/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Excel-ekspert??? Hjælp til formel i Exce~
Fra : Tobster
Vist : 1210 gange
200 point
Dato : 19-11-04 13:27

Jeg har denne formel:
=TÆL.HVIS('ark1'!$J:$J;ark2!F8)

Men på ark1 er den en kolonne jeg gerne vil have den til at tælle med.
Der er 2 muligheder i denne kolonne. Enten N eller U.

Jeg skal bruge 2 formler:
=TÆL.HVIS('ark1'!$J:$J;ark2!F8) -> hvor den kun tæller sammen hvis kolonne I i ark1 er = N
=TÆL.HVIS('ark1'!$J:$J;ark2!F8) -> hvor den kun tæller sammen hvis kolonne I i ark1 er = U

Hvordan sætter jeg dette ekstra kriterie ind???

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-11-04 14:07

Hej Tobster,

er det 2 resultater du ønsker - henholdsvis en celle der viser antal=N og en anden celle der viser antal=U.
Hvis det er tilfældet, kunne du f.eks. udfylde ark2!F8=N og ark2!F9=U og så i hver formel referere til henholdsvis F8 og F9.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 19-11-04 14:17

Nej. Den skal kun tælle værdierne i kolonne J hvis der står 'N' i kolonne I

Og jeg skal bruge samme formel bare med 'U' i kolonne I

Lidt mere forklaring, selvom det er svært at skrive sig fra:

I ark1 i kolonne J kan man skrive måneder, eks januar.
I ark 2 skal den så tælle sammen hvor mange gange der i kolonne J står januar (også = F8 da der står januar i F8)
men jeg vil have 2 resultater:
* En hvor den kun tæller dem sammen hvis der står N i kolonne I
* En hvor den kun tæller dem sammen hvis der står U i kolonne I

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 19-11-04 14:28

Ved ikke hvordan dette indlæg ser ud efter jeg poster det. Men nu prøver jeg det. Så må vi se om den flytetr rundt på alle mine indrykninger.

ARK1:
´´´´
H I J K L
------------------------------------
   N (ny) /   Tilbud
Enheder   U (udv)   Afgivet   Accept   Afslag

2   N   januar   januar
7   N   januar   marts
3   N   februar      marts
1   N   april   maj
2   U   maj   maj
12   U   juni   augsut
2   N   juni   juli
2   N   juli   august

