/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Yatzy duel Howto
Fra : bruuno117
Vist : 932 gange
20 point
Dato : 21-11-04 14:19

Hej, jeg sidder her med et spil jeg har fundet, der hedder "Yatzy duel", alt er der bortset fra spillereglerne, så jeg aner ikke hvordan man spiller det :/ er der en derude der ved hvordan, eller evt ved hvor man kan finde en manual på nettet ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-11-04 18:48

Superyatzy ser du her. Hvis det kan bruges.

SUPERYATZY REGLER
Der spilles med 6 terninger. Fra en til fire spillere kan deltage. Den, som opnår den højeste pointsum på Yatzyskemaet vinder.

Hver spiller har, under sin tur, ret til tre kast, men må gerne standse før. For hvert kast må han tage op igen fra bordet, og kaste om igen, de terninger han vil, til han har kastet tre gange. Den pointsum (summen af øjnenepå terningerne) han får bliver førtpå en af rubrikkerne i skemaet. Spilleren kan begynde hvor han vil på skemaet, og det er således ikke nødvendigt at begynde øverst.

Eks. I første kast slås 6-6-6-4-5-1. Spilleren kan da vælge at holde på sekserne og kaste de øvrige terninger om. Resultatet bliver 6-3-1. Sekseren bliver liggende igen sammen med de tre seksere fra første kast. De sidste to terninger kastes om. Resultatet af kastet bliver 2-2. Spilleren kan nu vælge følgende i yatzyskemaet: "Et par" , "To par", "3 par", "3 ens", "4 ens", "Fuldt hus" eller "Chancen". når man vælger en rubrik i yatzyskemaet, får man point svarende til de øjne terningerne viser lagt sammen. Men kun point fra de terninger, der indgår i kriteriet for at vælge den pågældende rubrik.

Hvis en pointsum ikke kan placeres, dvs. at alle rubrikkerne, hvor kastet kunne placeres, allerede var brugt, får man 0 point i en af de øvrige rubrikker, eller den samlede pointsum sættes på "Chancen".
Nedenstående er en oversigt over, hvad de forskellige rubrikker giver i point:

Et par:
Når to terninger viser ens. Eks. 3-3-2-5-6-1 (pointsum 6).

To par:
Når to og to terninger viser ens. Eks. 6-6-2-3-3-1 (pointsum 18).

Tre par:
Når 4 x 2 ens terninger viser ens. Eks. 6-6-4-4-3-3 (pointsum 26).

3 ens:
Når tre terninger viser ens. Eks. 5-5-5-3-1-2 (pointsum 15).

4 ens:
Når fire terninger viser ens. Eks. 4-4-4-4-2-1 (pointsum 16).

2 x 3 ens:
Når 2 x 3 terninger viser ens. Eks. 1-1-1-3-3-3 (pointsum 12).

Lille straight:
Når terningerne viser 1-2-3-4-5 (pointsum 15).

Stor straight:
Når terningerne viser 2-3-4-5-6 (pointsum 20).

Fuldt hus:
Når terningerne tre og to viser ens. Eks. 5-5-5-3-3-1 (pointsum 21).

Cameron:
Når alle terninger viser ens (øjnene + 100). Eks. 4-4-4-4-4-4 Chance:
Denne rubrik kan benyttes, Når resultatet ikke kan placeres i nogen af de øvrige rubrikker. Pointsum er lig det antal øjne, som terningerne viser.

Superyatzy:
Når alle 6 terninger viser ens (øjnene + 50). Eks. 3-3-3-3-3-3 (pointsum 68).

Hvis pointsummen over stregen bliver 84 point eller flere, får spilleren 50 point i bonus. Hvis pointsummen over stregen er under 84, gives 0 point i bonus.