/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brænde til brændeovn? Skovmeter? Rummete~
Fra : Bragesvej
Vist : 8233 gange
50 point
Dato : 21-11-04 13:22

Jeg har købt 5 Skovmeter Ask til min brænde ovn Pris 2200Kr Leveret og klar til brug,
Er dette dyrt? Er Ask ellers udemærket at fyre med?

Skovmeter?? Rummeter??

Kan de for fand.. ikke bare sige 500kg ask?

Hvad er en skovmeter? Hvad er en rummeter... lofmeter vægmeter havemeter og jeg skal komme efter dig

hvor kan jeg købe biligt brænde næste gang over nettet?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 21-11-04 13:28

En rummeter er stablet og kløvet, og hvis det er stablet godt, får du ca 70-75 % af en kubikmeter.
Skovmeter er lange usavede stykker og der er mere luft i. man regner med at en skovmeter giver ca 60% at en kubikmeter, men kan også bære mindre end det hvis træstykkerne er krogede så der er mere luft imellem.
Jeg synes det lyder dyrt, jeg ville mene, at omkring 15-1600 havde været rimeligere pris.
mvh dova

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-11-04 13:35

det er da vist sindsygt dyrt. Man kan skove gran gratis mange steder. Ask brænder godt nok lidt bedre, men dyrt det er det.

http://www.planteskole.dk/gran-br.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-04 13:51

Opdagede lige, at du skriver det er klart til brug, så er det jo savet og flækket.
Så er det vedkommende der har solgt det der ikke kender betegnelsen på om det er rum- skov- eller kassemeter.
Hvis du har fået det leveret pænt og tæt stablet, hedder det rummeter, og er der hvor man får mest for pengene, men hvis savet og kløvet træ bare leveres i en dynge smidt hulter til bulter, hedder det en kassemeter, og det er det mest uhensigtsmæssige for der er der ofte kun 40-50 % træ pr. kubikmeter,
mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-11-04 14:02

Hej igen Bragesvej !
Du har jo allerede fået en god forklaring på forskellen på diverse mål af brænde:
1 Rummeter er det bedste, det er savet og kløvet og stablet med så lidt luft i som muligt. 1 Skovmeter består som regel af lidt længere stykker, som så måske også er skæve og krumme, det medfører jo langt mere luft imellem brændet, og på den måde mindre brænde i en kubikmeter. Til sidst Kassemeteren, det er som <dova> også skriver smidt ned i en kasse på 1 kubikmeter, og ofte med meget luft imellem da det ligger hulter til bulter i kassen.
Hvis det var savet og kløvet og pænt stablet, dit askebrænde, så er det cirka prisen du har givet 450- kr pr rummeter, lidt dyrt men OK hvis det var som beskrevet.
Du kan prøve at kikke lidt på dette link:
http://www.nrgi.dk/custom_asp/pjece.asp?id=191
... der er også priser på brænde - de der savsmuldsbriketter er iøvrigt ganske gode og giver meget varme til prisen.
mvh Benny

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-11-04 14:26

Det vi har købt, er en Skovrummeter 30cm lange og klare til brug.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-11-04 14:40

Citat fra sælger:

Bøg, eg, ask og avnbøg savet og kløvet i 30 cm stykker er vor største artikel. Dette produceres på vor adresse ved Gyrstinge af råtræ indkøbt i danske, svenske og tyske skove. Da vort indkøb er baseret på træ med relativ stor diameter har vort brænde et stort indhold af kernetræ.Vi leverer dette med containerbil løst aftippet på kundens adresse. Vore containere er ruminddelt med et indhold på 5 skrm pr. rum! Citat slut.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-11-04 15:33

Det er dyrt hvis det er skovrummeter, så er det jo målt op før det er kløvet og skåret.
I f.eks. Byggekram kan du købe 2 RUMMETER for 1200,- prøv lige at regne det om til skrm.
Det er ca. 3½ skrm.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-11-04 15:39

Eller gør som jeg, Køb koks i Tyskland

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-04 15:50

Den måde du forklarer hvad sælger skriver, lyder det til, at det er kassemeter du har købt, og så er det alt for dyrt.
Skovmeter måles kun før træet er savet og flækket.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-11-04 17:36

Hmm...Første gangs køber af brænde
det gør jeg billigere næste gang

Brændet som jeg købte står omtalt her: http://www.gorslev.dk/GSprod11.htm

kender i andre steder (Nettet) hvor man køber billigt brænde?
Det må i jo næsten gøre, siden det jeg har købt, er for dyrt

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-11-04 18:20

Hmmm.... Bragesvej, jeg tror jeg havde valgt 2 ton tørrede bøgeklodser på den liste du der viser, men .....OK
Jeg gætter på du bor på Sjælland, men jeg mener firmaet i dette link leverer i hele landet:
http://www.fyrselv.dk/index.php?menupunkt=butikken&kategori=17&vareid=2784&PHPSESSID=adcbba9e157eba1170c3023a0b8bca5f

..... det er kun et af mange hvis du søger på "brænde" på Google, og vælger >kun danske sider< Det ser i alt fald ud til at være lidt billigere end det du købte.
mvh Benny

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-11-04 18:34

Tak for svaret dova og til alle jer andre

Er der en tomelfinger regl der fortæller lidt om hvor meget brænde man ca bruger i vinter halvåret

Hvor meget bruger i?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-11-04 18:57

Vi har oliefyr ved siden af, dvs. vi har kun en kakkelovn i stuen, så vi bruger ikke så meget .... vel 8 - 10 rummeter om året. Vores genbo fyrer derimod hele huset op med brænde ( ca 140 m2 ) og han siger der går mellem 25 og 35 rummeter til.
mvh Benny

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-11-04 19:10

Vores genbo fyrer derimod hele huset op med brænde ( ca 140 m2 ) og han siger der går mellem 25 og 35 rummeter til.

Det bliver jo dyre en olie!

Ang Olieforbrug siger man dine Kvm x 20 = liter olie.

Feks Hus 90 kwm x 20 = 1800 løst regnet ud afh at antal personer isolering m,m.

10 rummeter er i skovrummeter?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-04 19:22

Jeg fyrer omkring 250 kvadratmeter op med ca 25-3o kubikmeter træ pr/år

Men det er så mest gran/fyrretræ som vi selv saver og flækker.
Vi bruger for ca 2-3000,- pr år hvor vi nok skulle bruge for mindst 20000 kr olie for at fyre det samme op.
mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-11-04 19:47

Jeg citerede naboen på det udsagn, men hvad prisen angår, så ved jeg han selv skover en stor del af sit brændeforbrug, og så har han jo fyret med brænde i mange år, så det sidste køber han uden tvivl til billige penge. Han har brændeplads i det meste af sin baggård, så det brænde han arbejder med i disse dage er til at fyre med næste vinter. Han siger at der i den store stabel ligger ca 40 rummeter, og det er i alt fald ikke skovrummeter, det er stablet efter alle kunstens regler, og vel mellem 25 og 30 cm lange stykker, langt det meste også flækket.
Jeg tror ikke han lyver, men det skal måske også siges, at der altid er MEGET varmt ovre hos dem, hans kone vil gerne have meget varme.
så....... Benny