/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
navnet på akkorder
Fra : dannitheking
Vist : 590 gange
50 point
Dato : 20-11-04 19:46

Halløjsa Mennesker…
Jeg sider og skriver musik men ved ikke hvad den her akkord hedder x02230.. men det sker tit jeg ikke ved hvad en akkord hedder… er der ikke noget på nette jeg kan bruge til at finde navne på akkorder.. tror jeg engang har set en side man kunne finde navnet på akkord… men hvilken? Og hvad er navnet på x02230?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 20-11-04 19:53

Politiken har udgivet en guitar bog i sin tid"spil med becifring" der er alt med becifring,akkorder,noder etc

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 20-11-04 19:57

Det er en Asus(4). Der findes programmer der kan hjælpe dig med navnene på akkorder. Jeg skal se om jeg kan finde ét, ellers er der naturligvis også muligheden at man lærer sig lidt teori :)

Accepteret svar
Fra : Trinethk

Modtaget 60 point
Dato : 20-11-04 20:50

jqb tror et er denne side du søger.
Du må da ellers havde en god forstand på guitar eftersom du lige kunne se at det hva Asus(4) Det kunne jeg overhoved ikke se, aned faktisk at den kunne skrives sådan :S ?!

http://chordfind.com/

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 20-11-04 21:57

Jeg havde forstand på det en gang, men det skal vist lige støves af. Sus-akkorder var dog ret faste bestanddele af mit tidligere bands numre, så dem kan jeg som regel godt genkende

I øvrigt en fin side du foreslår - det var ikke den jeg tænkte på, men den kan lige nøjagtig det som jeg kan huske jeg har haft et par programmer der kunne, for så mange år siden at de fandtes i DOS-versioner.

For alt muligt musikhjælp kan jeg i øvrigt anbefale siden www.hitsquad.com hvor man kan finde stort set alle typer programmer der har med musik at gøre.

Kommentar
Fra : suspiria

Dato : 21-11-04 03:29

Her er måske et af de programmer du skriver om jqb??
http://www.coolfreesoftware.com/chords/chords_s.shtml

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-11-04 03:35

dannitheking

Det kan være, at du kan bruge denne side

http://home.rol3.com/~u0482183/gitarre/gitchords.html

Godkendelse af svar
Fra : dannitheking

Dato : 21-11-04 12:02

Tak for svaret Trinethk.

Kommentar
Fra : EjustE

Dato : 21-11-04 12:53

Hejsa alle

x02230 er ikke en asus4 men bare en asus ifølge den akkord-oversigt jeg har

flame me if you want

Kommentar
Fra : EjustE

Dato : 21-11-04 12:54

Hejsa alle

x02230 er ikke en asus4 men bare en asus ifølge den akkord-oversigt jeg har

flame me if you want

Kommentar
Fra : BigDBoogie

Dato : 26-11-04 22:12

sus er kort for suspended - dvs man har udelagt/erstattet en naturlig akkordtone (grundtone, terts, kvint) og erstattet dem med en skalatone imellem (oftest 4'eren - hvorfor et lidt dovent noteret "sus" ofte er lig sus4, men også 2'eren eller 6'eren bruges). Det er spændingsakkorder, der gerne vil "finde ro" og forløses i den næste akkord- men som også har noget luftigt let over sig, hvis der spilles mange af dem. De er i sig selv kønsløse - hverken dur eller mol - så her skal de øvrige akkorder være med til at definere tonearten...hvilket jo giver nogle muligheder for overraskelser i sig selv...

http://cc2.hku.nl/wim/reservoir/ict-b/j1theorie/8vrtrakk/delay-ch_eng.html

http://bigd.dk