/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan det spises?
Fra : eliseo77B
Vist : 430 gange
20 point
Dato : 21-11-04 17:14

jeg har lavet en ret ( en slags lasagne ) og brugt noget pålæg som havde været frossen. Jeg spiste alligevel ikke det hele og kom til at fryse resten ned uden at bage den først. Hvis jeg nu vil spise resten kan det lade sig gøre efter optøning og en tur i ovnen? Det er p.g.a. pålægget som har været frosset to gange at jeg spørger. Tak.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 17:19

Man bliver jo altid rådet til ikke at gen-indfryse.
Så hvis du er i tvivl så smid det ud. Tænk hvor lidt det betyder i forhold til, at du evt. vil blive hundesyg i flere døgn med opkast og tynd mave.

Kommentar
Fra : eliseo77B

Dato : 21-11-04 17:23

Det er rigtig nok. Men betyder opvarmning i ovnen ingenting m.h.t. eventuelle bakterier?

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 30 point
Dato : 21-11-04 17:32

Ja, i princippet kan du godt optø færdiglavet pålæg, og tø det ned igen. Der lige det men, at det selvfølgelig afhænger af hvordan du opbevarende det, da det blev optøet. Er det gået hurtigt og du har haft en god hygiegne, kan du godt gøre det.
Hvis du har lyst.

Godkendelse af svar
Fra : eliseo77B

Dato : 21-11-04 17:35

Tak for svaret qfha.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 17:35

Der kan i de fórskellige processer med indfrysning og optøning ske underlige ting, og der findes faktisk bakterier der ikke kan koges eller steges ihjel uanset hvor høj temperaturen er i oven eller gryden. Det er jo en stor risiko at tage . . . . .

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 21-11-04 17:36

Jeg ville nok sætte den i ovnen frossen, og jeg tror ikke det har så stor betydning hvis ellers det er kommet i fryseren hurtigt, og så lige at pållægget er tøet op i køleskab.

Mvh Nanahund

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 17:55

Husk at rå revne æbler og cola er godt at spise og drikke, hvis du får tynd mave.
Det håber jeg ikke du gør.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-11-04 19:00

NEJ, spis det ikke.

frieda
Hjemkundskabslærer

Kommentar
Fra : alma

Dato : 21-11-04 20:03

Til joanjoergensen
Hvilke bakterier kan ikke destrueres ved opvarmning?
alma

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-11-04 23:34

Alene under optøningen boltrer baktusserne sig og formeres hurtigt!

Der er jo en grund til, at genfrysning frarådes, æ ou?

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 22-11-04 15:01

til Alma:

Den virus eller hvad det nu er der hører til legionærsyge, kan ikke koges væk.