/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fastbrændselsfyr
Fra : Leotougaard
Vist : 15746 gange
120 point
Dato : 18-11-04 22:39

Jeg har planer om at udskifte mit stokerfyr (da jeg synes det er for dyrt i drift) med et fastbrændselsfyr til træ. Jeg regner med at skulle fyre med dels grantræ, dels affaldstræ. Der skal installeres en akkumuleringstank på ca. 1000 l. er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med sådan et anlæg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 22:52

Jeg har haft fastbrændselsfyr i 25 år.
Du skal fyre noget oftere end i et stokerfyr.
Hvad bruger du som brændsel der, for dem jeg kender til, skifter til stoker fordi de siger det er billigere og meget nemmere.
M.h.t. akkummuleringstank.
Hvis ikke din kedel bliver så stor at den er i stand til at producere en mængde overskudsvarme, kommer tanken kun til at fungere som en slags "kæmperadiator" der skal bruges unødig meget brændsel for at varme op.
Sådan har smeden forklaret det med mit anlæg, og det er en stor Salamanderkedel.
mvh dova

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-11-04 07:05

Der kan være en vis fornuft i at have en såkaldt combikedel der kan afbrænde flere forskellige brændselstyper, korn, træpiller, flis, fast (alm.) brænde, olivenkerner osv. PASSAT ENERGI (hedder det vist nu?) har blandt andre fabrikater på markedet flere forskellige modeller der opfylder dette. Næste gang der er eksempelvis AGROMEK, eller industrimesse i f.eks. Herning, så får du alle tiders mulighed at se en masse af disse anlæg fra diverse fabrikanter og kan så vælge det som passer bedst til netop til dit brug.

En akkumuleringstank er en udmærket måde at få din kedel til at "arbejde/yde" optimalt (især hvis vi taler om et traditionelt fastbrændselsfyr) idet dit fyr yder eller udnytter brændværdien i brændet bedst hvis du fyrer kraftigt i en kort periode (til akk-tanken er fyldt med varmt vand >70 grader), frem for du "klatfyrer" døgnet rundt. Det er i princippet det en masseovn bruger, hvor man jo kun én gang i døgnet fyrer en time-1½ og den holder så huset varmt resten af tiden med den varme den har akkumuleret.

Held og lykke med dit nye fyr!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : lillegubbi

Dato : 19-11-04 10:56

Jeg ville også gerne vide hvad du bruger der er så dr?. Jeg har stokerfyr. Vi skiftede for 5-6 år siden. Vi havde oliefyr før. Jeg syntes ikke det er for dyr. Vi har et combi fyr, dvs. vi kan også fyrer med fast brændsel sammen med træpiller. Vi har ikke prøver at fyre med flis el. olivenkerner eller andet. fyret skulle kunne bruge det, men jeg har hørt at der er mere rengøring om mere slid ved at fyrer med andet end træpiller.
Jeg bruger ikke meget piller i vinterhalvåret for der fyrer jeg næsten udelukkende med fastbrændsel. Så for os har det været en meget god invistering. Men hvis du kan få træet billigt er der måske penge at sparer.

Held og lykke med dit nye fyr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-04 11:21

umiddelbart synes jeg det lyder ganske smart. Med en god stor akkumoleringstanke kan du netop som ovenfor skrevet fyre godt op en eller to gange om dagen, og lade skidtet brænde ordentligt og med god temperatur. Så er du sikret en ordentlig og ren forbrænding og får en fin ren skorsten. Umiddelbart kan du i 1000 liter vand "gemme" svarende til 40000 kcal hvis man regner med ca 40° afkøling i vandet. Det giver dig sådan noget som 46 kWh, eller i omegnen af varme til f. eks. 15 timer hvis huset forbruger omkring 3 kW i varmetab. En almindelig brændekedel kan normalt uproblematisk aflevere 15 kW, såeh 3 timers fyring og varme til en halv til en hel dag, lidt afhængig af udetemperatur osv. Er du lidt fiks på fingrene kunne du drøne en solfanger ind på beholderen. Så bliver det sjovt. Godt nok er der ikke meget knald på solen i fyringssæsonen, men med 1000 liter tank, bliver det ligesom lidt mere interessant i overgangsperioden.

