/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
cookies
Fra : amc
Vist : 431 gange
50 point
Dato : 22-11-04 11:54

Hvordan er det nu man tillader cookies :-/

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 22-11-04 12:10

Hejsa... ved at kigge i din Internet browsers hjælpefil, her står det beskrevet
Citat
Cookies
Nogle websteder gemmer forskellige oplysninger i en lille tekstfil på din computer. Denne fil kaldes en cookie.

Der er forskellige typer cookies, og du kan vælge, om du vil tillade nogle, ingen eller alle cookies at blive gemt på din computer. Hvis du slet ikke vil tillade cookies, kan du muligvis ikke få vist nogle websteder og benytte forskellige funktioner til brugertilpasning (f.eks. lokale nyheder og vejrudsigter eller personlige aktieoversigter).

Klik på en overskrift, eller tryk på tabuleringstasten for at fremhæve en overskrift, og tryk derefter på ENTER.

Hvordan cookies bruges

En cookie er en fil, der oprettes af et websted for at gemme forskellige oplysninger på din computer, f.eks. dine præferencer, når du besøger det pågældende websted. Hvis du f.eks. undersøger en bestemt flyvning på et luftfartselskabs websted, kan det pågældende websted oprette en cookie med oplysninger om din rejseplan. Den kunne også indeholde en oversigt over de sider, du har besøgt på det pågældende websted, for at tilpasse visningen, næste gang du besøger det.

Cookies kan også gemme personlige oplysninger. Personlige oplysninger er oplysninger, der kan bruges til at identificere eller kontakte dig, f.eks. navn, e-mail-adresse, boligadresse eller arbejdsadresse og telefonnummer. Et websted har dog kun adgang til de personlige oplysninger, som du udleverer. Et websted kan f.eks. kun finde frem til din e-mail-adresse, hvis du angiver den. Et websted kan heller ikke få adgang til andre oplysninger på din computer.

Når en cookie er blevet gemt på computeren, er det kun det websted, der har oprettet den, som kan læse den.

Vedvarende cookies

En vedvarende cookie er en, der gemmes som en fil på computeren, og som forbliver der, når du lukker Internet Explorer. En vedvarende cookie kan læses af det websted, der har oprettet den, når du besøger det pågældende websted igen.

Midlertidige cookies

En midlertidig cookie (eller sessionscookie) gemmes kun på computeren under den aktuelle session og slettes, når du lukker Internet Explorer.

Cookies fra oprindeligt websted og tredjepartscookies

En cookie fra oprindeligt websted kommer fra eller sendes til det websted, du besøger. Disse cookies bruges normalt til at gemme forskellige oplysninger på din computer, f.eks. dine præferencer, når du besøger det pågældende websted.

En tredjepartscookie kommer fra eller sendes til et andet websted end det, du besøger. Tredjepartswebsteder leverer normalt noget af indholdet på det websted, du besøger. Mange websteder bruger f.eks. annoncer fra tredjepartswebsteder, og disse tredjepartswebsteder kan bruge cookies. En almindelig anvendelse af denne type cookies er at registrere de websider, du besøger, til reklameformål eller andre former for markedsføring. Tredjepartscookies kan være vedvarende eller midlertidige.

Utilfredsstillende cookies

Utilfredsstillende cookies er cookies, der kunne give adgang til personlige oplysninger, som kunne blive brugt til uvedkommende formål uden dit samtykke.

Dine valgmuligheder, når du arbejder med cookies

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-11-04 12:14

stadig fra hjælpefilen (Hjælp -> Indhold og Indeks)

[citat]
Internet Explorer tillader brugen af cookies, men du kan ændre dine indstillinger for beskyttelse af personlige oplysninger, så Internet Explorer skal spørge dig, før det lægger en cookie på din computer (det giver dig mulighed for at blokere for den pågældende cookie), eller du kan forhindre, at Internet Explorer accepterer nogen som helst cookies.

Du kan bruge indstillingerne for beskyttelse af personlige oplysninger i Internet Explorer til at angive, hvordan du ønsker, at Internet Explorer skal håndtere cookies fra bestemte websteder eller alle websteder. Du kan også tilpasse dine indstillinger for beskyttelse af personlige oplysninger ved at importere en fil med brugerdefinerede indstillinger for beskyttelse af personlige oplysninger eller ved at angive brugerdefinerede indstillinger for beskyttelse af personlige oplysninger for alle websteder eller enkelte websteder.

Indstillingerne for beskyttelse af personlige oplysninger gælder kun for websteder i zonen Internet.

