/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Andelsbolig
Fra : Jernladyen
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 22-11-04 17:13

Hvordan fungere det, når man køber en andelsbolig?? Kan man komme ud for, at man pludselig skal betale en formue mere, end da man købte ejendommen, fx. hvis der skal nyt tag på eller sådan noget?? Må man have dyr, (5 stk), eller er det individuelt?? Er der noget, man skal være opmærksom på?? Kan huslejen stige meget, eller forbliver den ens??
Det er vel det mest sikre at sælge vores nuværende hus inden vi skriver under på noget? Vi kan absolut ikke klare to huslejer.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : asim1

Modtaget 110 point
Dato : 22-11-04 17:21

Andelsbolig

En andelsbolig ejer du ikke. Du køber et andelsbevis og bliver dermed medlem af andelsboligforeningen. Så ejer du en del af foreningens formue og får brugsret til en bestemt bolig. Andelsboligforeningens vedtægter bestemmer hvor meget, du råder over i din lejlighed.

Du hæfter normalt kun med dit indskud. Dog hæfter du solidarisk for ejendommens gæld.

Andelsboliger er ofte billigere i husleje end ydelserne på en ejerbolig. Men den samlede opsparing på længere sigt er nogenlunde ens.

Der er ofte stor efterspørgsel på andelsboliger. Derfor er det en god idé at skrive sig på en venteliste i en eller flere foreninger så tidligt som muligt.

Vigtige vedtægter
Vedtægterne i en andelsboligforening er meget vigtige. Det er derfor væsentligt, at du sætter dig grundigt ind i dem, før du køber. De kan blandt andet bestemme, hvordan man fastsætter prisen på boliger i foreningen. Loven sætter dog grænser for, hvor høj prisen må være. Køb og salg skal godkendes af foreningens bestyrelse.

Husleje til foreningen
Huslejen består af et månedligt beløb til foreningen, der så betaler alle ejendommens udgifter.

Du kan ikke trække renter fra på selvangivelsen, fordi de betales af foreningen. Men hvis du har lånt penge i banken til det kontante indskud ved købet, kan du naturligvis trække renterne for dette lån fra.

Kommentar
Fra : return

Dato : 22-11-04 17:23
Kommentar
Fra : return

Dato : 22-11-04 17:24
Kommentar
Fra : return

Dato : 22-11-04 17:30
Kommentar
Fra : return

Dato : 22-11-04 17:34
Kommentar
Fra : return

Dato : 22-11-04 17:39

synes ikke at de to sidste link virker underligt , så prøver lige denne her http://www.ejdadm-ja.dk/andelsbolig.htm

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-11-04 17:40

Hej return.
Når jeg trykker på diverse links i denne her, får jeg hele tiden: siden kan ikke vises. Gør du også det??
Hilsen Jette

http://www.andelsbolig.dk/abdk/templates/showArticle.jsp?id=lovstof/lovsto f.html&menuItem=item3

Kommentar
Fra : return

Dato : 22-11-04 17:45

ja det gør jeg også men synes det er underligt for fandt den på google og der var siden brugbar og helt anderledes hvor der stort set var allt om vedtægter og regler mht andelslejlighed

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-11-04 17:45

det man skal er at får det sidste 1-3 år åropgørelser her kan man se om der er noget større undervejs freks. nyt tag eling. større huslejestiniger og om udgifter og "indtjening" se fornuftig ud
læs også ordensreglerne ang om man må have dyr mm
hvis man ikke kan gennemskue (årsopgørelserne) alt dette kan man får ens bankmand eller en advokat til at kigge det efter

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 22-11-04 19:20

Hej Jette.

Det er et must, at gøre det som rotw skriver, for hvis flertallet i foreningen beslutter, at der skal lægges nyt tag, skal alle jo til lommerne eller afdrage på et fælleslån. På den måde kan du heller ikke gardere dig imod en huslejestigning.