Husk nu at få tanken isoleret rigtig godt, ellers spilder du en masse varme derfra i form af varmetab. Den med at den er en stor radiator, gælder kun ved ringe eller dårligt isolerede tanke. Den andet kan sagtens bringes til at du. Og du kommer til at fyre langt mere miljørigtigt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-04 12:05

Nu kommer det an på hvor mange kvadratmeter du skal fyre op, og hvor stor din kedel bliver, om det er en god ide med en akkummuleringstank. Det er det kun hvis din kedel rimelig hurtigt bliver i stand til at producere en del ekstavarme end det dit anlæg umiddelbart kan aftage.
Jeg fyrer ca 250 kvadratmeter op med en stor fastbrændselskedel, og der er to smede der uafhængigt af hinanden har sagt, at det ikke ville være en god ide med en tank, fordi det ville betyde, at jeg bare skulle bruge endnu mere træ til at varme den op med oveni.
For jeg ville også gerne kunne slippe med at fyre så ofte.
Og egentlig skulle man jo tro, at de gerne ville have tjent de penge med at montere og levere en tank.
Så prøv at få en til at kigge på dit anlæg der bedre kan råde dig til hvad der vil være bedst for dig.
mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-04 12:36

De der smede!?!?!?!?!?!?

Gider ikke diskutere det med dig Dova, men har tidligere forsøgt mig med at forklare dig et eller andet om energi. Du har din mening - fint med det. At en smed fraråder dig at drøne en akkumoleringstank på netop din installation lyder skingrende galt. Jeg lever af at "flytte" energi, på den ene eller den anden måde. Tanke er i vores verden en nødvendighed, NETOP for at skaffe sig ordentlig drifts- og hviletider. At tingene så ofte ikke duer (dem vi laver duer), er ene og alene pga åndsvag og forkert opbygning. Du kan med en rimelig minimal styring + lidt pumper og ventiler lave en rimelig snedig opstilling, så alt andet lige kan give dig mulighed for måske 20 timer uden fyring. Duede det ikke, er der nogle stykker jeg skal have fortalt at deres anlæg ikke virker (lig den med humlebien). Lad os da høre Keldd, han lever af den slags.

For nu lige at fortsætte en tidligere tråd Dova. Hvis det er lavet rigtigt, hvor skal varmen forsvinde hen? Det du putter i fyret overfører du til dit vand. Om du har 100 liter vand eller 1200 er underordnet, så længe det er lavet godt. Klart at kyler du en uisoleret tank i en lade, svarer det til den med radiatoren. Men tilgår varmetabet huset og er varmetabet minemeret maksimalt kan jeg ikke se problemet. Hvis man spildte enegien ved at gemme den i vand, tror du så ikke varmeværker og den slags der netop "gemmer" energien i vand havde et problem? Hvis vores installation "blev ringere" ved at bruge vand som lagringsmedie, tror jeg vi allerede havde et væsentligt problem, hvilket vi ikke har. Energi er rimelig specifikt og nemt at regne på. Jeg kan i den henseende anbefale at gå på teknisk bibliotek og låne f. eks VVS-Ståbien. Den fortæller mangt og meget.

Det er i denne sammenhæng logik for perlehøns at der skal bruges en satans bunke energi for at varme sådan en mængde vand op - MEN DU AFTAGER DET OVER EN RIMELIG LANG PERIODE - derfor skal der lagres meget energi. Men energien kan jo ikke blive væk, vel? Det er den dybest logik at der kun skal en gammel æblekasse og en bøgeknot til for at varme 100 liter vand op, men en ordentlig portion træ til at varme de tusind liter op. So what - der skal ingen brænde i de næste tyve timer. Mængden af indfyret træ er den samme til at producere en given mængde varme. Når du har tanken, kan du ovenikøbet fyre mere rigtigt sådan at kedlen måske lige frem stiger i virkningsgrad. Derved burde man få en forbedring der burde eliminere det eventuelle varmetab der skal være ved en installation af denne karakter. Men øvelsen går ud på at minimere varmetabet og/eller udnytte dette. Ergo - lad være med at placere tanken i en uopvarmet lade.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-04 13:38

http://www.baxi.dk/commFiles/Info/attachments/213/Brugervejledning_Solo_Innova_std.pdf

lad os forsigtigt antage at Baxi har en anelse om hvad de laver! Til deres kedel anbefales MINDST 1250 liters tank, men Dova's smede er selvfølgelig klogere!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-04 14:19

