/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Lydforbedring
Fra : tinamus
Vist : 926 gange
120 point
Dato : 22-11-04 01:32

Hej!
Jeg har fået lavet en lydoptagelse på min pc (waw) som desværre er optaget for højt. Det er ikke muligt at lave optagelsen om og så kunne jeg jo håbe på at der evt. findes en måde til at redde lidt af lyden. F.eks kan man redde digitale billeder (lidt), så hvorfor ikke også lyd!
Jeg har Cool Edit Pro 1.0, men kan ikke rigtig finde en funktion til dette formål.
Jes

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-11-04 06:15

Hej Jes!!!
Du har en muliged i cool edit under effects/ filters dynamic EQ! Men generelt er det nok bedre at have jek på sele sin indspilning i starten og ha tjekket volumen der! Jeg er ikke sikker opå at det kan ree noget; DA ool eimet operrer i atmanhr et " perfek" lydinput!!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-11-04 06:16

fuck skal ha nye baterier tl mit tastatur

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 22-11-04 08:04

Du kan desværre ikke rigtig gøre noget ved lyd, der er indspillet for højt. Så længe det er digitalt vil lyden blive ved med at være distortet .. Selvfølgelig kan man maskere det lidt, men det er ikke ret meget. Som peque siger, kan du gå ind i din EQ og prøve at finde de frekvenser den er gal med, og skrue lidt ned for dem, men en lyd, der er distortet i indspilningen, vil typisk være distortet i diskanten - 1K - 18K, og dæmper du det, vil noget andet selvfølgelig gå tabt. Men prøv dig frem. Insert fx 2 EQ's, og brug den første til at finde og dæmpe det område, hvor det distorter, og brug så den anden EQ til at kompensere for det, du har dæmpet. Hvis det er helt galt, vil jeg også gerne prøve at køre den igennem Pro Tools for dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-04 11:21

Beklager, har du overstyret er det tabt. Som Queenie siger kan du ikke "undo'e" overstyring. I særdeleshed hvis det er "helt inde i computeren" det er gået galt. De fleste lydkort og programmet har noget head-room, men er det hørbart forvrænget, tror jeg ikke opnår noget som helst ved at pynte på hverken eq eller andet.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 22-11-04 11:25

Angående lydforbedring så har Queenie fortalt det der skal, men et lille program til hjælp ved optagelse, fra anden lydkilde.
http://www.ripvinyl.com
Fås for ca.60,00kr.

Mvh. KaVAkandu

Kommentar
Fra : tinamus

Dato : 22-11-04 22:39

Hej igen alle!
Det kan være der måske kunne komme en løsning hvis jeg går lidt mere i dybden med mit problem!?
Lydfilen er først optaget på en minidisc hvor mikrofonen ved en fejl var sat til at være "følsom" og derved blev lyden optaget for højt/overstyrede. Derefter har jeg optaget lyden over på PC for at forsøge at redde den og indrømmet, så er jeg ikke den store haj til "lydredigering". Jeg er ikke helt med på det du skriver Queenie, men jeg forsøger!
Jes
PS: Hvad er egenligt den engelske betegnelse for overstyring i dette tilfælde, så kan jeg jo tygge mig igennem manualen til Cool Edit Pro 1.0.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-11-04 08:36

Distortion = overstyring/forvrængning

Det Queenie er inde på, er at forsøge at eq'e dig ud af problemet, forstået således at du opstiller en parametrisk eq og forsøger med et relativt smalt Q at finde og fjerne/dæmpe den del der lyder galt. Du forsøger så ligeledes at kompensere lidt ved siden af det du har dæmpet - også med et relativt smalt Q. Det kræver at din lydkontrol i programmet kan det lille nummer og ikke bare er en simpel bas/diskant kontrol.

Problemet er er distortion/overstyring er "destruktivt" og derved ødelægger informationerne. Dels forsvinder overtonerne og dels komprimerer du. Derfor er det hulens svært at fikse sådan noget. De der programmer til at fifle med gamle vinyl plader kan kun fjerne lidt skratch og hakker samt måske lidt rummel. De redder ingenting i det her spil. Beklager.

Umiddelbart kan du måske pynte lidt, men at fjerne overstyringen - nej.

Kommentar
Fra : BigDBoogie

Dato : 24-11-04 18:34

Det kommer en del an på optagelsens "karaktér"/lydbilledet. Hvis det er kortvarige lyde - fx enkelte slag på eet instrument eller lignende, der ligger klart over andet i lydbilledet kan du godt "skære" de digitale klik væk. Hvis det er hele molevitten, der er overstyret så forsvinder den mulighed som de forrige har beskrevet udemærket. Ved højere enkeltslag kan du også vælge at lade peaks´ne tricke en anden lyd - fx lægge et ordentligt lilletrommeslag ind i stedet for det forvrængede...så det afhænger af, hvad det er for et "lydbillede" du har optaget...

http://bigd.dk

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 25-11-04 14:22

Hej Tinamus

Jeg har ikke en snus forstand på dit problem
men har fået den besked at jeg skulle vise dig dette link
der måske kunne hjælpe dig på vej ?
http://www.mp3doctor.com/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-04 14:31

Desværre 123, dutter ikke. Overstyring er "destruktivt". BigD's metodik kunne man måske kunne få noget ud af. Tror det bare ikke, sådan som problemet er beskrevet.

Lektien i dette må være:

1 Pas på niveauer når du optager

eller brug en limiter.

Kommentar
Fra : Rikki4

Dato : 25-11-04 16:44

Hej 3773

Du har ret skulle jeg skrive

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 25-11-04 16:48

yes du har ret 3773
(nu er det bare det der med Lektien
surt men sandt)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-04 17:15

Jo jo, men Queenie har nu også fat i noget. Ligesom at det lille trick BigD antyder også nogen gange kan fikse mindre ups'er.

Det er lidt træls det der, når "uvurderlige" ting går tabt pga sådan noget skrammel. Har selv mistet noget uerstatteligt pga magnetbelægning der simpelthen faldt af gamle bånd pga alder. Så kan man godt finde lommetørklædet frem.

Optager man meget, kan der for rimelige penge købes compressorer/limiter så man idet mindste får noget brugbart ud af tingene. Blandt andet har jeg set Behringer har nogle små fine limiter'er til optageformål. Ikke mindst når man tale digitale medier er det en overvejelse værd, idet overstyring/distortion lyder yder ualmindelig grimt og rimelig meget værre end hvis du overstyrer analoge medier.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-04 17:16

http://www.eskildsen.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=7648 sådan een kunne have hjulpet en del!!!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-12-04 12:13

Fik du det "repareret" lidt Jes?