/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nybruger af Brugt pejs...men hvordan og ~
Fra : Bragesvej
Vist : 1463 gange
100 point
Dato : 20-11-04 20:55

I det (Murstens) Hus vi har købt er der en brændeovn ( En ældre model tror jeg )
Det er en Abc Pejs.

Den ligner meget en Olietønde, den har selvfølig en låge ( Ikke af glas)
i lågen er der et " Mølle Hjule" man kan skrue ud/Ind er det til luft? (Vi har den altid lukket)
Under lågen er der en (Pind) med en ring på, man kan ikke trække den ud eller dreje den. den er vist groet fast, Hvad er den til?
nederst er der askebakken, den trækker vi lidt ud når vi starter oven op, så flammerne får fat, men i denne skuffer er der også et " Møllehjul" der kan drejes ud/ind?? hvad er så den til? det hele skal vel ikke stå piv åbent (Så kan man jo bare åbne lugen

På røret er der en lille lem der kan åbnes? Hvad er den til?

Ovnen har 6 huller i bund og 6 i top...er det så en Konvektionsovn?

Bag ovene er der udgang til rør, (vores bruger top udgang) bag ovnen der sod/Brændt et sort mærke på størelse som bag udgangen (jeg har lige malet) så det er kommet efter Vi er begyndt at fyre. er dette normalt

Er Abc pejs et godt mærke? (Min kone er lidt skuffet, man kan nemlig ikke se flammerne, men jeg syntes den brænder godt, og det er hovedesagen ikke?

Hvorfor er der på visse ovne en Fedtsten?

Om det er min første ovn....ja det ses tydeligt ikke ;-D
men hjælp gerne et par nybagte "Ovn brænder"

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-11-04 21:33

ABC har skiftet navn til Hvam.
http://www.hwam.com/

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 20-11-04 21:45

Hej Bragesvej !
Lad os starte forfra, det er det som man kalder en konvektionsovn i har erhvervet sammen med huset (hullerne i bund og top). "Møllehjulet" på lågen er til ekstra lufttilførsel, kan med fordel åbnes lidt under optændingen, og kan iøvrigt under fyringen bruges til at regulere hvor meget fyr der skal være på.
"Møllehjulet" i bunden, over askeskuffen har sikkert været forbundet med den stang du omtaler med ringen på, eller den er det måske endnu, du mener jo det kan være "fastgroet" - den er begnet til at ryste asken ned i askeskuffen med, pinden med ringen trækkes ud og ind, derved drejer "møllehjulet" frem og tilbage, så asken rystes ned.¨Så måske en gennmgribende rengøring ville være godt, så kan du måske også se hvordan disse dele er eller har været forbundet.
Lågen på røret er uden tvivl til at udtage sod o.l. - skorstensfejeren vil sikkert gerne bruge den.
Med hensyn til din sorte plet på væggen, så synes jeg ikke det lyder så godt, du skal sikre dig, at det røgrørsudtag der er bag på ovnen er forsvarligt lukket af, med en metalplade.
Jeg forstår godt din kone, det er dejligt at kunne se flammerne, og beroligende -
ellers har jeg kun hørt godt om ABC-ovnen, så som du selv skriver, det vigtigste er vel at kunne holde varmen i disse kolde tider.
God fornøjelse med ovnen mvh Benny

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-11-04 21:56

Tak for oplysningerne Benny, ang "Møllehjulet" forneden så sider det ikke over skuffen men på skuffen og drejes ud eller ind som en skrue, er det for at give den lidt fut når man starter op? her ville jeg jo bare bruge skuffen, men dert er jo ikke så pænt.

Jeg fatter bare ikke det både skal være et møllehjul i skuffen og i lågen?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-11-04 22:02

Rørudtaget bagtil er "skruet i med en original insats, måske den bare er "Utæt" som sagt er jeg jo ny i faget og bag ovnen løber skorstenen, går jeg ind i værelset bagtil hvor skorstene løber op i gennem mureværket (Vil jeg tro)
og ligger sin hånd der, ja så har man den der ikke længe, for den er godt nok varm, selfølig røg er varmt m,m, jeg undre mig bare over en skorsten kabslet ind i tapet må blive så varm.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-11-04 22:03

OK Bragesvej, jeg havde misforstået placering af "møllehjulet" - det giver altid mest fut i forbrændingen når luften kommer nedefra, derfor hjulet på skuffen.
Hjulet på lågen er mere til finjustering af forbrændingen når den først er godt igang, lidt luft her kan øge forbrændingen af de gasser der opstår.
Selvfølgelig kan du åbne skuffen lidt lige når du tænder op, men som du selv mener ser det ikke så pænt ud, og ved at bruge hjulet hindrer du også at gløder kan falde ud på gulvet/tæppet.
Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-11-04 22:09

Det er sikkert rigtigt, at indsatsen er utæt, her kan du med fordel tætne med ovnkit, som i dag fås på en tupe som ligner dem med silikone, det er meget let at arbejde med.

mvh Benny

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-11-04 22:16

Tak for svarene Benny der kommer lige to mere på faldrebet

1 inde i oven øverst ligger der en rund topplade den kan tages ud (Den er delvis brændt i stykker) har den noget med røjudvilkning at gøre? forhindere den gnister i at gå op i skorstenen?