Pokkers som du da tager på vej hver gang nogen tillader sig at henvise til noget andet end det du mener er rigtigt
Nu ligger det sådan, at jeg ikke har nogen uopvarmet lade, og planen var, at en velisoleret tank skulle have været monteret i mit i forvejen opvarmede fyrrum.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-04 14:34

Næh, jeg bliver bare sur når nogle skal til at kloge sig på noget de ved for lidt om. Du har tidligere skullet "forklare" mig om energiforbrug i den ene eller den anden type radiator. Der tillader du dig at korrekse mig, på trods af du åbenbart ikke er specielt vidende på det punkt. Det du væver dig ud i ovenfor, afslører en manglende viden om begreberne. Jeg tager kun på vej, når der oplyses åbenlyst forkerte ting.

Den du skriver her: Hvis ikke din kedel bliver så stor at den er i stand til at producere en mængde overskudsvarme, kommer tanken kun til at fungere som en slags "kæmperadiator" der skal bruges unødig meget brændsel for at varme op.

hænger ikke sammen! Sådan er det bare.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-04 15:06

Iøvrigt vil jeg da anbefale dig Dova og selvfølgelig Leotougaard, at finde en VVS'er med viden om disse ting. De to Dova har gang i, ville jeg ikke lade skifte en vandhanepakning.

Dova, en normal god brændekedel kan uproblematisk lave måske 20 kW. Normale velisolerede huse har en varmetabsramme i størrelsesordenen måske 20 - 30W pr m2. Vælger vi de 30W og med dine 250 m2 får du et dimensionerende varmetab på 7,5 kW. Så kedlen har ingen problemer med at give nok. Dette varmetab er vel at mærke ved -12° ude. Er dit hus godt isoleret er sandheden nok nærmere et varmetab på 5kW. Når der f. eks er +5° ude er dit varmetab ca 2,5kW. Så er kedlen pludselig ti gange så stor som forbruget. Så er tanken virkelig noget værd. Så alt andet lige kan man kun anbefale tanke, vil man har brændefyr. Stokerne kan nedregulere, men det kan du ikke bare lige på en brændekedel. Der skal du kvæle forbrændingen, hvilket medfører en masse svineri ud af skorstenen OG dårlig udnyttelse af brændet. Og kan du komme af sted med at putte tanken i huset er du godt kørende. Som ovenfor skrevet inviterer sådan en tank også til at knalde et godt stort solfangerpanel på. Så har du gratis varme i gulve hele sommeren og får dækket en ikke uvæsentlig del i overgangsperioden.

Kommentar
Fra : Leotougaard

Dato : 19-11-04 16:48

Tak for mange gode indlæg - debatten mellem dova og 3773 er ikke mindst interessant!!!
Nogen spørger til mit forbrug til stokeren: Mit hus er gammelt, ikke velisoleret, 250 kvm. i to plan. Jeg har aldrig fyret med olie et helt år, men jeg gætter på at jeg ville bruge 2500 - 3000 l. Vi havde først en MB Solo underforbrændingskedel til træ. Da brugte vi nok ca. 25 rm. og frøs om morgenen. Jeg regner med at skulle bruge ca 9 tons piller= 12.000. Jeg har mulighed for at købe gran i m. stykker til 120 kr/rm og jeg regner bestem ikke med at bruge mere end 30 rm, og så falder jeg såmænd nok over et aller andet, der skulle have været på smidt væk som også kan brænde.(jeg har plads nok)
Så jeg synes nok der er sparet en hel del.
Der er selvfølgelig en del arbejde med træet og fyring, men det er der også med piller, hvor vi får 6 tons sneglet ind ad gangen.Vi henter det selv og har det dermed til ca, 1200 kr/t.
Jeg har også en snegl til at fylde tanken med 2 gange om ugen (i denne tid), men man skal se til brænderen hver dag og rense brændehovedet ud, og fjerne aske vel en gang om ugen, herudover rensning af røglanaler ugentlig.
Til almindelg oplysning kan jeg i øvrigt fortælle at jeg et par år har fyret med korn. Jeg kunne skaffe det til 600 kr/t - bruget lidt mere end hvis det var piller, men det er besærligt, utrolig meget aske og sod.
Men jeg har et mantra:jeg vil fyre så gratis som muligt!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-04 17:03

