/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Startbesvær med Mazda 323 1.5 /1989
Fra : kurtmoeller
Vist : 702 gange
120 point
Dato : 19-11-04 19:22

Om sommeren starter bilen efter et par forsøg og med forudgående "pump" med speederen. Når det bliver koldere bliver motoren sværere at starte - ofte først efter 4-6 forsøg. Om vinteren kan man ved kold motor komme helt op på 8-10 gange, og med flittig brug af speederen. Efter start kan motoren være svær at holde i gang - og går af og til ud, især når bilen skal til at trække i gang. Efter 10 sekunders kørsel er der ingen problemer, og det vender først tilbage, når motoren igen er helt kold. Alle bevægelige dele i indsugningen er renset, smurt og "motioneret" - luftfiltret er skiftet. MEN problemet er der stadig. Jeg antager, at problemet er den automatiske choker,og at noget af problemet er manglende benzintilførsel, men hvordan virker den? Og hvad skal der til, for at motoren får nok benzin ved starten?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-11-04 19:27

Manglende benzintilførsel kan det ikke være når den kører fint om sommeren.
Det må være din chokerindstilling.

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 19-11-04 20:04

OK - gik ud fra at bilen fik mere benzin ved at pumpe speederen, og det lader til at virke, da den er helt død uden 4-5 vip med speederen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-11-04 20:16

Den får da også mere benzin når du pumper, for så "leger" du jo choker.
Et tryk med speedreren påvirker accelerationspumpen som lige giver et sprøjt benzin ind i indsugningen.

Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 120 point
Dato : 19-11-04 21:35

I morgen formiddag når den er kold går du ud og skruer låget af luftfilteret så du kan se chokerspjældet. så vidt
jeg husker er der tale om en registerkarburator, så det er nok et dobbeltsjæld, alså 2 ved siden af hinanden.

Læg nu mærke til spjældets stilling, hvis motoren var varm da du stoppede den sidst vil spjældet være åben,
altså stå lodret. Nu træder du speederen i bund og slipper den igen, så ud og se igen, nu skal spjældet være
lukket. hvis det ikke er tilfældet virker systemet ikke og du har fundet fejlen.

Når du har prøvet det så lad os høre resultatet, der sikkert nogen her der kan hjælpe dig videre.

Hilsen Reiffenstein.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-11-04 21:42

Ja Reiffenstein god metode - lad os høre hvad den så gør.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 19-11-04 22:06

køb en toyota den starter altid 112% sikkert eller

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-11-04 22:29

Da du skriver, at bilen går fint efter bare 10 sekunder, tror jeg din bil er justeret til en økonomisk mager blanding (chokeren er i funktion i flere minutter, når det er rigtig koldt). Derfor skal den lige have et (eller flere) startskud med accelerationspumpen. Det kan du så bare gøre inden du drejer nøglen, så øger du chancen for, at den springer i gang.

H-J

Kommentar
Fra : nanna123

Dato : 27-11-04 19:02

Karburatoren på denne model har en svaghed på chokerfunktionen, og det kan testes om den forstiller spjældet korrekt meget nemt. Som tidligere besvaret kan du demonterer luftfilteret, og kikke ned i karburatoren. Der er 2 porte, men kun chokerspjæld i den ene. Dette spjæld skal være lukket helt ved kold motor. Hvis spjældet ikke er lukket kikker du på siden af karburatorer hvor der sidder nogle små stænger, den stang der går til spjældet har en svaghed i låsen - og kan være faldet af. Derudover kan selve akslen for choker - ved stangen, være groet fast. Sidste mulighed er den voksventil der sidder på siden af karburatoren - som aktiveres af varme og kulde, den kan være defekt. Test den ved at demonterer den, og varm den op i hænderne - så ser du om den ændrer position.

mvh nanna123

Godkendelse af svar
Fra : kurtmoeller

Dato : 08-12-04 10:34

Tak for svaret reiffenstein.

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 08-12-04 10:36

Har nu konstateret, at luftspjældet lukker og åbner som det skal i forbindelse med start. Det der tilsyneladende svigter er vacuumsystemet, der bl.a. skal hæve tomgangen ved koldstart. Det laver jeg et nyt spørgsmål om

Mvh
Kurtmoeller