/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pantelåner
Fra : alimak
Vist : 6628 gange
100 point
Dato : 19-11-04 23:24

I Norge og Sverige er der pantelånere, Her i Danmark findes det ikke pantelånere.(Jeg har aldrig set nogen her.)Er der nogen der ved om det er forbudt at starte pantelåner virksomhed. Har hørt at det var pantelånere for en del år siden i København.Hvorfor blev de lukket? Det må være en god forretning. I Norge er det bankene der ejer dem.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-04 23:29

Der har været, men det er mange år siden det blev forbudt.
mvh dova

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 19-11-04 23:43

http://www.politi.dk/Blanketter/P_705-01_A&B_ansoegning_om_bevilling_for_personer,%20selskaber,%20foreninger_til_handel_med_brugte_genstande.pdf

her henter man et ansøgningsskema, hvis man godt kunne tænke sig at blive pantelåner, det kræver nemlig en polititilladelse.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-11-04 23:53

Dova
Hvorfor siger du at det er forbudt? Ved du det, eller tror du det?Er det blevet lovlig igen siden det er ansøgningskema for at starte som pantelåner.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-04 23:56

Det man forstår ved pantelåner i dag, er så vidt jeg ved med at låne penge ud, altså en form for finansieringsselskab .
De der med at folk kunne gå ind og pantsætte deres ting, findes ikke mere.
mvh dova

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-11-04 00:13

Det sidste lånekortor lå vel i købehavn og kaldtes i folkemunde "Stampen" og var beliggende på Svanevej 24 inde i gården - det havde tidligere ligget på Nørrebrogade overfor Stefans Kirken.
Jeg tror det blev nedlagt i slutningen af tresserne og det var det offentlige der ejede det. Private lånekontorer blev forbudt allerede i trediverne ved lov. Det var vel den almindelge stigning i velstanden der overflødiggjorde lånekontoret.
Jeg havde familie der boede på Svanevej og har set en hel del til det.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-04 23:25

Det kendteste kontor var "Onkel", man gik til "Onkel" og pantsatte sine arvesmykker, sølvtøj etc. Hvis værdien var 100 kr. i fri handel, kunne man låne 50 kr, og så skulle man indfri pantet inden for 3 mdr. med et gebyr på 10 %, altså i alt 55 kr. Man kunne også forny for en eller et par perioder. Hvis man ikke fornyede, blev godset solgt på tvangsauktion. Det virkelige navn på "Onkel" var Det Kongelige Assistenshus (assistens betyder hjælpe), og det lå ved Nybrogade overfor Kanalen, i den bygning, der nu huser Kulturministeriet. Det lukkede p g af manglende behov, det var en besværlig måde at låne penge på. I USA har der engang været et utal af pantelånervirksomheder....måske har du set Rod Steiger i filmen Pantelåneren "The Pawn Broker" fra 70-erne. Jeg tror ikke, der er meget forretning i det, bl. a. fordi du får en hulens masse besvær med at læse Kosterbladet, som er politiets fortegnelse over tyvekoster, og du kommer i konflikt med reglerne om hæleri, hvis du belåner stjålne koster. Jo, nogle vil komme og belåne deres tv eller et marei hos dig, måske, men du skal være dygtig til at vurdere tingene, så du er sikker på, hvad det kan indbringe ved en auktion, som foregår ved en autoriseret auktionsholder (som også skal have betaling). Så skal du have plads, meget plads til at opbevare de pantsatte ting, og du skal beskytte ig forsikre det hele mod tyveri, brand, vandskade, du skal holde styr på alle numrene, og kunne gennemskue uhæderlige folk. Jdeg tror besværet er uforholdsmæssigt stort i forhold til de indtægter, du kan skaffe dig. Men hvisdu menmer det seriøst, så find ud af på internettet, hvordan de amerikanske pantelånerforretninger virker (hvis de ikke er gået på pensio); og så læg et budget, som du viser din bank....hvis den tør, så er det måske en ide aqlligevel.

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 05-12-04 14:37

Tak for svaret Oldboston.