/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
scandiske og defragmentere
Fra : joanjoergensen
Vist : 609 gange
100 point
Dato : 21-11-04 16:22

Min computer er født med Windows Millenium, og senere fik jeg så Windows 2000 lagt i.
Men jeg tror det var lagt forkert ned på en eller anden måde, for min pc blev så uendelig langsom, og til sidst kunne jeg kun åbne i bios (tror jeg det hedder).
Nu har jeg brugt min produktgendannelses-CD-rom til Windows ME, ogdet er lykkedes meget fint. Min computer er igen blevet hurtig MEN JEG KAN IKKE SCANDISKE ELLER DEFRAGMENTERE!!! når jeg forsøger, fryser skærmen, og jeg må nødlukke.
Når jeg åbner i fejlsikret tilstand, kan jeg godt både scandiske og defragmentere, men det er jo en stor omvej at gå.
Kan nogen hjælpe mig, vi jeg blive meget glad. Jeg er en rigtig gammel kone på 77 og absolut ingen ørn, mne jeg er vild med min computer.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 16:25

jeg ville gerne give flere point, men jeg er helt ny bruger af dette program, så jeg har ikke indtjent flere.
Kan jeg ikke får lov til at skylde?

Venligst
Joan

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 16:25

jeg ville gerne give flere point, men jeg er helt ny bruger af dette program, så jeg har ikke indtjent flere.
Kan jeg ikke får lov til at skylde?

Venligst
Joan

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 16:31

Det er ligemeget med point.
Men har du prøvet med en oprydning først (ovre ved defrakmentering)
Evt. kan du også gøre det i fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-11-04 16:35

Hvis jeg var dig ville jeg starte på en frisk. Formater og geninstaller.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 16:39

Når du har sådan en >>>>
Nu har jeg brugt min produktgendannelses-CD-rom til Windows ME
>>>
må du ikke formatere men bare benytte CD-rom som der anvises.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 16:40

tak for gode råd. Ja, jeg kan godt bruge diskoprydning i alm tilstand, det kører bare fint.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 16:42

Og så kan det være, at den vil defragmentere bagefter.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 16:46

til emesen vil jeg sige, at jeg har gensinstalleret Win.Me med produktgendannelses
CD-rommen i samarbejde med en supporter, og jeg tror jeg har gjort det den rigtige måde. Alt virker jo sådan set lige så godt som tidl.
Og til svar fra troldenesdhb vil jeg sige, at det tør jeg ikke. Jeg ved ikke hvordan man formatere harddisken.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 16:46

til emesen vil jeg sige, at jeg har gensinstalleret Win.Me med produktgendannelses
CD-rommen i samarbejde med en supporter, og jeg tror jeg har gjort det den rigtige måde. Alt virker jo sådan set lige så godt som tidl.
Og til svar fra troldenesdhb vil jeg sige, at det tør jeg ikke. Jeg ved ikke hvordan man formatere harddisken.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 16:53

Men så kan jeg fortælle dig at du nok uden at vide det har formateret din harddisk i forbindelse med produktgendannelses CD-rommen. BRUG altid denne metode og
lad ikke nogen formatere din harddisk.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-11-04 16:57

har du noget tilsluttet USB porten, som f.eks en kortlæser ell. lign ??

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 17:10

i den ene USB port har jeg kun tilsluttet et dobbeltstik til mus og et eksternt modem til webspeed (netforb. via kabelTV)
Og i den anden USB port har jeg kun min printer tilsluttet.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 17:10

i den ene USB port har jeg kun tilsluttet et dobbeltstik til mus og et eksternt modem til webspeed (netforb. via kabelTV)
Og i den anden USB port har jeg kun min printer tilsluttet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 22:10

dobbeltstik til mus og externt modem?? Det må da give problemer?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 22:15

Det der dobbeltstik - det er vel USB hub du mener.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 22:20

Og man kan jo bruge scandisk fra dos prompten i winME. Prøv at trykke F8 eller shift under opstart af computeren, og gå ind under punktet Dos prompt (tror jeg det hedder) uden netværksunderstøttelse. Når C prompten kommer frem skriver du scandisk og trykker på Enter. Så skulle scandisk gerne starte!

