/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Forbindelse mellem 2 com via Switch hub
Fra : Interkriller
Vist : 738 gange
200 point
Dato : 19-11-04 12:20

Jeg har har webspeed i noget tid hvor jeg har kørt fra kabelmodemet til hub og derfra til min stationære computer.
Nu har jeg købt bærbar og har også sat denne til hub'en.
Problemet er, at de ikke kan finde hinanden på netværket, faktisk kan ingen af computerne klikke på "vis arbejdsgruppecomputere" uden at få fejlmeddelelse om at man ikke kan oprette forbindelse.

Har kørt netværksguiden, men de vil bare ikke snakke med hinanden.

Kører XP Pro

PS: De kan begge gå på internettet, selv om det er "fakta" at man ikke kan få 2 computere på nettet over et kabelmodem. Men i mit tilfælde er det muligt

Kommentar
Fra : rytmehans

Dato : 19-11-04 12:37

Du skal huske at dele dine filer og du skal slå firewall fra.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 14:18

Du vil få et sikrere netværk hvis du installerer protokollen NWLink Netbios (IPX/SPX) på alle computere i netværket og derefter deaktiverer Netbios over TCP/IP i egenskaber for TCP/IP - Avanceret - Wins.
Der er ofte problemer med, at anvende TCP/IP protokollen til både, at køre WAN (Internet) og LAN (lokalnetværk).
Det fungerer lettere hvis de er oprettet i samme arbejdsgruppe og computerne skal have forskellige navne.
Der ud over skal du lave deling af mapper.
Når du kører netværksguiden skal du aktivere deling af filer og mapper da det ikke er nok at installere servicen.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 19-11-04 14:19

Jep det er allerede gjort, men det hjælper desværre ikke så meget....med dele mine filer mener du... at dele en speciel mappe ik?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 14:23

Jo.
Det næste problem er firewall hvor jeg vil foreslå at du først prøver med en deaktivering af firewall både indbygget og evt. ekstern. Hvis det hjælper må du ind i opsætningen for firewall og give tilladelse.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 19-11-04 14:28

Ok...nu kan min stationære finde laptoppen, men der står at den ikke er tilgængelig. har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 19-11-04 14:29

lige en kommentar til dit tidligere indlæg. de er i samme arbejdsgruppe og har forskellige computernavne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 14:30

Det lyder som om der ikke er fuld tilladelse på en delt mappe eller at deling ikke er fuldt aktiveret.
Er du sikker på at du har gjort det rigtigt?

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 19-11-04 14:31

Og på laptoppen får jeg samme fejlmedd. "den ikke er tilgængelig. har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource"

men det er MSHOME jeg ikke kan bruge i dette tilfælde, hvor det på den stationære er laptoppen jeg ikke kan forbinde til

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 14:33
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 14:34

MSHOME er arbejdsgruppen som skal være den samme på begge

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 19-11-04 14:36

Tjekker lige linket og tester lidt...vender tilbage senere

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 14:36
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 14:41

Du skal prøve at gå ud fra, at du kan have lavet en fejl i opsætningen fra start.
Det er såmænd simpelt nok når du har installeret de angivne protokoller.
Deling skal være installeret og aktiveret (kør netværksguiden)
Netværksarbejdsgruppen bør være den samme.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 19-11-04 15:03

Sådan deles et drev eller en mappe på Windows XP netværket:
Åbn Windows Stifinder, og find derefter det drev eller den mappe, du vil dele.
Højreklik på det pågældende drev eller den pågældende mappe, og klik på Deling og sikkerhed.
Hvis du deler et drev, skal du på fanen Deling klikke på Hvis du forstår risikoen, men stadig vil dele drevets rod, skal du klikke her.
Hvis du deler en mappe, kan du fortsætte til næste trin.
Benyt en af følgende fremgangsmåder:
Hvis afkrydsningsfeltet Del denne mappe på netværket er tilgængeligt, skal du markere det.
Hvis afkrydsningsfeltet Del denne mappe på netværket ikke er tilgængeligt, er computeren ikke på et netværk. Hvis du vil installere et privat netværk eller lille kontornetværk, skal du klikke på hyperlinket guiden Netværksinstallation og følge instruktionerne for at aktivere fildeling. Benyt denne fremgangsmåde igen, når fildeling er aktiveret.

Bemærk!
Hvis du vil åbne Windows Stifinder skal du klikke på Start, pege på Alle programmer, pege på Tilbehør og derefter klikke på Windows Stifinder.
Når du deler et drev eller en mappe, kan alle brugere, der har adgang til netværket, læse indholdet af det pågældende drev eller den pågældende mappe. Følg trin 1 og 2 ovenfor for at komme til fanen Deling, hvis du vil fjerne drevet eller mappen fra netværket. Fjern markeringen af afkrydsningsfeltet Del denne mappe på netværket i Netværksdeling og sikkerhed under fanen Deling.
Følg trin 1 og 2 ovenfor for at komme til fanen Deling, hvis du vil tillade fuld adgang til indholdet af det delte drev eller den delte mappe. Marker afkrydsningsfeltet Tillad netværksbrugere at ændre mine filer i Netværksdeling og sikkerhed under fanen Deling.
Hvis du vil ændre navnet på mappen på netværket, skal du skrive et nyt navn på mappen i tekstboksen Sharenavn. Dette ændrer ikke navnet på mappen på computeren.
Hvis du er logget på som gæst (en gæstekonto giver alle brugere, der ikke har en brugerkonto på computeren, adgang til computeren), kan du ikke oprette en delt mappe.
Funktionen Deling er ikke tilgængelig for systemmapperne Dokumenter og indstillinger, Programmer og WINDOWS. Du kan desuden dele mapper i andre brugeres profiler.

Godkendelse af svar
Fra : Interkriller

Dato : 19-11-04 19:54

Tak for dine svar....problemet er ikke helt løst endnu, men jeg fik dem til at snakke sammen....så kunne de dog ikke komme på nettet, men det skal nok blive fixed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 19:59

Hvis noget driller kan du stadig nå mig i denne tråd og så finder vi nok ud af det.