/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvilken firewall og port forwarding
Fra : metalfaust
Vist : 367 gange
100 point
Dato : 19-11-04 20:46

nu forholder det sig (tilsyneladende) sådan at jeg er i besiddelse af to firewalls. den der følger med xp (mener den kom i form af en opdatering) og så en gratis en, sygate personal firewall. Windows firewall er slået fra mens den anden bare af sat til 'allow all'. er der nogen grund til at jeg ikke bare burde nøjes med xp's firewall (tidligere mener jeg kun jeg havde den anden fw)?

Et andet spørgsmål er, at dersom jeg skal bruge en bittorrentklient er det nødvendigt at åbne (forwarde) port 6881, hvilket skal gøres i både router, men også i firewall. nogen der ved hvordan man gør det i firewall fra windows?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-11-04 21:33

Nej, men jeg kan ikke finde ud af at gøre det i routeren, kan du forklare mig det??

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 19-11-04 21:40

jeg kan jo dårligt acceptere det som et svar... hehe. det var, tror jeg i hvert fald ikke, svært at gøre i min router. er kunder hos cybercity, og der er en bedre vejledning end jeg kan forklare det her: http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650r/port_forwarding/

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-11-04 21:47

takker for hjælpen, jeg vil prøve derfra. Beklager dybt at jeg kravlede ind i dit spg.

Har du prøvet at deaktivere din firewall, så du er sikker på om det er den der blokkere??

Kommentar
Fra : plb

Dato : 19-11-04 21:49

jeg bruger selv sygate og er meget tilfreds.. jeg kan forstælle dig hvordan du lader bittorrent komme igennm sygate men ikke i windows firewall..
jeg skal bare lige finde linket frem

mvh P/lb

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 19-11-04 21:50

den ene xp'en er slået fra og den anden er sat til 'allow all', så det burde vel ikke være dem som blokerer for noget... jeg er relativ ny bruger af azureus, og får tilbage meldingen NAT-fejl i port 6881 på trods af at jeg har forwarded til min ip-adresse som vist nok har fem cifre (nr. jeg fik ved at skrive cmd > ipconfig i 'kør'...

Kommentar
Fra : plb

Dato : 19-11-04 21:52

hmm.. jeg fandt li det her: http://btfaq.com/serve/cache/25.html

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 19-11-04 21:53

ah, jeg kan se at jeg sandsynligvis har en dynamisk i stedet for en statisk ip. jeg mindes i hvert fald ikke at jeg har foretaget denne procedure, og da der står at en statisk er bedre end en dynamisk når man forwarde porte, så kunne det være at det var en ide. http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650r/port_forwarding/find_din_ip_adresse/

Kommentar
Fra : plb

Dato : 19-11-04 21:54

jeg bruger selv bittornado og hvis jeg bare sætter den til allow all, altså sygate, så er jeg stadig "firewalled"
så tror du ska konfigurere den før det virker

Kommentar
Fra : plb

Dato : 19-11-04 21:55

ja det er meget muligt !

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 19-11-04 21:56

ved du hvordan man konfigurere sygall. jeg går ud fra at du også har xp-firewall'en, men at du har den slået fra/at den ikke laver vrøvl.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 19-11-04 21:58

jeg må skuffe .. har win 2k så har ikke det problem.
men sygate kan jeg godt give en forklaring på..
du skal åbne for portene inde i "tools" -> "advanced rules"

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 19-11-04 22:01

ok, jeg vil lige prøve at ændre ip fra dyn. til stat., og derefter se på sygate. vender lige tilbage...

Kommentar
Fra : plb

Dato : 19-11-04 22:03

okay, men smutter for i aften .. skal ud og gøre byen usikker
så held og lykke.. hvis du ikke for hjælp i aften så er jeg tilbage i morgen .

mvh P/lb

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 19-11-04 22:19

Med fare for at gøre mig selv til grin så synes jeg at kunne konstatere en fejl i denne vejledning: http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650r/port_fo rwarding/find_din_ip_adresse/

i pkt. 2 ser man at ip-adressen er 10.0.0.2
i pkt. 6 skal man så skrive ip-adressen med samme nr., men min slutter jo ikke på .2!? Jeg skal vel skrive det som jeg får frem ved at skrive cmd > ipconfig i 'kør'..., eller hva'r?

Accepteret svar
Fra : plb

Modtaget 100 point
Dato : 20-11-04 10:56

ja du skal skrive din egen ip ind.. grunden til de siger 10.0.0.2 er at det er den ip de har fået frem.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 21-11-04 02:38

plb, vedr. sygate og port forwarding... jeg fik dette svar fra sygates forum, så jeg går ud fra at der er en snert af sandhed i det:

"You would not be setting up a port fwd in your personal firewall. If you are behind a cable or dsl router then you must set the port fwd in that device.
SPF all you need to allow the exe access. When you allow access, all ports send / receive are allowed. The application options, advanced section you may restrict the ports allowed, client and server."

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-11-04 11:54

Jeg bruger selv både BT og Emule (ed2k) og hvis jeg ikke giver dem lov inde i "advanced rules" så er begge "firewalled".
Men hvis det virker ved dig, så er det vel ikke et problem.
Men fik du givet adgang i din router?

mvh P/lb

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 21-11-04 12:22

jeg tror f.s.v. at routeren er konfigureret, men som sagt er vi to der deler forbindelsen, og min bofælle er ikke videre åben overfor at pille ved noget i LAN-indstillingerne. i det mindste får jeg stadig meldingen NAT fejl i port 6881 og latterlig lav dl hastighed...

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 13-12-04 00:04

Tak for svaret plb.