Fornuftigt mester. Jeg har også hørt fra andre der har bøvlet med asken. Netop den med at fryse om morgenen burde du alt andet lige eliminere ved at lave det som du har skrevet. Hvis du selv gætter på et olieforbrug i den størrelsesorden tror jeg det lugter af en god gennemfyring om aftenen + en ekstra opfyring om morgenen i hård frost. Det er immervæk møj varme du kan gemme i 1000 liter vand. Hvis du propper gran i, har det netop en tendens til hurtigt at futte af, og så er en tank en nødvendighed, da du eller ikke kan aftage varmen. Men pas nu på at få regnet pumperne ordentlig, så du får det nødvendige vandflow over kedlen og den ikke stødkoger for dig. Lig lidt på baxi diagrammet. Mon ikke man kunne hugge lidt metodik fra dem. Det ser ikke så ulogisk ud, det de laver.

Har du overvejet solfangeren som supplement? Du kunne lave en 200 liter varmtvandsbeholder og så sløjfe til akkumoleringstanken via en bette pladeveksler. Så har du "fri" gulvvarme på badeværelset om sommeren, uden at skulle rende og klatfyre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-04 10:54

Besøgte en gut i week-enden. Hans pillefyr havde sagt "puf" pga en dårlig svejsning. Den havde antagelig forsøgt at regulere sig "for langt ned", hvorefter skidtet bare havde glødet. Efterfølgende var kedlen åbenbart blevet fyldt med uforbrrændte gasser, hvilket resulterede i en mindre eksplosion da dette pludselig blev antændt. Nu var det noget hjemmelavet noget, såehh der var flere mystiske ting i det der. Om alt er, skal man have den fornødne respekt for sådan noget. Det er ikke uden kræfter, når sådan en kedel/skorstensfuld trægas antændes.

Kommentar
Fra : venslev

Dato : 25-11-04 12:34

hej hvorfor hva det nu lige at skostenshullet skulle være højer oppe fra et brændefyr en et oliefyr i den samme skosten

Kommentar
Fra : wonder_dk

Dato : 04-12-04 03:52

Hej 3773
Jeg har købt en et anlæg lydende på , Akkumuleringstank 750L med 200L varmtvandbeholder indbygget og solvarmespiral , på den skal der køre en 18 Kw Gasogen kedel og måske senere en oliebrænder til om sommeren hvis solen ikke kan varme det op , men vil gerne have forberedt rørene til at nemt kunne slutte en sådan til.
Mit spørgsmål er så hvad jeg skal bruge af shunte , blande sløjfer , ventiler og pumper , samt hvor i systemet hvad skal sidde ?? har fundet lidt tegninger , men er MEGET i tvivl , håber du kan hjælpe mig
Du er velkommen til at maile til mig

Mvh
Dennis
wonder_dk2hotmail.com

Kommentar
Fra : Leotougaard

Dato : 05-12-04 20:29

Jeg "fyrer" lige emnet op på førstepladsen igen, for jeg synes det kunne være interessant at høre om nogen kender til Gasogenkedlerne som wondwr omtaler. Jeg er specielt interesseret for jeg faktisk lige har købt en. Det er en Vigas, som også sælges under navnet Rosendahl (et par tusinde dyrere). Jeg har købte en brugt 20kW, 2 mdr. gammel. Sælgeren havde regnet med at den kunne fyre en stor garage + et stort hus op. Det kunne den ikke, så han har nu købt en 30 kW. Som man kan forstå var han ellers yders tilfreds med den. Og nu, wonder. kommer det der kan interessere dig: Fabrikken anbefaler ikke akkumuleringstank, og det regner jeg heller ikke med at bruge. Din kedel er jo også meget lille, så jeg ville prøve at undvære, hvis jeg var dig.
Synspunkter ønskes. Lav evt. så den senere kan tilsluttes.

Kommentar
Fra : zantos

Dato : 10-12-04 13:39

ang.gasogen keddel.Har selv fyret med salamander i tre år,med temp. op og ned.Træls. Har nu mont. et vigas 40+akkutank på 3000L.DET dur bare! Fylder den op to gange i træk,måske tre,efter ude temp.og tanken er varm(75) Fin jævn varme til mindst et døgn.PS.Fyrer fuld skrue med blæser hele tiden.Ingen bøvl med sod=optimal udnyttelse af kedlen.O:B:S Ejendom på 165m2.m gulvvarme. fyr+tank står i udhus uden varme.Min vurdering:Ingen fastbrændsel uden akk.tank...

