recovery - uden held: kører i et par dage, skriver derefter at der ikke kunne findes noget gyldigt filsystem på harddisken. Derefter lukker programmet ned.
Et andet program - HDD Health - kan sagtens se min gamle harddisk, som er sat på som slave for den nye nu. Det kan se, hvor stor den er, serienummer m.m. Men det skriver "error" ved min gamle harddisk udfor filsystemnavnet.
- Har skaffet partionMagic, men har ikke tid til at sætte mig ind i det noget omfattende program lige nu, så jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu. Den ene gang jeg har haft programmet åbnet, skrev det noget om, at der ikke fandtes nogle gyldige partioner på disken (som ER delt i to partioner)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-12-04 14:45

det er rart at høre
god jul hvis vi ikke høre fra dig inden

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 150 point
Dato : 16-12-04 15:53

Hej Ticka

Det er en"bare" ærlig ting. Din disk er stået af, og dermed er alle informationer på harddisken stået af. Når PC file recovery intet finder, men tværtimd melder fejl i filsystemet, kan den ikke finde startsektoren på harddisken, og så er disken desværre "DØD". Har lige været turen igennem, hvor PC'eren sto i 5 dage og tæskede FAT tabeller og rettede dejl på en WD180GB svedske. MEN PC file recovery fandt alle data på disken, og de kunne for 90% vedkommende anvendes direkt.

Der er som regel 2 års garanti på diske, så send den tilbage hvor du købte den - elelr smid mig en kommentar hvis det er en Maxtor - de bynnet nemlig alle diske mindre end 2 år uden bøvl.
Lars

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-12-04 18:30

Inden du sender den nogen steder hen, så prøv at g-diske den.
Du mister alle data, men har en brugbar haddisk. Hvis ikke det kan gøres, så er det bare ....

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 16-12-04 20:45

Lars: Disken ER en maxtor, men er næsten fire år gammel - øv. Men går lige på jagt efter det program du snakker om - det jeg HAR prøvet hedder DATA recovery, så det er nok ikke helt samme program jeg har brugt...
Myg: Umiddelbart er det kun mine data jeg er ude efter - selve harddisken ryger ud, når jeg enten har fået hevet mine data derfra - eller når jeg helt har opgivet.....at begynde at fylde ting på en harddisk, der én gang er stået af på denne måde..........NEEEEEEEEJ - det gider jeg ikke!!!

Godkendelse af svar
Fra : ticka

Dato : 24-04-05 00:34

Længe siden, men tak for svaret,larsfrohn. Skal hilse og sige, at jeg har fået indarbejdet en fast backup-procedure -------------på cd'er!!!!!!!!!!