/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Compaq Presario 5676 og win XP
Fra : CyberDad
Vist : 791 gange
20 point
Dato : 21-11-04 16:59

Hej alle i Kloge Hjerner.
Jeg har brug for jeres hjælp.
Jeg har en Compaq Presario 5676 pc som jeg gerne vil installere WIN XP på, men det kan jeg ikke ?
Jeg kan få den til at Boote på win xp cd'en og starte installationen, og kopiere filer, men når den booter for at færdigøre installationen kommer den med fejl.
der står :
NTLDR: kunne ikke åbne milti(0)drev(0)rdrev(0)partition(1)
Hjælp mig. Hvad betyder det og hvad skal jeg gøre for at få det til at virke ?
CyberDad

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 17:07

Når du starter med xp og den skal vælge et sted at lægge sig på - hvad vises der så på skærmen - er der flere partitioner synlige.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 17:13

Du skal i BIOS og lade den boote fra cd rom,derefter ,når den starter,kommer der et kort link,"start fra cd" så skulle det gerne køre

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 30 point
Dato : 21-11-04 17:20

Kan du også boote fra A
Hvis - så kig lige på din HD med denne diskette:
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten.
Lad den rulle ind selv og se så hvad der står på din HD
Når du afslutter med at kigge på din HD stopper den ved A og du kan skrive sådan:
A:\>fdisk /mbr og tryk enter
Så kan det være den den vil starte på din HD efterXP indstallation.

Din HD er vel sat som master på IDE 1

Kommentar
Fra : luther50

Dato : 21-11-04 17:31

det er fordi at du bruger et forkert fladkabel mellen dit bundkort og harddisk du skal bruge et kabel med 80 tråde og 40-bens stik

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 21-11-04 17:55

JJeg er bange for det er fordi det er en Compaq.
Du har sikkert koøbt den med software og derfor skal den bruge det igen.
Jeg har også forsøgt en gang før, men det var helt umuligt.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 17:59

Det kan være besværligt,men skulle man skrotte PCén når der kommer et nyt styresyst

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 18:44

CyberDad - hvad viser den når du "kører" den diskette.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-11-04 19:56

Prøv at se hvad der ligger på www.hp.com omkring opdateringer til XP der er noget med placering af bios oplysninger på hardisk... me njeg kan ikke huske historien, vi har haft den som hjemme pc fra firma og flere har haft de problemer..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 20:11

Ja Compaq lægger en partition på 1,9 mb til noget biosstyring.
Men win 2000 har kunne omgå dette.

Kommentar
Fra : CyberDad

Dato : 24-11-04 18:00

Ja, der er en partition ledig. Den kan jeg vælge at Formatere eller beholde som den er, men det gør Ingen forskel hvad jeg vælger ?
EMESEN : Jeg kan Godt starte fra Cd'en og starte installationen, det er først når pc'en har bootet 1. gang det fejler.
Hvad er det for noget med en 1,9 Mb partition ??? Hvor får jeg det "program" fra der skal ligge der ??
Det P.. det DRILLER !#!#
Men Tak til alle jer flinke mennesker der forsøger at hjælpe. Jeg håber i sammen kan løse det..
p.s. Kan det være noget med hvilke Version XP det er ??? Hvis der er flere forskellige...
CyberDad

Kommentar
Fra : CyberDad

Dato : 24-11-04 18:03

EMESEN : Jeg prøver lige den Diskette senere på aftenen, så vender jeg lige tilbage.
CyberDad

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 24-11-04 19:52

Compaq og nogle andre mærke PCére kan godt være drilske når man prøver at lægge noget andet på,men jeg tror du er for hastig med at trykke "ja".Prøv at tag tid til at læse,det der med BIOS på 1,9 mb har ikke noget med reinstall at gøre.
Den spørger om du vil slette denne partition,"ja" derefter "vil du oprette partition i det ledige område" JA,
så spørger den "vil du install på den ledige partition ,"ja"---så formaterer den partitionen og starter install

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-11-04 20:44

Jeg kom lige i tanke om noget - din boot rækkefølge.
XP starter og lægger en masse indstallationsfiler ind som vises i bunden.
så holder den en pause/genstarter og forventer at bruge disse indstallationsfiler.
men hvis ikke den kan boote på harddisken kommer den ikke videre.
så bootrækkefølgen skal se sådan ud:
A/CD/C
CD/A/C
eller noget helt 3.
- men hvis du kan komme i bios, må vi lige se på de mulighedder du har inde i bios.

Kommentar
Fra : CyberDad

Dato : 30-11-04 18:46

emesen Du er GENIAL !!!
Med din lille sætning "Din HD er vel sat som master på IDE 1" ! ! ! ! ! !
Nej ! det var den Ikke. Den stod til Cabel Select !!! og mit cdrom til Master !!!!
ØvØv Hvor er der gået meget tid med det...
Men 1000 Tak fordi du gad at komme med din hjælp, selvom jeg ikke lige prøvede dem ad med det samme
CyberDad
P.S. Hvordan er det så lige jeg tildeler Dig dine fortjænte point ???

Godkendelse af svar
Fra : CyberDad

Dato : 30-11-04 18:56

Tak for svaret emesen.
Jeg sætter stor pris på personer med tålmodighed og ansvarsfølelse.
Tak fordi du ville have besværet med mig, selvom jeg Ikke lige prøvede tingene af med det samme.
CyberDad