Kommentar
Fra : wonder_dk

Dato : 11-12-04 00:17

Hej Leotougaard og Zantos , tak for jeres svar , men det er lige nøjagtig det der gør folk deribland mig pisse forvirede , for i siger det stik modsatte af hinanden , og i er begge sikre på at det er det rigtige , det er det sikkert også hos jer , tror det er lidt individuelt hvad folk syntes køre , jeg giver ihvertfald Zantos ret i , fastbrænsel = Akku tank , også med et gasogen men det var nu slet ikke det jeg spurgte om , men mere hvordan man koblede det sammen med shunte osv . men det er jeg ved at få styr på , men følger nysgerigt med på tråden...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-04 08:34

Nu er det her jo slet ikke din tråd Wonder!

Kommentar
Fra : wonder_dk

Dato : 13-12-04 19:11

Nej , overhovedet ikke , syntes jeg da heller ikke jeg giver udtryk for ??
og den er da heller ikke din
men derfor er den da spændende at følge alligevel...

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 15-12-04 13:38

Jeg er ved at bygge et system hvor min oliekedel med en 110liters varmvands beholder ind går sammen med en 18kw gasogen kedel . Gasogen kedelen kommer på en 1200l akumolerings tank og systemet bliver automatisk .
Til det bruger jeg den styring der er i kedlen til retur pumpen (starter ved 60c) og et stk 3vejs termostat ventil til styring af returtank/returoliefyr og et stk 60c shunt imellen frem/retur til kedlen. Fra kedel til tank bliver det 5/4" rør.

Nå man køre med en fastbrændsel kedel SKAL man have en lagertank ! Tro mig har prøvet uden !
Når man fyre med træ laver du vildt meget varme på en gang og du skal have noget af et hus for at tage varmen bare fra en 18kw gasogen kedel. Jeg vil dog forslå dig ikke at fyre med affaldstræ i en gasogen kedel idet du slider den op på få år , køb istedet en almindelig kedel med en god røg vender

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-12-04 13:49

Lyder fornuftigt KL. Har du set Baxi's forslag i mit link foroven? Hvad med at have oliefyret ind på port A på shunt'en? Evt med et bypass på lagertanken, til ren oliefyrsdrift?

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 15-12-04 14:06

bypass bliver den 3vejs , den sender returen enten i tanken eller i olie fyr alt efter hvad temp tanken har .
Det kommer til at køre sådan at når jeg fyre og toppen af tanken er f.eks 60c så lukker 3vejs ventilen retur fra huset over i tanken istedet for i oliefyret . Har set det køre og det er den lættets måde at gøre det på :) men igen det kan gøres på 100000000 måder hver smed sin måde ;)

Kommentar
Fra : Leotougaard

Dato : 15-12-04 22:51

Til KL
Øhh, hvorfor slider affaldstræ mere på en kedel end skovtræ???

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 15-12-04 23:59

En gasogen kedel << brænder røggasserne med en meget høj temp med affaldstræ og der mener jeg malet-trykimpreneret (ikke rent træ) kan røggasserne ved forbrænding komme op i nogen temprature som vil ødelægge de sten som sidder i din kedel . Kedelerne er bygget til tørt rent træ/piller o.s.v og ikke til f.eks energikoks da gasserne fra det også vil brænder eller næsten eksplodere i det nederste kammer . Jeg har fyret med træbriketter som har en meget høj brænd værdi og du kan tro der er gang i kedlen når den først kommer igang !

Kommentar
Fra : venslev

Dato : 19-12-04 14:43

hej jeg har købt et brændefyr ?? til at kombinere til mit oliefyr og det er tjekkisk men så forstår jeg ikke rigtigt noget der står i brugsvejledningen der står Kotle na uhlia koks ?? kotle betyder keddel og koks betyder koks men resten
håber nogle kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : akkumuleringstank

Dato : 14-09-05 08:19

Hej jeg er ved at skulle forbinde en akkumuleringstank, til mit fastbrændselsfyr er der nogen der skulle, ligge inde med en anlægstegning, ville det være rart.

Hilsen John