Med hensyn til dyr, vil det fremgå af vedtægterne eller husordenen hvordan den pågældende forening stiller sig til dette.

Vedrørende om I skal sælge huset før eller efter I har købt andelsbolig, kan vi nok ikke svare så kvalificeret herpå, da vi ikke kender jeres økonomi og de nærmere omstændigheder i sagen, men hvis I absolut ikke kan klare at sidde med to huslejer, så er der jo nok ingen vej udenom at I sælge før I køber.

Det er svært at nævne noget, som I skal være særligt opmærksom på, men det er altid en god idé at studere vedtægter og husorden grundigt, og læse gamle generalforsamlingsreferater godt igennem, så man mindsker chancen for at blive overrasket, når man først har købt.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-11-04 19:21

Ja til spørgsmål om du kan komme ud for, at der pludselig fremkommer en ny stor udgift, fordi det suverænt er generalforsamlingen, og mindre ting, bestyrelsen som bestemmer hvad der skal laves.
Ang. dyr har du to ting du skal rette dig efter dels andelsboligforeningens vedtægter som besluttes på foreninges generalforsamling, og som kan bestemme om man vil have dyr i foreningen og på hvilke præmisser, og dels, hvis det f.eks er hunde Lov om hunde.
Det er idag relativt svært at få solgt andelsboliger, derfor bør du i købsaftalen få præciseret, at du køber andelen under forudsætning af, at du må have dyr jvf. den relevante lov.
Hvis det er en ny forening vil huslejen ikke ændre sig meget. Og I kan evt. lave en aftale om køb under forudsætning af at I får solgt jeres bolig.
Held og lykke med jeres projekt.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 22-11-04 19:32

qfha -> Er enig med dig i at man kan betinge købet af dette og hint (og det er for køber også en god måde at gøre det på), men tror du at en sælger gider stå model til en hel røvfuld betingelser, når han formentlig uden større besvær kan sælge den til en anden?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-11-04 20:32

Vi har indtil nu kun set den på papir. Jeg har mailet til ejendomsmægleren i dag, at vi er meget interesseret, men også at vi har et hus, vi skal af med. Der står intet om, hvilken forening der ejer det. Huset er bygget i 1986, så det varer jo nok noget, før der skal nye dele på. Jeg spurgte også, om man måtte have dyr. Jeg regner med, han enten ringer eller mailer i morgen. Så kan vi også få set det. Men det ser simpelthen pragtfuldt ud. Hvad er pladegulv forresten for noget??? Jeg har aldrig hørt om det før.

Huset står allerede tomt, så det er ikke sikkert, at sælger vil vente, til vi har solgt vores - hvis vi ellers kan komme af med den gamle jordhytte.

Det er dejligt at få så mange svar så hurtigt. Det er det gode ved kandu. Der er altid en hel del, der ved en hel masse.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-11-04 21:08
Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-11-04 21:35

Tak, jakjoe.
Ved du noget om, hvor meget de isolerer i forhold til andre isoleringer??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-11-04 19:56

RyeJensen>Min påstand er jo netop, at køberne ikke længere står i kø for at få en andelsbolig. Derfor sælges mange andelsbolig idag som ejerboliger. Ellers har du da ret, men idag er det købers marked.
Især husdyr er et kildent problem, derfor bør enhver ejer af husdyr betinge sig en form for sikkerhed for at kunne beholde dyrene. Ikke mindst i mindre andelsboligforeninger, hvor tonen kan blive lidt anstrengt, hvor ikke alle altid er lige professionelle.
mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-12-04 13:53

Tak for svaret asim1, og tak til alle jer andre også. Desværre har jeg ikke kunnet komme ind på min profil et par uger, derfor har jeg ikke givet lyd fra mig før nu. Det kære kandu-team har været lidt (læs meget) længe om at svare.
Return, jeg opretter lige en tråd til dig her i hus og havespørgsmål, som tak for dit engagement. Dejligt, at folk hjælper så meget.
Hilsen Jette