/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
gulvafløb
Fra : smut
Vist : 1313 gange
100 point
Dato : 19-11-04 19:15

jeg har et lille vædemål kørende med min chef.....
jeg mener der SKAL være 30 mm fra o.k gulvafløb til o.k dørtrin i et badeværelse det skulle helst stå i bygningsreglementet og IKKE bare være en sbi anvisning da det så ikke er et lovkrav

mvh smut

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 19:32

Der er vist noget du har misforstået omkring lovkrav. I dansk lovgivning er det kotume, at udstikke retningslinier, som bliver nøjere defineret af de respektive styrelser i for eksempel SBI
Dette er fra:
BEK nr 60027 af 25/06/1998 (Gældende)

Bekendtgørelse om bygningsreglement for småhuse

Citat
4.6 Vådrum

4.6.1 Baderum, wc-rum med gulvafløb og andre vådrum skal opfylde følgende krav:

a. Gulve og vægge skal udføres, så de kan modstå de fugtpåvirkninger og de mekaniske og kemiske påvirkninger, der normalt forekommer i vådrum.

b. Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte.

c. I rum med gulvafløb skal gulvet i den vandbe lastede del af rummet have fald mod afløbet.

d. I den vandbelastede del af rummet må der ikke udføres rørgennemføringer i gulvet.

e. Vægge og vægbeklædninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte i den vandbelastede del af rummet.
(4.6.1) I SBI-anvisning 189 beskrives, hvorledes gulve og vægge i vådrum kan udføres.

4.6.2 Til vandtætning af skeletvægge samt gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal flisesystemer og fugefri belægningssystemer, som påføres i flydende form, udføres i overensstemmelse med vilkårene i Bolig- og Byministeriets godkendelse af de enkelte fabrikater.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-11-04 20:03

Du skriver dørtrin,det i sig selv(selve dørtrinet) kan jo sagtens være 3cm. højt.
Det er gulvet udenfor badeværelset man,vi eller mig måler fra,ned til badeværelsegulvet.
50mm.hed det,da jeg rodede med det.
I Hr.BjarneD's indlæg ser jeg heller ikke nogen mål,men ved bare at 50mm.var kotyme i branchen
for ikke så længe siden.

Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Citat
c. I rum med gulvafløb skal gulvet i den vandbe lastede del af rummet have fald mod afløbet.

Det er jo rart at vide,og så får De penge for at side og skrive det.

Keldd

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-11-04 20:07

det har du sikkert hørt i tv2 huset der var der en byggesavkyndig der netop gjore opmærksom på at der fra rist til overkant af dørtrind skal være min. 30mm

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-11-04 20:38

Som sådan,er der ikke fra myndighedernes side målsat noget bestemt vil jeg mene.
Men altså skrevet der skal være fald mod afløbet.
Dog har der været nogen kommunale myndigheder der har sagt 50mm.,men sådan er der så meget.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 19-11-04 23:44

hej bjarneD
det er ikke et KRAV hvis det "kun" står i en sbi anvisning,men det er der mange der tror det SKAL stå i bygnings reglementet hvis du mener det er forkert så vil jeg meget gerne se dokumentation for at en sbi anvisning er det samme som et lovkrav... kan jeg få det er det lige så godt

smut

Kommentar
Fra : smut

Dato : 19-11-04 23:48

bjarneD...
der er ikke noget mål i dit citat...

keldd...
kotyme kan ikke bruges...
jeg vil aldrig kunne dømmes til at lave det om...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 23:58

Du anskuer det helt forkert. En bekendtgørelse bygger typisk på en lov og har dennes gyldighed, men en anvisning der er lavet i henhold til bekendtgørelsen er ikke et lovkrav, men en beskrivelse af eksakte ting i henhold til lovgivningen og har derfor samme gyldighed så fremt det er beskrevet som et skal.
I den danske lovgivning arbejder man med skrivelser og cirkulærer som jo ikke er love, men som er udarbejdet i henhold til lovgivningen af de ministeriers styrelser der har ansvaret og hvis du ikke udfører arbejdet i henhold til en sådan anvisning må du påregne, at arbejdet vil blive kasseret ved et syn af kommunens byggesagkyndige eller også forsikringsselskaber der henholder sig til de vejledninger og anvisninger der er udarbejdet af myndighederne.

Den der med, at hvis det ikke står i en lov, at det er forbudt så er det lovligt, den holder ikke fordi lovene slet ikke er detaljerede nok.
Læg mærke til hvordan lovbekendtgørelsen henviser til en bestemt BSI anvisning, som jo derved indgår i lovens fortolkning.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-04 00:10

Hvorfor i alverden skulle du blive dømt for noget som helst,bare der er fald hen til afløbet
skal jeg nok lade være at komme efter dig,bjarne gider sikkert heller ikke.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 20-11-04 10:23

den med at gulvafløbet skal ligge 30 mm under gulvet der støder op til badeværelset kan man ikke tvinges til at lave om som i kan se i min profil arbejder jeg for eurodan huse og jeg har kørt tilsyn på nogle huse den sidste måned ved en foraflevering påpegede bygherres byggesagkyndige at der "kun" var 25 mm hvilket han måtte indrømme ikke var en fejl som sådan men at de 30 mm "kun" står i en sbi anvisning og derfor ikke er et krav der SKAL overholdes
han påpegede iøvrigt 67 punkter men vi kunne klart afvise de 66 som værende det rene vrøvl men han havde ret i der manglede vandlåse de bliver monteret ved afleveringsforretningen af rengøringsfirmaet