Klik på Relaterede emner for at få flere oplysninger om zoner eller indstillinger for beskyttelse af personlige oplysninger.
[citat]

Lettere hvis du selv benytter din hjælpefunktion

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-11-04 12:17

Til sidst:

Hvis du har Internet Explorer version 5.5, kan du kontrollere dette under menuen "Funktioner" - "Internetindstillinger". Her skal du vælge fanebladet "Sikkerhed". Klik på knappen "Brugerdefineret niveau".
Rul ned i listen indtil du kommer til "Cookies" og markér "Aktiver" ved punktet "Tillad cookies under sessionen (gemmes ikke på computeren)" og ved "Tillad cookies der er gemt på computeren".

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-11-04 12:18

NB: Gælder også for 6.0xxx

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 22-11-04 12:24

du kan gå ind i funktioner og vælge internetindstillinger og så vælge "beskyttelse af personlige oplysninger" og dér vælger du avanceret og så vælger du at klikke på "tilsidesæt automatisk behandling af cookies" - der kan sætte eller fjerne et flueben.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 22-11-04 12:24

du kan gå ind i funktioner og vælge internetindstillinger og så vælge "beskyttelse af personlige oplysninger" og dér vælger du avanceret og så vælger du at klikke på "tilsidesæt automatisk behandling af cookies" - der kan sætte eller fjerne et flueben.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 22-11-04 12:27

nå, du har jo fået masser af gode råd, og jeg kan se at mit råd ligener tidl. indsendte, så det finder du nok ud af.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-11-04 14:28

Ja det må vi da håbe

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 22-11-04 14:45

jeg kan lige tilføje, at jeg afprøvede mit råd til dig, og gik ind internetindstillinger og
"beskyttelse af personlige oplysninger" og bare for at eksperimentere lidt satte jeg fluebenet og markerede "spørg" - men AK og ve, næste gang jeg ville åbne min hotmail fik jeg ingen adgang, fordi jeg, som der stod, ikke tillod cookies. Så det lavede jeg hurtigt om igen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-04 15:58

Cookies er ikke noget man tager imod. Det er sgu da noget man belemre sine besøgende på hjemmesiden med og så er det ikke engang særlig svært at lave i ASP, PHP eller Javascript : http://echoecho.com/dk/jscookies.htm

Seriøst : Mange sider benytter cookies til at kende dig, så du hurtigere kan logge ind. F.eks. her på Kandu.dk og det er temmelig harmløst. Det er blot tekstfiler ; *.txt

...men men men nogle er så udspekulerede at de kan bruges til overvågning (Spyware). Dette er imidlertid let at forhindre ved at bruge f.eks Spywareblaster : http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

Helt 100% kan man ikke gardere sig på forhånd. Der kommer hele tiden nye 'snedige' møgcookies til, men disse renses hurtigt ud ved daglig brug af Adaware : http://www.download.com/3000-2144-10045910.html?part=69274&subj=dlpage&tag=button

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 22-11-04 16:21

Til molokyle.

Tak for den oplysning. Hvilken af dine 2 sidste links skal man anvende?

På forhånd TAK!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-04 17:05

Du bruger Adaware (det sidste link) til at rense ud og Spywareblaster til at forhindre du får skidtet igen !

Her er hjælp til Adaware : http://www.spywarefri.dk/adaware.manual.htm

..og her til Spywareblaster : http://www.spywarefri.dk/spybl.manuel.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 22-11-04 18:22

tak til MOLOKYLE.
Den første Ad-aware har jeg allerede, skal jeg have dem begge to?

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 22-11-04 18:23

tak til MOLOKYLE.
Den første Ad-aware har jeg allerede, skal jeg have dem begge to?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-04 18:32

Adaware finder og fjerner Ad-/Spy- og det meste Malware. Men du får det lige så hurtigt igen, hvis du f.eks. benytter Free-/Sharewareware hvor der er denne slags snavs ! Nogle Free-/shareware programmer virker slet ikke hvis du fjerner den 'beskidte' delkomponent af programmet. Selv 'uskyldige' besøg på, visse hjemmesider kan lyn-børge give dig mere 'snavs', hvis ikke du sørger for at 'lukke' døren.

Spywareblaster gør netop dette ved at spærre for visse Reg Key nøgler. Du skal betragte det som et passivt filter der jævnligt skal holdes ajour og opdateres.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 22-11-04 19:49

Hej MOLOKYLE.

Du er sandelig en hjælpsom sjæl. Her jokker jeg lige ind i en anden spørgers spørgsmål (amc - undskyld!) og konsulterer dig om 'spyware'. Tak for din gode forklaring, som jeg vil gøre brug af. Mange tak!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-04 20:11

joanjoergensen -> Det er sørenma da bare iorden. Jeg lærer selv meget i andre tråde

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : amc

Dato : 24-11-04 11:27

Tak for svaret CLAN.