/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Word-fil skrivebeskyttet
Fra : BerndJ
Vist : 3077 gange
100 point
Dato : 21-11-04 21:42

Har et Word-dok. som, hver gang jeg har ændret i det og vil dernæst gemme det, "siger", at det er skrivebeskyttet og derfor ikke kan gemmes. Jeg har IKKE skrivebeskyttet dokumentet, OG i "Egenskaber - Attributter - Skrivebeskyttet" er Skrivebeskyttet IKKE vinget af!!!

Hvorfor får jeg denne melding? Det er kun tilfælde med dette ene (!) dokument! Bruger Office 2003.

[Jeg har fundet en løsning ved at gemme det ændrede dokument under et andet navn, og bagefter gå i Stifinderen for at omdøbe ... men det kan jo ikke være rigtig at det skal være så omstændig ....!!]

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 21-11-04 21:50

Kender det godt, og det er møgirriterende. Hos mig opstår det på arbejde, hvor jeg trækkes med win98, men det plejer at gå over ved genstart.
Hvad mener du med "..dette ene dokument.." Er der ingen problemer med nye dokumenter?
Prøv at tænd for vis/skjul (hammeren på værktøjslinien), marker hele dokumentet MINUS SIDSTE afsnitstegn (hammer), og sæt ind i et nyt dokument.
Marker så det hele igen og gå i typografiboksen under Normal.
Kald det det samme som dit skrivebeskyttede dok.
Måske har du så klaret det. Der sker nemlig en hel masse i koderne, som vi ikke kan se, men erfare os til.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 21-11-04 21:59

Hej,

"Hvad mener du med "..dette ene dokument.." Er der ingen problemer med nye dokumenter?" - ja, problemet dukker KUN op i ét dokument - ingen problemer med nye dokumenter!!

Jeg har kørt dit forslag ... men desværre uden held - problemet er der stadigvæk (... det er dog en lille trøst at også andre brugere har det og er irriteret over det ...).

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 21-11-04 22:20

Jeg tror at der er problemer med de "meta data" (data om data som word automatisk tilføjer til dokumentet). Prøv at kopierer teksten over i et nyt dokument og gem herefter dokumentet med det oprindelige navn - dvs overskriv det oprindelige dokument.

Mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-11-04 23:03

Problemet må ligge i at dokumentet ligger et sted du normalt ikke har adgang til, men du kan jo i egenskaber se stien til hvor dokumentet ligger (Ikke genvejen) Det kan også være det er kædet, altså at det eller en anden fil bruger indput fra hinanden.
Men kan du ikke gemme den i et andet navn, slette den oprindelige, omdøbe den nye til det gamle navn, og flytte den hen hvor den gamle lå?
Eller:
Klik på Fjern dokumentbeskyttelse i menuen Funktioner.
Hvis du har beskyttet dokumentet med en adgangskode, skal adgangskoden skrives, før beskyttelsen kan fjernes

Ellers:
Ifølge instruktionerne skal et skrivebeskyttet Word-dokument blot gemmes som et HTML-dokument, hvorefter man ved at læse det i en simpel tekst-redigeringsprogram kan gå ind og slette kodeordet.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-04 10:46

Næ - jeg tror det er noget helt helt andet.....hvis word ikke har været lukket rigtigt ned (hvis f.eks. word, eller windows er crashet) så får word ikke "ryddet op" efter sig, og så ligger de en skjult fil tilbage der hvor dit dokument også ligger. Denne skjulte midlertidige fil dannes normalt for at sikre dokumentet mod at flere ændrer i det samtidigt (altså er "skrivebeskyttet" for alle andre end den første der åbner dokumentet)
Hvis den skjulte fil så stadig ligger i samme foleder som dokumentet efter et nedbrud, (eller en eller anden fejl) så kan ingen åbne dokumentet med skrive-rettighed.

Slet derfor den skjulte fil. De hedder normalt noget i retning af ~$<filnavn>.doc og åbn dit dokument igen.
(du skal selvfølgelig så "vis skjulte filer og foldere" til i din filhåndtering)

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-11-04 10:49

hmm...filen der skal slettes hedder noget i retning af ~$<filnavn>.doc

(gad vide hvorfor kandu ændrede formatteringen)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-11-04 10:51

prøver igen...slet:

Kode
~$<filnavn>.doc

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 22-11-04 16:37

Til acronym:

har forsøgt at følge dit forslag --- men filen kan ikke overskrives --- får den melding samtidig med beskeden om at filen er skrivebeskyttet.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 22-11-04 16:40

Tak for svaret berpox: ganske rigtig - jeg fandt en "~§-fil" (nedtonet i farven) - og efter at have slettet denne rest af en fil (den var kun på 1 KB), forsvandt problemet --- TAK for hjælpen!!!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-11-04 09:33

Hej BerndJ - det var godt det lykkedes. Det er såmænd ikke en rest af en fil, men som beskrevet en "lock"-fil - og de fylder aldrig ikke mere end 1kb.

Helt generelt er det den slags "lock"-filer der giver de fleste problemer med skrivebeskyttede filer når "editor-programmet" crasher, og det uanset om det er word, excel, access eller andre windows programmer...

At den er nedtonet, er kun for at vise dig, at det er en skjult fil, når man får vist skjulte filer.

mvh berpox