/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Raid eller ikke Raid?
Fra : plb
Vist : 480 gange
50 point
Dato : 20-11-04 11:02

Hej

Jeg ved ikke så meget om harddiske og sådan, men har hørt at det skulle gå hurtigere hvis man har Raid på sit motherboard?
Er Raid en instilling i windows eller skal stikkene sættes anderledes i?
Kan det betale sig at sætte Raid til (eller hvad man nu gør) ?
og hvad er Raid helt præcist?

mvh P/lb

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-04 15:06

Der skal mindst to HD til at køre Raid.
Raid 0 = data fordeles ligeligt på to HD og det går hurtigere (dog ikke dobbelt fart)
Raid 1 = data spejles på to HD så hvis den ene går mekanisk i stykker virker den anden stadig.
Der er flere Raidtyper men Raid 0 er den eneste der giver større hasighed men elendig backup-sikkerhed.
Der kan kun sidde en HD pr. controler i Raidsystemet og de skal stå som master.

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 20-11-04 15:50

Du kan køre en slags RAID på din sidefil - og dette fungerer ret godt.

Du gør følgende:

En master hardisk på hver IDE port.

Højreklik på denne computer -> Egenskaber -> Avanceret -> Ydeevne / Indstillinger -> Avanceret -> Virtuel hukommelse

Her sætter du sidefilen til en værdi på en partition på disk 0, og herefter på en partition på disk1

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 20-11-04 17:35

Du kan godt tilslutte een harddisk til raid. Så kører den bare som en standard-controller.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-04 19:40

Ja ting27
Hvis der er en fysisk raidcontroler - ja ............typisk SATA

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 20-11-04 20:11

Emesen skriver:

Der er flere Raidtyper men Raid 0 er den eneste der giver større hasighed men elendig backup-sikkerhed.

Men der er dog raid 5 som giver fordele på begge områder...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-04 20:19

sferling - men jeg kunne ikke huske præcis hvad Raid 5 gjorde.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-11-04 15:07

Så hvis jeg skulle købe noget ville jeres forslag lyde på raid 5 ?
Hvordan sætter man det til ?
Har nemmelig lige fundet ud af jeg har raid 0, raid 1.
Men det er ikke noget i ville anbefale mig at sætte til eller hvad?

Sidste, men ikke mindst, kan man mærke forskel hvis man nu fx sætter den til raid 0 ?
jeg har 2 harddiske.. og jeg forstår stadig ikke så meget af hvad i mener.

kunne i måske forklare det lidt mere basic ? hehe så en som mig også kunne forstå det

mvh P/lb

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 15:40

raid 0 kræver vist to identiske harddiske?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 16:05

Raid 0 med to HD helst ens da de skal arbejde samtidig.
Data fordeles på de 2 HD.
eks.
Data = abcd
HD 1 = ac
HD 2 = bd
Data kan nu hurtigere lagres fordi data a og b lægges samtidig og c og d lægges samtidig. Hvor data ellers lægges sådan - først a så b så c så d og det tager jo længere tid.
Men....................går den ene HD i stykker kan der ikke læses data på den anden.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-11-04 16:09

Jeg har 2 maxtor harddiske. den ene 80 gb og den anden 120 gb..
Jeg er ikke sikker på jeg forstår det med Raid.. Når jeg sætter den til Raid 0, så går det hurtigere, men forstår ikke helt hvorfor eller hvordan?
emesen, måske du vil forklare det lidt nærmere?

og hvordan sætter jeg harddisken til Raid 0 ?

mvh P/lb

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-04 16:15

80 og 120 Gb i Raid 0 = een 80 Gb HD

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 21-11-04 16:27

Hmm det tror jeg ikke jeg har råd til i længden, men Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 23-11-04 15:30

Nå, I er allerde færdige - jeg ville bare lige besvare det spørgsmål der hænger i luften.
Raid 5 er heller ikke en realistisk løsning her kan jeg se, for manden har, som jeg, ikke penge som græs.
Raid 5 kræver en controller der understøtter dette.

En sådan kan købes for et par tusinde kroner, men så får man også alle fordel fra 0 og 1 plus mere.
Køber man en raid 5 controller med 6 kanaler og 64 mb hardwarecache til ca. 2000.- som jeg har set og tilslutter, 5-8 ens harddiske vil der dannes ét drev på ca. 80% af den samlede kapacitet - de ca. 20% går så til redundans - altså data der ligger to steder, bare lavet så smart at man kan gendanne en vilkårlig disk fra de andre. Hvis altså en disk står af, skifter man den bare og så gendannes data fra de andre diske - der er endda controllere der kan have en ekstra disk tilslutet, som så indkobles automatisk hvis en af de andre står af - man har altså samme sikkerhed som raid 1, men slipper med at afsætte 20% af pladsen mod de 50% i raid 1. På samme måde skrives der til flere diske på samme tid - her bare på op til 6 diske (6 kanaler) og med en tilnærmet tilsvarende hastighedsforøgelse.

Raid 5 giver altså hastighed, sikkerhed og mulighed for én meget stor disk at arbejde på.

Men man skal have en 5.000 til 15.000 at smide efter projektet, men så har man også angrebet den alvorligste flaskehals i meget computerarbejde - så sådan én drømmer jeg om, men jeg har heller ikke råd.

Tidligere har man kun kunnet få sådan noget til scsidiske, men nu også til idediske, og de nyeste af de sidste har også fået indarbejdet scsiteknologier som optimering af arbejdsgangen, så op til 32 kommandoers rækkefølge arrangeres så disken skal arbejde mindst muligt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-11-04 16:19

Ja og for almindelige brugere er en god backup godt nok.
Men alt efter hvad du laver, så er det ikke sikkert, at det er din HD som er flaskehalsen.
Rigelig med ram kan afhjælpe meget.

Det nyeste er SATA diske (op til 8) og med hot(jeg kan ikke huske hvad det hedder) så du kan skifte mens den kører.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 23-11-04 16:24

sferling, jeg kan se jeg var lidt for hurtigt ude med mit svar dér

mvh P/lb