/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Digitalt TV
Fra : svendgiversen
Vist : 650 gange
100 point
Dato : 22-11-04 19:20

Dette spørgsmål fik jeg ved en fejltagelse først stillet under afsnittet ISDN,
(da jeg ikke kunne finde et TV afsnit i Kandu, skulle have været under Trådløs).

Mit 20 år gamle "Match Line" kan snart ikke mere,
og jeg fik det aldrig udbygget efter hensigten:
Central styring af TV, Computer, Net, Photos etc. overalt i huset.

Nu vil jeg gerne investere i en fremtidssikret løsning,
men der er så mange forhold at tage hensyn til
og så mange nye ting er på vej.

Hvis jeg først køber et digitalt TV, hvad skal det så kunne?
og indeholde af tilslutninger for at sikre en kommende digital udbygning??
også med mulighed for den ønskede medie integration???

Jeg bor tæt ved den tyske grænse, hvor der jo allerede sendes digitalt TV,
men har kabel TV via bynet (Stofanet, også med modem) naturligvis kun analogt.
Vil der være mulighed for at opnå den digitale kvalitetsforbedring fra Tyskland
før vort bynet får taget sig sammen til at skifte til digitalt signal?
Hvad skal der til / investeres for uden om kabel forbindelsen??

Eller bør jeg vente, købe et billigt analogt TV, og først investere digitalt om 4-5 år???
hilsen Svend

Jeg har nu opdelt spørgsmålet I en hardware del, der flyttes hertil ”skærme”
Og en kommunikations del, som jeg stadig søger at placere i kandu?

For at spare nye eksperter for at klikke tilbage til ISDN afsnittet gengives uddybende dele
af mit spørgsmål med de første svar fra Calleman: ” ” Og mine nye kommentarer hertil:

TV monitor delen,
en fremtidsbaseret digital løsning er naturligvis en fladskærm.

-Her er plasma skærme de billigste specielt i store formater,
men de har en utilstrækkelig levetid, er dette rigtigt?

1. generations af plasmaskærme har som du nævner haft lidt problemer med levetiden, men dette skulle ikke være tilfældet for de nye i butikkerne idag. Desuden er f.eks. en levetid på 10 år jo også svarende til "livstid" da de nok alligevel vil være håbløs forældet til den tid.

Er det ikke den totale levetid indtil plasma skærmen er helt udbrændt,
og kommer der ikke en reduceret lysstyrke/gengivelse langt tidligere??

-Så jeg bør købe de dyrere LCD løsninger,
her kniber det med at få lysstyrke nok til større formater, er det rigtigt?

Og har krystallerne også vanskeligheder med at følge med, eksempelvis ved gengivelse af sport??

-Opløseligheden, her snakker vi vel ikke mere om linier, når det er digitalt, men om pixel?
(vort gamle analoge PAL signal er vist kun på 576 linier)
Den bør være mindst 1366x768 pixel, taget fra et katalog, er det passende?

en opløsning på 1366x768 virker for mig udemærket, men her komme min viden nu til kort.

-Hvad er HD TV??

HDTV er et nyt format til digital TV, som først nu langsom er ved at brede sig. Denne mulighed vil jeg dog anbefale da der allerede nu findes Digitale videokameraer med HDTV, så det kan ikke vare længe før det bliver mere udbredt.

-Tilslutninger,
bag i en analog TV monitor sidder der et skat/scat stik?
for også at kunne modtage digitale signaler må der være at supplerende xxx stik, hvilket??

Scart-stik (helst 2 stk) skal du selvfølgelig have... men her vil HD-TV stik også være at anbefale.
S-Video er desuden også en god ting, da det bliver brugt i stor grad til PC for tiden.

Hedder det virkeligt et HD-TV stik??

Med håb om flere svar i denne del af kandu, der må være tættere på emnet,
(og hvorfor er der ikke et TV afsnit, et centralt emne for mange kandu brugere?).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-04 09:26

Der er tilsyneladende ikke den samme intensitet i denne del af Kandu som i de afsnit jeg normalt beskæftiger mig med, men måske er spørgsmålet for langt og for kompliceret?

Eller usikkerheden er for stor??
For at belyse det sidste gengiver jeg et af svarende fra de tre fejlplacerede spørgsmål inden disse slettes (under henholdsvis ISDN, Bredbånd og Foto).
"
...men svaret er vel at du ikke kan opnå nogle holdbare spådomme om hvad der rør sig om 1-2 måske 3-5 år indenfor det digitale område. Kig på priserne på Plasme tv
hvordan de i de sidste mdr er raslet ned,inden de får etableret digitalt netværk,finder de på noget "bedre"
Fjante
"
Kloge ord, men hvis man nu bor tæt ved den tyske grænse, hvor der jo nu sendes digitalt, skal man så afvente en langsommelig dansk proces?

Er alle enige om at jeg bør vente, hvor længe...Jeg bliver snart pensionist...
Eller hvem har mere progressive forslag?? (jeg har bedre råd nu end om 2-3 år).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-04 11:34

Efter lidt yderligere markedsundersøgelse:

Det ser ud til at LCD skærme er gode op til 32", herover kniber det med lysstyrken,
men LCD findes jo i 37" og endnu større? Skal man holde sig fra dem??.

Da jeg har Phillips i forvejen har jeg focuseret på dette mærke:
En 33 PF 9946 fås flere steder til 17999 kr.
Men en 32 PF, vist 9986, har jeg kun set et sted til 24512 kr?
Hvem kan tilbyde den biligere??
Hvad koster en 37 PF 9986, og er den god nok???

I dag har jeg lige set en 32" Sharp til 20000 kr
og outsider mærker findes ned til 14000 kr eller derunder?

Dem vil jeg helst undgå,
se eksempelvis Medion spørgsmålet her ovenfor,
(sporene skræmmer).

Iøvrigt varer det tilsyneladende mange år før TV signalerne bliver digtale herhjemme,
så mit andet spørgsmål om digital TV kommunikation haster vist ikke?
(med mindre én har en god idé om hvordan jeg kan modtage tysk digital TV direkte).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-11-04 13:00

>En 33 PF 9946 fås flere steder til 17999 kr.

Der skulle naturligvis have stået "30 PF 9946"
Fås nu i AZ til 15999 kr, ingen billigere?

Men en 32 PF 9986 koster 29999 kr i Fona,
Fordobles prisen virkeligt næsten for kun 2" mere??

En Prosonic 32" LCD "LA3200B" fås i AZ for kun 11999 kr,
Hvorfor den store prisforskel???
Svend

Annuller spørgsmålet
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-06 16:30

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål