/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Karlsbroen, Prag
Fra : Internette
Vist : 1177 gange
200 point
Dato : 22-11-04 08:13

Har lige været i Prag og blandt andet gået over Karlsbroen (naturligvis).

Her så vi flere lægge en hånd på en "guld" udskæring på en af statuerne med helgenfigurer. Er der nogen der ved, hvad det symboliserer? Overskriften på inskriptionen er DIVOLOIANNI??

Vi rørte ved reliefferne, for det gjorde de andre jo Skal vi nu forvente evig rigdom? Lykke? Fred? Frugtbarhed? Beskyttelse mod djævle?

Kan nogen hjælpe?

Venter spændt!
Internette

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 210 point
Dato : 22-11-04 08:20

Grundstenen til broen blev lagt i 1357 den 9/7 kl. 5.31. Datoen kan omskrives til talkombinationen 1-3-5-7-9-7-5-3-1, som i følge astrologien er en lykkebringende kombination, da den kan læses både forfra og bagfra. Der knytter sig iøvrigt en del myter og overtro til broen.

eller fra en anden side

Deretter var det ut på den berømte Karlsbroen. Det var Karl 4. som var byggherre, og siden kongen interesserte seg for astrologi, tok han stjernene for seg da han bestemte tidspunktet for nedleggelse av grunnsteinen. Det var i året 1957, nærmere bestemt 9. juli, kl. 5.31. Datoen kan omskrives til tallkombinasjonen 1 3 5 7 9 7 5 3 1, og skulle være lykkebringende siden den kan leses både forfra og bakfra. Lykkebringende var den i alle fall for oss, for nå dukket solen frem og holdt seg fremme helt til vi skulle dra fra Praha!

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 22-11-04 08:22

lidt mere

På broen var det et yrende liv. Små utstillinger av akvareller, smykker, svart/hvitt fotografier som var til salgs. Kunstnere som tegnet forbipasserende. To blinde damer som spilte og sang og turister fra alle mulig land. Vi møtte til og med fire nordmenn som hjalp oss med å ta et bilde. Og over dette ruver borgen. Overtroen i Praha lever stadig, og hvis du ikke tror oss, så se på bildet av den glattpolerte delen av Nepomuk statuen. Berøring av denne skal bringe lykke og hell på veien, så vi kunne jo ikke la være vi heller... St. Johannes av Nepomuk er en av de viktigste katolske helgener i Tsjekkia. Han nektet å røpe skriftemålet til dronning Johannes og ble derfor drept ved å bli kastet i Vltava på ordre av Václav 4. Han er derfor blitt alle broer sin helgen.

taget fra
http://home.broadpark.no/~abjorkas/praha-dag.htm

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 22-11-04 09:26

Statuen forestiller Johannes Nepomuk der blev "kanoniseret"1729 af Papst Benedikt XIII og berøringen er en hyldest

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 22-11-04 09:28

Statuen forestiller Johannes Nepomuk der blev "kanoniseret"1729 af Papst Benedikt XIII og berøringen er en hyldest

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-11-04 09:52

Jeg kan da bidrage med egen erfaring.
Jo jeg har også passeret broen og lagt hænderne på diverse statuer, men om sagnene virker??

Lykke og beskyttelse mod djævle ?? :
I 1999 blev jeg torpederet af en anden bil, blev opsagt fra mit arbejde, og får nu førtidspension.
Her har berøringen i hvert fal ikke hjulpet mig.

Frugtbarhed?:
Ja, nej, hvis min datter tæller med, så jo, jeg er blevet morfar sidenhen, og nu venter min datter sig igen.
Så set ud fra det kan det godt passe.

Summasumarum, det er vist et spørgsmål om tro.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-11-04 12:04

Ellebye
Tror du ikke din svigersøn er lidt stærkere end troen .. i dette tilfælde ?
Men stort tillykke .. så går tiden så dejlig hurtigt, og julekatalogerne studeres på en helt anden måde.
/PG

Kommentar
Fra : Internette

Dato : 22-11-04 12:11

Ellebye, jeg tænker på, om der måske er kommet noget godt ud af din førtidspension, så det faktisk har været en af disse berømte velsignelser i forklædning. Men måske er du helbredsmæssigt dårligt kørende? Eller måske giver netop dét, at du er pensionist dig tid til at være mere sammen med børnebørnene?? Dyrke dine hobbies?

Ja, ja. Jeg kender jo ikke din situation, så hvad ved jeg?

Men tak for input. Det er sikkert, som du siger, ofte et spørgsmål om tro. Men så er det jo bare med at tro!!!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-11-04 12:57

Internette.
Nu taler jeg helst ikke så meget om min sygdom, men jeg fik beskadiget nogle nakkehvirvler, og må tage kraftig (morfin) medicin for at blot tage noget af smerten, så ud over en rimelig erstatning, som jeg ikke kan købe et bedre helbred med, føler jeg mig ikke speciel heldig.

Men med udsigt til barnebarn nr. 2, meget heldig.
Jeg tror Guild sagtens kan huske den første, en dreng født i marts i år, så de unge mennesker er åbenbart hurtige.

De er måske ved at samle sammen til et håndboldhold.

Når tiden nærmer sig, laver jeg en ny konkurrence.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-11-04 12:58

Ups, et forkert ansigt det første. skulle det være.

Godkendelse af svar
Fra : Internette

Dato : 24-11-04 11:48

Tak for svaret troldenesdhb.