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 22:36

til tedd og emesen. Jo undskyld, det er en HUB jeg mener. Men det kalder jeg altså fejlagtigt for et dobbelt stik (egentligt et 4 dobbelt stik)
Men det er alstå en HUB med 4 porte. Bær over med mig¨, jeg er ikke så teknisk vidende.
Bag på min bærbare pc er der kun 2 USBporte, derfor anskaffede jeg en HUB som jeg satte i den ene USB port for at få plads til mere hardware. mus og eksternt modem.
I den anden USB port har jeg printer. Men jeg vil også gerne kunne tilføje en anden skærm - hvis det kan lade sig gøre.
Det er vel meget almindeligt kun at have 2 USB porte . eller . . . . .

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 22:41

Prøv at tage hubben ud, og kun sætte mus i den ene usb port og modemmet i den anden! Det der USB kan godt drille en del!

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 22:51

tak til tedd for rådet om at forsøge at scandiske i DOS.
Jeg har aldrig turde røre ved noget i DOS, men jeg vil afprøve dit råd, (uden at du får problemer for det - he) og så skal jeg jeg fortælle, hvordan det gik.

Tak også for rådet med HUB'en, men hvor skal jeg så anbringe min printer, der er til en USB port?
Jeg har godt bemærket, at det kan volde basvær med den HUB, og at det er meget vigtigt, at anvende de samme porte i HUB'en til den samme hardware.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-04 22:59

Du skal lige ha' din comp til at køre godt og så kobler du din hub til.
Jeg vil foreslå at din mus sidder alene og printer/modem deler den anden.
Men først mus og modem i hver sin og kør den scandisk oprydning og defrakmetere
Så på med hub og modem og lad det køre godt
så indstalleres dit printerprogram - genstart - sæt printer til din hub

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 23:24

til tedd: Nu har jeg prøvet at åbne DOS-prompten hvor jeg skrev scandisk. Programmet åbnede fint. Jeg trykkede på "start" og havnede desværre i samme situation igen. Intet skete andet, end at alt frøs. Så trykkede jeg Ctrl+Alt+Del. Og som alle de andre gang kom der en blå skærm med en meddelelse om at systemet var ustabilt og jeg skulle trykke på en vilkårlig tast og vende tilbage til Win. Men intet skete, og jeg måtte lukke med en "kold tyrker". Men jeg kunne åbne min comp igen på normal måde, der sker bare det at skrivebordet har en hvid baggrund og jeg skal trykke på et ikon for at bruge activ desktop. Det vil ikke fungere - suk

TIL emesen: Fint, det vil jeg forsøge, nøjagtigt som du foreslår, det lyder godt, Tak!

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 23:55

Det er godt nok blevet en lang historie med mit problem ang. scandiske og defragmenetering.
Tak for alle de gode råd.
Mit hoved snurrer og jeg må slutte for i dag - godnat og sov godt!

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 23:55

Det er godt nok blevet en lang historie med mit problem ang. scandiske og defragmenetering.
Tak for alle de gode råd.
Mit hoved snurrer og jeg må slutte for i dag - godnat og sov godt!

Godkendelse af svar
Fra : joanjoergensen

Dato : 23-11-04 10:20

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 23-11-04 10:27

til emesen (og flere af de andre der har sendt mig gode råd, vil jeg sige mange tak. for hjælpen, det kører fint nu , så jeg er meget glad for at have lært KANDU at kende.

Det er et herligt program.
Jeg vil sikkert opleve at modtage flere gode råd, end jeg selv er i stand til at give.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-11-04 16:04

Selv tak - og du kan bare spørge løs.