/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ændre partitionering under XP?
Fra : sus1234
Vist : 2182 gange
100 point
Dato : 04-08-02 12:02

jeg har for ikke så længe siden formateret min HD og delt den i 3 desvære er min windows-partitionering blevet for lille.
Hvordan kan jeg næmmest tage noget af mit E: drev og tilføje mit C:, uden at det har nogen indflydelse på mit D:drev!
- skal jeg virkelig til at formatere igen?

Accepteret svar
Fra : kaasgaard

Modtaget 110 point
Dato : 04-08-02 12:08

Hep,

Du behøver ikke at formatere igen. Du kan bruge et program, der hedder Partition Magic. Med det kan du ændre størrelsen på de forskellige partitioner uden at miste data.

// Martin

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 04-08-02 12:10

Hep,

Jeg glemte helt at sige at programmet er fra Powerquest, seneste version er 7 og at du kan læse mere om det på http://www.powerquest.com/partitionmagic/

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 04-08-02 12:45

er der ikke mulighed for at finde en billigere måde at gøre det på??

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 04-08-02 12:48

Du kan downloade deres trial version ;)

// Martin

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-08-02 12:57

Hej Sus,

der er en nogle tips her omkring Partitioner... -->
http://www.wintip.dk/artikler/partition.htm
som også har en guide til Partition Magic... -->
http://www.wintip.dk/guides/pm/index.htm
der forsættes her... -->
http://www.wintip.dk/guides/pm/pm_guide2.htm
derefter ka' du klikke på "næste" og gå resten igennem... "næste"-knappen er ikke på det forige link hvorfor jeg også har puttet den her med...

Partition Magic er et ret godt program, det er godt nok shareware, og har derved visse begrænsninger...

du ka' downloade en der trial/evaluation copy her... -->
http://www.powerquest.com/downloads/eval-soho.cfm
det kræver dog en hvis form for registrering... samt du ikke rigtig ka' ændre noget med den...

men den ka' købes her til 780,- kr. -->
http://www.proconsult.dk/katalog/soft/soft-a/soft-a40/softpqpm70eik1eu.html

så hvis du vil ha' fuld udbytte af Partition Magic, bliver du nød til at købe den... eller rode dig ud i noget snavs...
Men jeg vil nu sige den er pengene værd...

men jo der er også alternative måder end lige Partition Magic, men det er virkeligt et godt program... jeg vil vove at påstå det er creme de la creme... inden for den genre af værktøjer til at partitionere med...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 04-08-02 13:04

hmm lyder altsammen meget godt! men jeg er meget nærig, og kan ikke forstå at jeg skal betale 780 kr for et program jeg skal bruge denne ene gang!
og som starup siger med trial versionen jeg kan ikke ændre noget med den!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-08-02 14:50

Hej Sus,

tja... der er et gratis program der hedder "Ranish Partition Manager"... -->
http://www.ranish.com/part/
Men hvordan den funker konkret ved jeg ikke helt... man den sku' virke til XP... hvordan den funker har jeg ingen anelse om, idet jeg ærlig talt ikke har haft lyst til at sætte mig ind i hvordan den ska' bruges...
du ka' her se et screenshot af den... -->
http://www.ranish.com/part/part.gif

jeg mener også der eksistere et par andre gratis programmer... men ingen af dem kommer selvfølgelig i nærheden af Partition Magic... og jeg ved ikke om de helt understøtter XP... men et af dem understøtter Ntfs i NT... så der er da en lille chanche...
problemet er at jeg ikke ka' finde dem på nettet i øjeblikket, jeg ka' heller ikke lige huske hva' de hedder... men jeg vil prøve at se om jeg ka' finde dem i mit rod... jeg ska' nok gi' en tilbagemelding... når jeg har fundet dem... så håber jeg de stadigvæk eksistere derude i Cyberspace så jeg bagefter ka' finde et link til dem på nettet... så du selv ka' gå derhen og downloade dem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 04-08-02 16:33

Hvilken version af windows snakker vi om ??

Er det windows XP er der faktisk denne funktion indbygget i windows og du er ude over at skulle anskaffe ekstra software.

Klik på :

start -> indstillinger -> kontrolpanel -> administration -> computeradministration

i dette program under lager -> diskhåndtering finder du det du skal bruge for at partitionere din harddisk.

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 04-08-02 16:48

Nu er det XP jeg har!
- nu bare for at være besværlig kunne man så får en trin-for-trin vejledning i hvad jeg skal gøre for Windows-hjælp er ikke til megen hjælp!

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 05-08-02 08:33

Du kan også flytte swapfilen som windows bruger til drev e eller sætte dens størrelse ned.
Det gøres ved at gå ind i kontrolpanel > system >faneblad avanceret > ydelse og i kassen med vituel hukommelse vælg knappen ændre. ( jeg er ikke 100% sikker på at stien er rigtig for jeg sidder med win2000).

Dydendak

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 05-08-02 23:29

dybendak... hvad har en swapfil med en partitionering at gøre ?? Det er to vidt forskellige ting