2 Uden på, oppe på toppen er en rund lille plade man kan tage af, er den til at sætten en kedel på, den forige ejere mente den var til at komme brænde ned i ovenen med, men her ligger så det før omnævnte topplade i vejen???

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-11-04 22:43

Selv tak Bragesvej ! 1) den indvendige topplade er selvfølgelig med til at forhindre gnister i at nå skorstenen, men hovedsalig er den med til at hindre et helt frit aftræk, som jo så ville medføre at du fyrede lige så meget på skorstenen som på ovnen, og den varme har i ikke meget glæde af i stuen. Hvis den er delvis itubrændt kan du med fordel udskifte den, du behøver ikke købe en original, men tag et nøjagtigt mål og gå ned til den lokale blikkenslager/smed og få ham til at klippe dig en ny.

2) Den udvendige plade er nok mest tiltænkt adgang for grundig rensning, og du kan selvfølgelig bruge den til din gamle kobberkedel, det ser jo pænt ud. Nej, den har ikke været tiltænkt som indfyringssted.
fortsat god week-end
Benny

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 21-11-04 11:10

Undskyld jeg blander mig, men det lyder i det hele taget som om der er basis for en seriøs snak med en skorstensfejer - de fleste vil med glæde øse af deres erfaringer.
At vægen uden på skorstenen bliver varmere end godt 'hånd-lunken' er tegn på dårlig fyringsøkonomi - dette kan (KAN) have noget at gøre med den manglende plade, eller det kan skyldes for stor lufttilførsel - få gang i brændet, ved at åbne skuffen 1-2 cm i ca 5 minutter, derefter 10-15 minutter med luft gennem nederste åbning (sidder på jeres askeskuffe) og derefter reguleres forbrændingen gennem øverste luft-åbning. Der skal faktisk reguleres så langt ned at træet gløder, men flammerne starter 1-3 cm over træet - hvilket naturligvis kan være svært at se, når der ikke er glaslåger.. - men så er det gasserne der forbrændes, og du får mest muligt ud af dit brænde.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-11-04 13:15

Det gør skam intet du blander dig tværtigmod

Jeg kan følge dig meget langt hen af vejen, jeg har fået at vide (Telefonisk) at noget af det vigtigste der skal være i
orden, er denne kant "Tråd" der sider rundt om lugen, den skal være intakt, da dette er af en meget vigtig betydning.

Den er meget slidt, så den skifter jeg.

Jeg gjorde Oven rent her til morgen ( Fejet den og støvsuget den) og jeg fik også løsnet den før omtalte
"Rystepind" så den virker.

Ang "Pladen" Den er næsten rund men har en lille flad siden, dette gætter jeg på er for at kunne tage den ud.

Pladen ser godt "Brugt ud" Ca på midten er der et hul på ca 15 cm i diameter, dette er tyndslidt i kanterne ,og flåsser kraftigt, spørsmålet er nu, skal der være et hul der? eller er der blevet brændt i gennem der?
Mit bud er, der skal være et hul i den top plade, for at kunne komme af med røjen, da der ellers kun der den frigang fra toppladen ud til siden af tynden, men det er måske meningen at røgen skal fise ud der??...næppe?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-11-04 13:30

Hej igen Bragesvej ! (og Niederhof)
Ja, det er helt fint at få flere meninger med i tråden, andre har gjort andre erfaringer.
Der har helt sikkert været et hul midt i den plade fra starten af, så det skal du også få lavet i en evt. ny plade.
Det er iøvrigt rigtigt at de tætninger omkring lågerne er ret vigtige, hvis der ikke er rimeligt tæt når der er lukket har den regulering med de små "møllehjul" jo ingen effekt. Niederhof er jo også inde på det jeg beskrev omkring forbrænding af de gasser som dannes under forbrænding/opvarmning af træ - kul - koks eller hvad du nu fyrer med, for meget luft giver dårlig fyringsøkonomi, men det er alt sammen noget du skal prøve dig frem med, og så gøre dig dine erfaringer.
Held og lykke med det
Benny