/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kobbersøm
Fra : nrh
Vist : 11149 gange
50 point
Dato : 21-11-04 16:06

Er det korrekt at ex. et træ går ud, hvis der bankes et kobbersøm i det?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 16:07

Bare et,og træet er dødt året efter

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 21-11-04 16:15

det siger man
men jeg prøvede på en kastanje og det står endnu og det er 5 år siden at det fik 7-8 kobber søm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 16:27

Jeg kender nogen som har prøvet med kobbersøm/saltsyre/andet grimt........
Men det hjalp ikke - det er et bøgetræ.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-04 16:57

Jo, kobbersøm slår træer ihjel, det er der ingen tvivl om, men selvfølgelig tager et lille søm ikke lige sådan livet af et stort træ.
Men slå kobbersøm i rundt om stammen forneden på træet, så dør det med garanti i løbet af et stykke tid.
Nogen træer er dog mere hårdføre,så det tager længere tid men f.eks. birketræer er lette at aflive på den måde.
Men det er en dum ide hvis det nu er naboens træ, og det kun er dig der er generet af det
For hvis naboen bliver rigtig sur når han finder ud af det, kan han melde dig for hærværk, og du risikerer en stor bøde .
mvh dova

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 17:00

Størrelse,antal søm,art ??????
Er det korrekt at ex. et træ går ud, hvis der bankes et kobbersøm i det?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-11-04 17:37

Hej nrh !
Min erfaring er, at det tager et voksent træ ikke umiddelbart nogen skade af !!!
Det er selvfølgelig rigtigt, at det på en eller anden måde får tilført noget giftigt, men jeg har som sagt været med til at prøve det et par gange (Ahorn og Bøg) men der er til dato ikke noget at se på træerne, det ene er over 5 år siden og det andet var i 2001.
Ved iltning dannes der jo ir på kobber, det er det grønne lag, som ser så smukt ud på for eksempel et kirkespir. Dette ir er endog meget giftigt, også for mennesker, men ser som sagt ikke ud til at have effekt på træer, det tager i alt fald temmelig lang tid.
Hvis ikke det kun er for sjov, og for at afprøve effekten så tror jeg, at jeg ville vælge en motorsav.
mvh Benny

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 21-11-04 18:15

Til nrh
Jeg tror det er en 'vandre-historie' - jeg har i hvertfald heller ikke gode erfaringer med kobbersøm til aflivning af træer - men hvis du ikke er superøkolog, så prøv at bore et hul i træet og hælde lidt fortyndet RoundUp i, det virker hvis ikke saftstrømmen er for kraftig (som i forårsmånederne).

Til bennymanden
Pas nu på med den motorsav - det kan være nogen har forsøgt med kobbersøm.........

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 18:19

ØKSE

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-11-04 18:23

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 21-11-04 19:47

Hej nhr

Det er korrekt at kobbersøm kan få træer til at dø.
Forudsat at kobberet opløses i tilstrækkelige mængder.
For at opløse kobber skal der anvendes stærk svovlsyre,hvorimod
saltsyre, eddikesyre o.m.a. ikke kan anvendes til formålet.
Men der er en dårlig metode, da det er meget lettere af save et
frisk træ ned end et dødt.
At fælde et træ og efterfølgende grave stubben op koster lidt arbejde,
men det er overstået på ret kort tid.

Mvh
2603ph

Accepteret svar
Fra : Splitcane

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-04 20:46

Fidusen med kobbersøm opstår ofte i forbindelse med nabostridigheder omkring skyggende træer.
At slå kobbersøm i naboens træ er selvtægt og dermed strafbart.
Kobbersøm virker, men der skal mange til! Og omkostningen til kobbersøm bliver formodentlig større end til et hegnssyn. Der er klare regler for hvor og hvordan træer må skygge for naboer. Ved tvist indkaldes til hegnssyn eller man anlægger civiltsøgsmål og lader domstolen afgøre sagen.
Skal man "myrde" et træ i sin egen have, vil "øksen" være at foretrække, da et dødt træ er ganske utilregneligt, især i stormvejr. Desuden vil kobbersøm, i et træ der senere skal saves i/fældes, ødelægge saven.
Andre metoder til at komme træer til livs:
Barkskæring - man fjerner et bånd af barken hele vejen rundt om træet, således svampe og skadedyr kan komme til.
Round Up - giften påføres grønne blade (og virker kun på grønne blade!) herefter vil planten dø i løbet af 4-6 uger. Læs iøvrigt brugsanvisningen.
Rodstikning - Træers vitale rødder ligger umiddelbart under jordoverfladen. Ved rodskæring stikker man en spade ned og skærer disse rødder over hele vejen rundt om træet. Dette skal foregå så tæt på træet som muligt. Iøvrigt ikke effektivt til meget store træer, da rødderne er for kraftige til at spaden kan klare opgaven. (og slet ikke en metode til nattens mulm og mørke )

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-11-04 23:26

For nogen tid siden var der en, der spurgte, hvor man kan købe kobbersøm.

Det tyder på, at her er der nogle, der ved noget om det!

Hvor køber man sådanne kobbersøm?

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-11-04 23:37

Hejsa Hanne ! JO JO --- dem kan man faktisk få i de fleste butikker som handler med udstyr til både - altså marineudstyr. Det skyldes kobbersøms store holdbarhed i det salte miljø, at de anvendes her. Der er også enkelte byggemarkeder der har dem.
Men ellers kan du jo købe dem her : http://www.shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product=11012
du Hanne hvad skal du ha´ lavet ?

nå men god fornøjelse Benny

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-11-04 00:00

Blikkenslager, der lægger kobbertage, kan måske også overtales til at sælge en håndfuld søm. I øvrigt lader kobber sig udmærket opløse i /danne kemisk forbindelse med eddikesyre. Det kræver bare, at der er en passende mængde ilt tilstede. Før i tiden fik mange mennesker en let til middelsvær kobberacetatforgiftning efter indtagelse af eddikesyrede retter tilberedt i kobbergryder. Det er derfor, at køkkentøj i kobber nu om stunder skal være fortinnet indvendig - med blyfrit tin, så almindelig loddetin dur ikke. Men træer er temmelig sejlivede over for vores lumske angreb. Jeg har ikke forsøgt mig med roundup og andre storskrappe sager, da mit drikkevandslag ikke ligger ret mange meter nede. Men motorsav virker udmærket, når man er indstillet på at gå og rive nye rodskud væk hvert år, når de viser sig. Nåletræer dør, når de blir savet ned og birketræer. løn og oxelrøn/bornholmsk røn er mere seje i det.

Godkendelse af svar
Fra : nrh

Dato : 27-11-04 11:48

Tak for svaret Splitcane.