/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Oslo - Sälen
Fra : loef
Vist : 1418 gange
100 point
Dato : 18-11-04 12:37

Igen i år drager familien på skiferie til Kläppen i Sverige.
Normalt tager vi broen over og kører op igennem Sverige, men i år vil jeg dog gerne prøve at tage færgen til Oslo og derfra så køre til Sälen.
Der er bare 2 problemer;

1) Min mand har set udsendelserne om Estonia og er ikke meget for at sejle (han kan
dog nok overtales med lidt kvindelist)
2) Min mand (sikkert for at slippe for at sejle) har hørt at der skulle være meget
bjergstrækning fra Oslo til Sälen og at det skulle være en dårligere vej end hvis vi
kørte igennem Sverige.

Er der nogen som har prøvet at køre strækningen Oslo-Sälen? og i så fald hvordan var vejene?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 12:58

Jeg har da kørt i det område i lastbil nogen gange.
Bjerge er der såmænd ikke såmange af, og den bedste vej er fra Oslo op overElverum (E6) og så hovedvej 25 via Nybergsund til den svenske grænse ved Østby.
Men fra Elverum og til den svenske grænse er vejen ikke den bedste.
Hvis du gerne vil sejle, kan jeg bedre anbefale Frederikshavn-Göteborg, og så køre ad E45 direkte til Malung og så hovedvej 71 til Sälen. Det er god vej hele strækningen.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 13:01

Forresten vælger nogen også at køre fra Oslo og ud over Kongsvinger og komme ind i Sverige lidt tidligere, men de veje dernede er ikke nær så gode, og særlig ikke om vinteren, der skal man helst holde sig til de store veje.
mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-11-04 13:15

Jeg sammenlignede priserne for 1-2 år siden, og Oslo-båden er både dyr og langsommelig .. for at få udbytte af den lejede hytte i hele perioden, ville det yderlige betyde en hotelovernatning i Oslo.
Råd: Tag køreturen igennem Sverige
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-11-04 13:21

.. måske vi ses .. vi tager også til Sälen.
/PG

Kommentar
Fra : loef

Dato : 18-11-04 14:48

Tak for svaret begge to.
Spørgsmål til dova:
Du skriver at vejene ikke er de bedste - hvad mener du med det?
og hvor langt er der fra Elverum til den svenske grænse?
m.h.t. Frederikshavn/Göteborg er det ikke aktuelt - vi kommer nemlig fra Falster.....

kommentar til PG:
Jeg ved godt at det koster lidt mere med skibet men men men....vi plejer at tage en overnatning undervejs (vi tager afsted en dag før) når vi kører derop og når vi kører vi i ét stræk.
Hvis jeg lægger bropenge, hotel samt cirka 500 km. i benzin + slidtage sammen, er det ikke så frygteligt meget dyrere at sejle + man kan hygge sig lidt mere på en båd end i en bil
Vi tager altid afsted i uge 2!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 15:01

Der er omkring 75 km fra Elverum til den svenske grænse, og så yderligere 30 km derfra og til Sälen.
Vejen fra Elverum til den Svenske grænse er ikke så stor, den svarer sådan til en dansk kommunevej.
Men nu kommer det selvfølgelig også an på vejret, men snekæder vil være en god ting, jeg mener faktisk at det er lovpligtigt at have snekæder med i Norge.
Der bliver ikke saltet på sådan nogen veje deroppe.
mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-11-04 17:35

.. giver "dova" helt ret ! .. husk snekæder.
De 18 timers sejltur (så vidt jeg husker) fra Kbh til Oslo er jo en "ferie i ferien" .. men husk at bestille kahyt ! .. jeg "sov" lige under kiosken .. og det var ikke en oplevelse.
/PG

Kommentar
Fra : kkss

Dato : 02-12-04 23:43

hej.
det er lovpligtigt med snekæder og vinterdæk i Norge, og husk norske penge til bompenge.

hilsen kkss