/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Fra FAT 32 til NTFS
Fra : bassenborg
Vist : 395 gange
100 point
Dato : 18-11-04 22:35

Jeg har en harddisk med C: drev og XP pro og andre filer installeret. Den har filsystemet FAT 32. Jeg har så sat en ekstra harddisk i med NTFS filsystem. Kan jeg ændre filsystemet på min gamle harddisk, fra FAT 32 til NTFS, uden at skulle formatere, og uden at der sker noget med filerne. Og er det en god ide at ændre filsystemet? Er der eventuelt andet jeg skal være opmærksom på?

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 18-11-04 22:39

kan du ikke, men du kan kopiere dine C: filer over på det andet. og så formatere, desuden siger min nørdeven at man skal ha fat 32 på det drev der ikke huser windows.

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 110 point
Dato : 18-11-04 22:54

Hejsa

¨ Hvis du ikke har konverteret til NTFS og beslutter dig for at konvertere til NTFS så kan du konverterer ved at åbne kommandoprompt.
Åbn Startmenu og i Run (kør) skriv: cmd
I prompt vinduet skriv: CONVERT X: /FS:NTFS
Hvor X er dit drev med Windows XP og tryk så enter.
Hvis du så bliver spurgt om du vil afbryde forbindelse til andre drev så svar Nej
Så får du besked om at det ikke kan lade sig gøre fra Windows og ender med at blive spurgt om du vil konverterer ved næste genstart (ja/nej)
svar Ja.
Og skriv exit og tryk enter

Husk på at når man først har ændret sit filsystem til NTFS kan man ikke gå tilbage igen til fat32

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 18-11-04 23:00

virkelig?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-11-04 23:18

Ja, det er rigtig briani, og man kan sagtens have NTFS på flere harddiske, her er lidt mere om fat:
http://www.netexplorer.dk/artikler/microsoft/filsystem/fil-01.shtml
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 18-11-04 23:22

Jeg har 2 harddiske på den ene er der 3 patitioner C:-E:-F: den anden 2 patitioner D:-G:.
Den eneste der ikke er NTFS på er den hvor jeg har mit recoversystem liggende, den er Fat32.
De ektra harddiske jeg har til USB er alle Fat32.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 18-11-04 23:46

Tak for svaret briani. Så er det lavet om.