/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Guld ring - Hvad koster det?
Fra : _Smilla_
Vist : 6444 gange
20 point
Dato : 21-11-04 16:47

Hvad koster det at få en ring lavet mindre?
Hvad koster det at få indgraveret tekst i en ring?
Hvad koster det at få en ring vurderet?

Mvh Smilla.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-04 17:00

Normalt koster det ikke noget at få en guldsmed til at vurdere en ring.
Hvad forandring og gravering angår, er der forskellige priser fra sted til sted, det skal du også spørge guldsmeden om
mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-04 17:30

Hvis det er en ring, du er glad for, så pas MEGET på, hvor du afleverer den.

Jeg arvede en ring fra min mor. Stenen var ved at falde ud af fatningen, og selve ringen omkring fingeren var slidt tynd og knivskarp på bagsiden af fingeren. Så derfor spurgte jeg i smykkeforretningen om det kunne lade sig gøre at få forstærket ringen og få sat stenen bedre fast. Jeg understregede, at jeg ikke ville have hverken ring eller fatning udskiftet. Nåmen det kunne sagtens lade sig gøre, og det ville koste 2000 kr og det ville tage 14 dage. Fjorten dage senere henvendte jeg mig i butikken for at hente ringen.. -- Personalet kunne ikke finde den nogen steder. De ledte allevegne, -i skuffer og skabe, -men den var væk! Guldsmeden kom frem og ledte med, men lige lidt hjalp det. Pludselig -efter en halv time- meddelte guldsmeden, at han havde ringen liggende på sit værksted i en anden by fordi han ikke var blevet færdig med den. Den ville være klar om 3 dage.

For mig var det 3 meget slemme dage. --Kort tid forinden havde jeg haft indbrud hvor alle mine øvrige smykker fra min mor var blevet stjålet, så ringen var det sidste, der var tilbage fra hende. Og jeg var usikker på, om guldsmeden overhovedet ville slippe den igen. Det var en noget speciel ring med en flad sten med håndgraverede arabiske skrifttegn. Den var 70 år gammel.

Men jeg fik min ring og betalte de 2000 kr. Og jeg kunne ikke komme hurtigt nok ud af butikken igen.
Vel hjemme igen kikkede jeg grundigt på ringen og jeg kunne se, at i hvert fald ringen, -måske også fatningen var blevet skiftet helt. Og overgangen mellem ring og fatning var lavet så klodset, så der var en revne i den ene side.
Og så blev jeg klar over, at man reelt ikke har nogensomhelst mulighed for at klage over nogetsomhelst hvis man indleverer et smykke til en guldsmed. --Hvis smykket er blevet væk, tjah, så kan du muligvis få det erstattet... Hvis det ikke er uerstatteligt..
-Hvis smykket er molestreret har du ingen klagemuligheder.

Det kan da godt være, at jeg kunne have fået ham til at udbedre revnen i den ene side af ringen, men så skulle jeg jo have indleveret ringen til guldsmeden igen, ---og det havde jeg absolut ikke mod på..

HVIS du indleverer din ring så sørg for at tage nogle fotografier af den på nært hold, så du kan bevise, i hvilken stand den var ved indleveringen.. --Men selv da er der ingen steder at gå hen med sin klage hvis guldsmeden afviser alt.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-11-04 17:48

Hej Smilla !

Alle de der ubehagelige ting vil jeg slet ikke tage stilling til, men Birgitta har uden tvivl ret.
Jeg kan til dit spørgsmål fortælle, at jeg her i sommer, sammen med min veninde fik tilføjet en dato i begge ringe, altså 6 tal/bogstaver i hver ring + at herreringen blev udvidet med 2 numre, det kostede ialt 375,00 kr hos den lokale guldsmed, og jeg ved han sender ringene et sted hen, hvor det udføres, han gør det ikke selv. Det tog iøvrigt 4 dage. mvh Benny

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-11-04 18:40

Birgitta.. Trist historie, men der findes jo dygtige og knap så dygtige håndværkere indenfor alle brancher

_smilla_ Hvor i landet befinder du dig??

Jeg kender en del guldsmede og vil gerne anbefale nogle der kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : _Smilla_

Dato : 21-11-04 19:53

København

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-11-04 21:12

Prøv at tage ind til Lene eller Thomas i guldsmed Apel på hjørnet af Dronningens Tværgade og Store Kongensgade, de er dygtige og søde

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-12-04 12:53

Har du fået ordnet din ring?