ARK2
````
F G H I J K L M N
-------------------------------------------------------------------------------------------
    Tilbud afgivet:    Tilbud accepteret:      Tilbud afslået:
Måned:   Antal   Enheder   Antal   Enheder   Antal   Enheder
Januar   2   9   1   2   0   0
Februar      3   0   0   0   0
Marts   0   0   1   7   1   3
April   1   1   0   0   0   0
Maj   1   2   2   3   0   0
Juni   2   14   0   0   0   0
Juli   1   2   1   2   0   0
August   0   0   1   2   0   0
September   0   0   0   0   0   0
Oktober   0   0   0   0   0   0
November   0   0   0   0   0   0
December   0   0   0   0   0   0

ÅTD:   7   31   6   16   1   3
------------------------------------------------------------------------

Håber dette virker / hjælper.....

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 19-11-04 14:28

He he.,.,.. det ser alt for skod ud,,,, ikke meningen....

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-11-04 15:16

Det har du ganske ret i.
Så det er ret svært at bedømme de data du har.

Hvis jeg har forstået dig ret ønsker du optælling pga. af flere kriterier skal være opfyldt - jeg kender umiddelbart ikke løsningen på det.

Alternativt - har du overvejet at benytte Pivot-tabel?

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 19-11-04 15:23

Uuuuhhhh... jeg ved alt for lidt om excel osv.....
Ved ikke hvad en pivot-tabel er...

Men ja du har ret... jeg skal have et tal baseret på 2 kriterier....

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-11-04 15:35

Eksempel: ( Simpel udgave )

Kolonne A Kolonne B Kolonne C
Kode Måned Antal

N Januar 25
N Januar 7
U Januar 13
N Februar 9
O.s.v.

Disse data kunne f.eks. opstilles i en Pivot tabel på følgende måde:

Kode Måned
Januar Februar Total
N 32 9 41
U 13 13
Total 45 9 54

(Håber, at indholdet ikke bliver flyttet for meget).

De lodrette og vandrette er kriterierne og tal værdier fremkommer ved Sum funktion.
Du finder Pivot tabel under data - der er en Wizard som man kan følge.
(Du kan selvfølgelig også benytte Office assist til hjælp).

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-11-04 19:42

Hej Tobster
Jeg tror du skal bruge hvis før tæl. Noget i stil med:
hvis (målcelle =N så tæl(område);Hvis(målcelle=U så tæl(område);X) (der skal nok et par ekstra paranteser på)
Du skal bygge 2 hvis-funktioner inden i hinanden, når den første kontrol er sand udføres tæl-funktion 1, når første kontrol er forkert springes videre til næste Hvis, når denne er sand udføres tæl-funktion 2, når ingen af dem er sande indsættes den værdi "X" representerer.
Den anden hvis-funktion skal indsættes efter det første simikolon.
Det er godt nok hundesvært at skrive sig ud af sådan noget. Det havde været lettere hvis jeg havde arket, eller det udsnit det handler om.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 20-11-04 11:09

14:17
Det du skriver i dir eksempel her læser jeg, som om du vil tælle f.eks hvor mange gange der står januar i kolone j, hvis der står januar i f8 og henholdsvis N og U i kolonne I.
Du vil få nøjagtig samme resultat, som du beskriver det. Altså samme antal uanset om der står N eller U i kolonne I. Feltet vil være blankt hvid du skriver alt andet end N eller U i kolonne I

Jeg kunne tænke mig at du ville tælle hvor mange gange værdierne 'Januar og N' er sand og hvor mange gange 'januar og U' er sand. Så bør værdierne (resultaterne af din formel) vel stå i hver sin kolonne, så du kan skelne dem fra hinanden.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 20-11-04 15:29

Jorgen_ros -> Ja nemlig ja.... Den skal nok kigge i kolonne I og tage alle dem der hedder N, derefter skal den gå over i kolonne J og tage alle dem der står januar i (=F8 i mit ark 2).

=TÆL.HVIS('ark1'!$J:$J;ark2!F8) -> hvor den kun tæller sammen hvis kolonne I i ark1 er = N

=TÆL.HVIS('ark1'!$J:$J;ark2!F8) -> hvor den kun tæller sammen hvis kolonne I i ark1 er = U

Brassovitski -> Jeg ahr prøvet dit forlslag men får resultat #NAVN: Okay taget i betragtning at den indtil videre selt ikke ville acceptere nogle af de formler jeg skrev.
Den ser sådan ud nu:
=TÆL.HVIS(('ARK1'!$I:$I;N);('ARK1'!$J:$J;ARK1!F8))

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 20-11-04 17:37

På hvilket ark, kollonne og celle ønsker du dit resutat skrevet?

Lav en kolonne (f. eks O)for resultatet af "N" søgningerne og en kolonne (f. eks. P) for resultatet af dine "U"søgninger. I Cellerne i kolonne O bruger du formlen =hvis(I2="N";TÆL.Hvis('ark1'$j:$j;f8) og i cellerne i kolonne P bruger du =hvis(I2="U";TÆL.Hvis('ark1'$j:$j;f8)

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 20-11-04 17:39

På hvilket ark, kollonne og celle ønsker du dit resutat skrevet?

Lav en kolonne (f. eks O)for resultatet af "N" søgningerne og en kolonne (f. eks. P) for resultatet af dine "U"søgninger. I Cellerne i kolonne O bruger du formlen =hvis(I2="N";TÆL.Hvis('ark1'$j:$j;f8)) og i cellerne i kolonne P bruger du =hvis(I2="U";TÆL.Hvis('ark1'$j:$j;f8))

Der manglede slutparenteser

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 20-11-04 17:40

På hvilket ark, kollonne og celle ønsker du dit resutat skrevet?

Lav en kolonne (f. eks O)for resultatet af "N" søgningerne og en kolonne (f. eks. P) for resultatet af dine "U"søgninger. I Cellerne i kolonne O bruger du formlen =hvis(I2="N";TÆL.Hvis('ark1'$j:$j;f8)) og i cellerne i kolonne P bruger du =hvis(I2="U";TÆL.Hvis('ark1'$j:$j;f8))

Der manglede slutparenteser

Nu gik der vist koks i det. Jeg prøver <Send Indlæg> igen

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 20-11-04 17:43

i kolonne O bruger du formlen =hvis(I2="N";TÆL.Hvis('ark1'$j:$j;f8);"") og i cellerne i kolonne P bruger du =hvis(I2="U";TÆL.Hvis('ark1'$j:$j;f8);"")

Det skulle være bedre nu

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 20-11-04 17:45

i kolonne O bruger du formlen =hvis(I2="N";TÆL.Hvis('ark1'$j:$j;f8);"") og i cellerne i kolonne P bruger du =hvis(I2="U";TÆL.Hvis('ark1'$j:$j;f8);"")

Det skulle være bedre nu

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 20-11-04 18:23

Det har jeg lige prøvet, men et eller andet er galt... Den tæller ikke alt med....

Jorgen_ros -> kan du ikke lige maile mig... Så kan jeg sende dig en kopi hvis du har 5 min
torben-k(snabbbbel a)sol.dk

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 20-11-04 18:53

Er gjort