/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hpfi relæ
Fra : Bragesvej
Vist : 557 gange
20 point
Dato : 20-11-04 21:12

Jeg fik for et par dage siden installeret et Hpfi relæ.

Her i dag montere jeg så en loft lampe, og ja jeg fik et lille "Dask" over fingerne,
Skulle relæet været slået fra her?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 30 point
Dato : 20-11-04 21:28

Hej Bragesvej ! Det kommer lidt an på hvor du havde fingrene ???
Hvis du har haft fingrene oppe i loftdåsen og rørt kortvarigt ved både fase og nulleder så får du et lille "dask" men dette involverer ikke Hpfi-relæet.
Har du derimod kun rørt ved faseledningen og dermed "leget" jordforbindelse, så skal relæet slå fra. Det som opstår i sidstnævnte tilfælde er netop det som omtales som en fejlstrøm - noget ledes udenfor kredsløbet, og som sagt i disse tilfælde skal dit Hpfi-relæ registrere det og slå fra.
mvh Benny

Kommentar
Fra : return

Dato : 20-11-04 21:37

her er lidt om hvad hvad et Hpfi relæ er :http://cubus-adsl.dk/elteknik/komponenter/hpfi.php

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-11-04 21:44

hvis du får det dårligt senere så skal du ikke være bange for at trykke 112 "SLUK ALTID FOR STRØMMEN"

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-11-04 21:51

Jeg har rørt både fase og nul.....Men hvad er fase? og hvad er nul? i "Dåsen" mener jeg at have set et 0 og et N..eller er det helt ved siden af?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-11-04 21:55

Nej Brage det er helt korrekt 0 = nul siger vel sig selv og det er N også, altså nul.
Ved fasen står der sikkert L - L1 osv, der kan også stå P.
pas nu på med "dåsen"
Typisk, dvs det SKAL den være, så er nul-ledningen blå og fasen kan være mange farver, sikkert sort eller grå.
Benny

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-11-04 23:20

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : defung

Dato : 20-11-04 23:44

En lille rettelse nullen skal ikke være blå.
Ifølge Stærkstrøm bekendtgørelsen af 2003 (og tidl.) BØR nullen være blå

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-11-04 00:37

OK >defung< så lad os håbe alting er som det hør og BØR
..... det er vel iøvrigt ikke mange år siden at nul som regel var den sorte ?
........... det er bare det bedste, hvis man nogenlunde er enige om sådanne ting, jeg har et par gange set den fine udendørslampe virke ganske upåklageligt, man afbrød bare nul-ledningen i afbryderen så det viste sig at lampen stod under spænding hele tiden. men sådan er der jo så meget........
mange hilsener til alle
Benny